Ik weet het niet meer hoor......

Hoi dames,
De titel zegt het al ik weet het niet meer.
Ons zoontje van nu 17.5 maand slaapt sinds een paar maanden heel erg slecht.
Het inslapen gaat prima. Maar hij wordt 's nachts op wisselende tijden wakker.
Huilen, krijsen noem alles maar op.
Soms was een schone broek (heel erg nat) en de speen genoeg. Maar meestal
moesten we hem troosten en soms gaven we hem wat melk.
Omdat er geen vast tijdstip is dat hij wakker wordt is het ook geen probleem denk ik
dat we hem wat melk geven. Hij wordt er lekker rustig van en kan dan meestal
weer lekker verder slapen en wij dus ook.
Maar dat is nu niet meer zo. Ik geef hem niet direct melk maar troost hem eerst.
We nemen hem ook niet mee naar beneden. Dus voor de gezelligheid kan het toch
ook niet zijn dat hij wakker wordt?
Hij heeft wel 2x achter elkaar flink de griep gehad. En het eten is ook nog niet zoals
het was. Hij eet bijv geen vers fruit meer maar alleen potjes. Ook het warme eten is
nu een ramp. Terwijl hij voor die tijd alles met smaak opat.
Maar nu zijn we eigenlijk een beetje aan het einde van ons latijn. We zijn op.
Ik ben nu begonnen met hem eerder 's ochtends uit bed te halen. Ik maak hem nu
om 08.30 wakker ipv 9.00 uur. Tussen de middag laat ik hem nu nog maar 2 uur slapen ipv de 3 uur wat hij zo slaapt. Ook hebben we hem nu iets eerder naar bed gedaan.
Dit alles om te kijken hoe het gaat, en of het resultaat heeft.
Maar misschien zien wij iets over het hoofd en hebben jullie nog tips?
Hij heeft wel een vast ritme voor het slapen gaan.
Lekker in bad, even tuttelen met papa en mama, papfles en dan naar bed.
Sokjes uit, slaapzak aan, gordijntje dicht, lampje uit, muziekje aan, aai over de bol
en dan welterusten zeggen.
Ik hoop dat jullie nog iets weten want wij willen ook wel weer eens slapen.
We werken ook nog allebei dus jullie begrijpen misschien hoe we ons voelen.
Alvast bedankt voor het lezen van dit (warrige) verhaal en jullie reacties.
Groetjes Melanie en Quinten
 
Moeilijk hè, zo'n nachtbrakertje....

Een vaste oplossing kan ik je ook niet bieden, maar ik heb wel een aantal kanttekeningen (geen kritiek, maar een overweging)

Waarom geef je hem nog een papfles voor het slapen gaan??? Als hij weet dat hij nog een papfles gaat krijgen, zal hij ook niet zo zijn best doen voor het eten overdag....

Melk 's nachts.... kan je dit vervangen voor een flesje water? Dit is beter voor zijn tandjes... en een melkfles (of slokjes) kunnen zorgen voor een bloedsuikerspiegel stijging en dus ook weer daling.... Dit zou zijn wakker worden kunnen stimuleren... en het kan voor hem een vast ritueel worden... als ik ga slapen krijg ik melk (met pap of zonder) dus als ik wakker wordt 's nachts heb ik ook die melk weer nodig om in slaap te komen....

Is hij overdag druk bezig? Kan het zijn dat hij 's nachts verwerkt wat hij overdag meemaakt?? (bij oppas of KDV)

Verder kan verlatingsangst ook nog een rol spelen... misschien een optie om een paar nachten een matras naast zijn bedje te leggen waar één van jullie twee op gaat liggen... zodat hij even de zekerheid heeft dat iemand er is als hij wakker wordt??? en dan iedere keer hetzelfde eentonige riedeltje afspelen... papa/mama is hier, ga maar weer lekker slapen... (dus geen fles, geen licht aan, geen drukte... puur iedere keer dezelfde eentonige boodschap) Het zal een paar nachten afzien zijn, maar als hij eenmaal doorheeft dat dit het enige is dat hij krijgt....

Nogmaals ik wil geen kritiek leveren, ik heb met mijn eerste ook zo lopen emmeren... Totdat wij 's nachts het gevecht aangingen... geen gezelligheid, geen borstvoeding (want dat gaf ik nog tot ze 2,5 jaar was) alleen maar de eentonige boodschap, ik ben hier, ga maar lekker slapen....

Groetjes Nynke
 
Hoi Meltje
Op enkele kleine verschillen komt mijn verhaal heeeeeeel veel overeen met dat van jullie. Hier hetzelfde met Robin van 15 mnd. Hebben nu met het cb afgesproken om idd op een matras bij haar te gaan liggen en zo langzaam aan het matras steeds verder de kamer uit te laten gaan. Maar Robin is een doorzettertje dus ben benieuwd......
Hebben het nu 2 nachten geprobeerd. Verschil is dat ze nu niet krijste maar wel minimaal 3 uur speelde, vertelde, af en toe huilen ed. Maar ja, geen huilen en niet uit haar bed geweest. Afgelopen nacht sliep ze bij mijn ouders en ja hoor, slaapt madammetje door.
Ook ik ben aan het einde van mijn latijn. Maar kan niet veel anders doen dan doorzetten.
Hoor graag hoe het bij jou gaat.

Sjannie
 
hoi hoi
Heel herkenbaar. Wij hebben met Rebecca (nu 16 maanden) de afgelopen tijd ook wat afgetobt op slaapgebied.   Het begon rond haar 1e verjaardag, inderdaad ook ;s nachts op wisselende tijden krijsend wakker worden. We hebben van alles geprobeerd, bij haar gezeten en dan na een half uurtje als we dachten dat ze sliep wegsluipen, zodra we de deur dichtdeden was het weer krijsen. Ten einde raad bij ons in bed genomen, dat was pas gezellig, ze ging lekker met haar knuffeltje liggen spelen, en zelf sliepen we natuurlijk ook niet. Ook het campingbedje bij haar op de kamer gezet, maar dat werd ook krijsen. Ten einde raad hebben we maar besloten haar in bed te laten en te laten huilen. Dit resulteerde een aantal nachten in huilbuien van 2 -3 uur ,maar na een tijdje ging het beter, werden de krijspartijen korter.
Het gaat nu alweer een aantal weken goed, en achteraf denken we dat het kwam doordat ze even niet lekker in haar vel zat. Ze kreeg weer flink last van haar bronchitis, heeft een week lang bijna 40 graden koorts gehad, en kreeg er ook nog tanden en kiezen bij.   We zijn ook weer begonnen met Ventolin (pufjes) en regelmaat in haar leventje. December/januari is bij ons altijd extra druk, met bovenop de feestdagen ook veel verjaardagen en logeerpartijtjes, dus we proberen nu weer te leven volgens een vast ritme van eten en slapen.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal, je bent in ieder geval niet de enige.
groetjes
Melanie (mmv Rebecca en Marissa)
 
hoi

effen 1 tip: koop het oei ik groei boek eens!

vaak wordt dit veroorzaakt door een sprongetje in de ontwikkeling. misschien dat dit het wel is? misschien ook niet. maar iig een ontzettend goed boek.

groetjes fey
 
Terug
Bovenaan