Ik weet het niet meer! Van 4 naar 3 flessen...

A

Anoniem

Guest
Hallo moeders,

Heel waarschijnlijk is dit onderwerp al veel eerder aan bod gekomen hoor, maar ik wil het toch nog even op 'tafel' neer leggen.
Daan is nu 7,5 maand oud. Hij mag al naar 3 flessen toe per dag. Maar ik heb geen idee hoe ik dat moet aan pakken! (Oh, vreselijk vind ik dit!)
Daan eet nog geen hele boterham, ook zijn potjes gaan niet op. Hij drinkt zijn flesjes leeg, maar als er iets anders in zijn fles gaat drinkt hij geen druppel. (lekker eigenwijs, vooral niet handig!)
Hier staat op het schema voor kindjes van 7 & 8 maanden:
4 maaltijden:
2 x een fles
1 x brood
1 x warme maaltijd
1 x fuit
En ik zal wel een enorme schijterd zijn, maar ik zie dat ik dan dus maar 2 flessen moet gaan geven! (AAAAAH ) Ik heb het gevoel dat ik het helemaal niet goed doe allemaal! Nu krijgt Daan nog 4 flessen, waarvan 2 x met Bambix. Tussendoor een beetje brood en fruit.
Wie o wie kan mij vertellen hoe ik een fles ga laten 'vallen'? Ik vind het helemaal niet prettig, al die schema's. Word er zo onzeker door...

Alvast bedankt!

gr Anita

Je moet je niet aan die schema's vastklampen joh!
En je doet het gewoon hardstikke goed!
Die schema's zijn maar richtlijnen en erg gemiddeld, want het ene kind eet in 1 keer hardstikke goed groente en de ander doet er 3 mnd over om het te leren.
Chloë eet ook nog geen brood, ze wil het niet, dus is ze er waarschijnlijk nog niet aan toe. Ik geef haar tussen de middag nu een bordje pap, die melkpap van Bambix.
Verder krijgt ze ook nog 3 flessen en tussendoor fruit en groente.
Brood bied ik wel aan en als ze er aan toe is, zien we het vanzelf!
Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Maar laat je nou niet gek maken door al die schema's!
Sil

Hoi,

Drinkt hij wel uit een tuitbekertje? Daar kan natuurlijk ook "vocht" uit komen. Waarschijnlijk als hij minder voeding uit de fles krijgt, krijgt hij vanzelf wel honger en gaat hij meer ander eten eten.

Iris is 8 maanden en doet het zo:
08:30 bordje Bambix
10:30 halve liga en bekertje diksap
12:00 boterham met smeerworst of smeerkaas en een bekertje volle melk
15:00 fruit met een halve liga en een bekertje water
17:00 warme maaltijd en een toetje na
19:00 flesje lauwe thee

Tussendoor vraagt ze ook echt om drinken, ik was zelf er bang dat Iris te weinig vocht binnen zou krijgen als ik met BV zou stoppen maar het ging eigenlijkm vanzelf goed.

Hoi,

Hier dezelfde tips... als je minder fles gaat geven wordt de avond eten vanzelf meer!
En niet zo stressig erover doen hoor, als ze allemaal 16 zijn hebben ze liever een shoarmaatje en geen fles (ja... mss bier!)

Maar hier het volgende schema (en die heeft ze al heeeeeeeel lang)

8.00. pap van 200cc opvolgmelk
12.00 boterham en 150 cc opvolgmelk
tussendoor een koekje met diksap/thee
17.30/18.00 warm eten en toetje na (mits goed gegeten)
19.00 200cc opvolgmelk

In het begin met de boterham heb ik een volledige voeding (200) gemaakt, en na de hapjes gegeven.. op een gegeven moment eten ze voldoende en kan je minder voeding maken.
de fles van 16.00 uur heb ik gelijk laten vervallen toen ik ging merken dat het avondeten slecht ging.. de 1e 2 dagen was er herrie in de tent, maar al snel was ze eraan gewend.
Dit schema heeft ze al sinds ze 7 maanden is. (nu 9 maanden)

Groetjes Debby mv B'Elanna

hoi,

ik heb er een fles vanaf gehaald toen dinand zijn "bijvoeding"goed at, nou had hij daar gelukkig geen problemen mee, want hij eet alles en alles op, maar laat je niet gek maken door alle schemas van het cb, die kennen jou kindje niet! probeer gewoon te doen wat je zelf denkt dat het beste werkt voor je kindje, sommige hebben nu eenmaal iets meer tijd nodig om aan de bijvoeding te wennen,

groetjes susanne

Hier adviseerde de CB-arts om eerst te kijken of het toetje goed gegeten wordt, en dan kan de middagfles (was hier 15.30/16.00 uur) vervallen. Als je de fles laat vallen, gewoon op dat tijdstip thee oid geven.
Vanaf 7,5 maand zaten wij op 3 flessen (8.00, 12.00 en 19.00 uur). Van 1 fles werd pap gemaakt of er werd een broodje bij gegeven, vanaf 9 maanden (Ivar is nu bijna 10 maanden) geven we of 1x pap en 1x brood, of 2x brood met een fles.
(Verder nog fruit om +/- 10.00 uur, warm eten met toetje om +/- 17.00 uur, tussendoor water/thee met eventueel liga).

Suc6 en maak je niet druk, het is belangrijk dat ze genoeg drinken (500-1000 cc), waarvan  300-500 cc zuivel  (melk en toetje samen), en verder gewoon lekker ritme volgen.

Oh ja nog 1 ding, ik zag je schema, die is volgens mij hetzelfde als die van hier, bij 7-8 maanden 2 flessen, maar bij de broodmaaltijd hoort ook een fles als het goed is (staat er achteraan), dus kom je totaal op 3 en niet op 2...

suc6!

Groetjes Jenneke mv Ivar 18-9-06

Hoi,

Wij geven, afgezien van een papfles s ochtends en een gewone fles 's avonds,  ook nog een fles na de broodmaaltijd. Daar drinkt ze ongeveer 100 cc van op en dat was volgens het cb goed. Wel krijgt ze, net als mama, wat melk in een bekertje bij haar brood en dat vindt ze geweldig.

En verder sluit ik me helemaal aan bij de andere moeders, het zijn maar richtlijnen en het ene cb zegt dit en het andere dat. En inderdaad , tegen de tijd dat ze 16 zijn hebben ze het eten en drinken vast wel onder de knie.

Groetjes, KT

Terug
Bovenaan