Ik weet het niet meer

<p>Hallo, </p><p>Ik heb al meerdere topics geopend over dit onderwerp maar nog altijd is het een gestuntel. </p><p>Lang verhaal kort; na 9 maanden eindelijk dochterlief niet meer in de hazenslaapjes met de 2-3-4 methode van baby in droomritme. </p><p>Nu is mevrouw van 16 maanden echt te oud voor dit ritme. Ook met een kort ochtendslaapje. Maaaar als zij in de ochtend 30 minuten slaapt, slaapt ze zonder problemen in de middag 1.5 uur. Maar dan is ze vroeg (half 5) wakker. Gaat dan wel weer slapen na een slokje drinken... </p><p>Met 1 slaapje gaat mevrouw weer in de hazenslaap modus. En dan gaat ze dus de dag door op 30 minuten slaap en iedereen zou begrijpen dat dit niet echt gezellig is haha... </p><p>Wat moet ik nou doen?! De ene dag kan ze de slaap koppelen maar duurt dit soms 30 minuten vol gehuil en de andere dag is 30 minuten echt de max... </p><p>Ik merk dat ik zoveel moeite heb om me over te geven aan de situatie. Ik kan moeilijk accepteren dat die 30 minuten het dan misschien ook maar is... met 30 minuten op een dag word ze gek genoeg in de nachten niet wakker... </p><p>Helluuuuuuup snap er niks meer van en wil graag mijn dochter een uitgerust leventje bieden voor haar ontdekkingstochten.. </p><p>Liefs </p>
 
Misschien niet het advies dat je gelijk zoekt.. maar ik zou denk ik stoppen met rekenen en timen en gewoon kijken naar je kind. Wat zijn signalen dat ze moe is? Liefst net daarvoor of gelijk in bedje leggen (over vermoeid is soms langer wakker) en eens kijken hoe ver je komt. Geef haar ook de ruimte om een eigen bioritme op te bouwen en je doet niks verkeerds als je een keer een slechte nacht of dag hebt. Slapen lukt alleen als je lichamelijk en geestelijk ontspannen bent, het is niet iets wat een kind 'wel of niet doet' het is ook een kwestie van lukken en als ouder kijken hoe je de situatie zo kunt maken dat je kindje ontspannen is om ook in slaap te komen. Ik heb nooit met schema's en boeken gewerkt en mijn zoontje sliep ook wisselend, maar we hebben zo wel ontdekt hoe hij het beste slaapt (bijv om 19u in bedje is een goede en langere nacht dan om 19.30), maar dat duurt even en als je denkt dat je er bent, dan maken ze weer een sprong! Veel succes en je doet het vast prima, een goed slapend kind is geen prestatie of iets wat je altijd kunt afdwingen.
 
Dank je wel voor je reactie. Ik keek juist als baby enkel naar haar signalen en daardoor kwamen we er dus achter dat zij die pas geeft als ze al oververmoeid is. Daarom zijn we uiteindelijk een boek ingedoken. 
Iedereen zei; een baby maakt zijn eigen ritme, let maar op. Alleen dat deed die van ons dus niet. 
En op een gegeven moment was ze chronisch oververmoeid overdag. Met echt zeer heftige dagen tot gevolg. Juist als ik haar op die wakkertijden op bed gooide, ookal leek ze nog lang niet moe, sliep ze als een roosje. 
Mijn werk bestaat voornamelijk uit observeren van gedrag dus ik ben gaan zoeken naar de kleinste signalen die ik over het hoofd zou zien, maar ze zijn er simpelweg niet tot het "te laat" is. 
Maar misschien dan toch maar eens dagelijks rond dezelfde tijden op bed gaan leggen en zien of ze dan tot rust komt. Het maakt me ook niet uit als ze wakker word ij de nacht. Maar ze is overdag zo overstuur als ze wakker word na 30 minuten. Echt heel boos en verdrietig van de moeheid. En dat vind ik wel sneu en dat wil ik niet voor haar  
 
Zodra die kleintjes overgaan naar 1 slaapje, moeten ze nog leren om dan 1 lang slaapje te doen, dat heeft tijd nodig.
Ons zoontje is ook nooit een geweldige slaper geweest overdag, bij de overgang naar 1 slaapje (al met 14 maanden hier), bracht ik hem om 11.30 naar bed (en dan moest ik hem echt wakker houden), maar werd dan om 12.15 alweer wakker. Vaak bracht ik hem dan om 17.30 naar bed, want tussen 5.30 en 6.00 was het dan weer feest. Als ik hem in de ochtend liet slapen, weigerde hij bij ons zijn middagdutje, dus wij moesten de overgang maken. 
Nu is hij 17 maanden, en uiteindelijk slaapt hij nu gemiddeld tussen de 1,5 en 2 uur, waarbij hij om 12.15 ongeveer slaapt.
Gezien de vroege wektijd van je dochtertje denk ik dat het tijd is voor de overgang en die is pittig voor iedereen. Mijn zoontje was ook zo moe, maar ze moeten erdoorheen. Succes!
 
Misschien een kleine aanpassing: haar 's morgens wakker maken na 15 minuten? 
Mijn dochter is nu bijna 15 maanden en het wisselt iedere dag. Maar ik zie haar de laatste tijd dit veel doen. Ze geeft zelf aan wanneer ze naar bed wil door haar hand op haar wangetje te leggen (ik weet dat we hier vreselijk mee boffen), soms is dit om 08:00 al, soms om 09:30 maar dan wordt ze zelf ook wakker na een kwartiertje. Ze slaapt dan 's middags ook weer anderhalf/twee uur.
Het blijft weer even puzzelen.. maar kan best zijn dat het een tijd duurt zoals hier boven gezegd voordat ze wat langer gaat door slapen.
 
[quote quote=10384803]Dank je wel voor je reactie. Ik keek juist als baby enkel naar haar signalen en daardoor kwamen we er dus achter dat zij die pas geeft als ze al oververmoeid is. Daarom zijn we uiteindelijk een boek ingedoken. Iedereen zei; een baby maakt zijn eigen ritme, let maar op. Alleen dat deed die van ons dus niet. En op een gegeven moment was ze chronisch oververmoeid overdag. Met echt zeer heftige dagen tot gevolg. Juist als ik haar op die wakkertijden op bed gooide, ookal leek ze nog lang niet moe, sliep ze als een roosje. Mijn werk bestaat voornamelijk uit observeren van gedrag dus ik ben gaan zoeken naar de kleinste signalen die ik over het hoofd zou zien, maar ze zijn er simpelweg niet tot het “te laat” is. Maar misschien dan toch maar eens dagelijks rond dezelfde tijden op bed gaan leggen en zien of ze dan tot rust komt. Het maakt me ook niet uit als ze wakker word ij de nacht. Maar ze is overdag zo overstuur als ze wakker word na 30 minuten. Echt heel boos en verdrietig van de moeheid. En dat vind ik wel sneu en dat wil ik niet voor haar[/quote]
Hmm dat klinkt lastig ja, dan zou ik ook aan mezelf gaan twijfelen. Het is ook gewoon echt zoeken en dan maken boeken en tips van anderen je soms meer in de war, is m'n eigen ervaring, want dan lijkt het veel makkelijker dan het soms is. Ook onder volwassenen zijn nl gewoon goede en minder goede slapers... Maar ik snap wat je bedoelt en hoop dat je eruit komt met haar!
 
Eens met Marjooow!
Ze moeten leren de slaapjes te koppelen en 1 lange slaap te doen. Mijn jongste dochter is nu 16.5 maand. Sinds 14 maanden over op 1 slaapje. De eerste weken was dat vaak ook maar 30-45 minuten op een  dag. Pas na zo'n 3 weken werden het langere slaapjes.
Nu slaapt ze meestal van 12.15-14.45! In de nacht van 20.00-6.30. En er zijn nog genoeg nachten dat ik er 1 of 2x naartoe moet hoor..
Sommige dagen slaapt ze alsnog maar 45 minuutjes, er zijn gewoon dagen dat het niet lukt. Maarja, niks aan te doen hè. Dan gaat ze er s avonds gewoon eerder in. Ze red het ook prima als ze korter slaapt overdag, maar dan is ze idd wel wat chagrijniger.
Je moet uiteindelijk toch van dat 2x slapen af. Met 16 maanden is 1x slapen echt heel normaal. Ik werk op een kinderdagverblijf en alle kindjes gaan tussen 12-16 maanden wel over op 1x slapen. Dan zijn ze er gewoon aan toe, want op den duur slapen ze in de ochtend nog wel maar weigeren ze het middagdutje.
En ja, de hele ochtend wakker  blijven is best pittig de eerste maand voor ze. Mijn dochter is om 11.00/11.30 ook echt moe. Dan gaan we vaak nog even buiten spelen, om 11.45 eten en op tijd naar bed. Niet rekken tot 13.00. Als ze om 11.30 of 12.00 slaapt, ook prima! 
 
 
Ik herken je verhaal echt grotendeels! Ik vond de overgang echt een ramp!!
2 slaapjes kost moeite en meneer werd alsmaar vroeger wakker.. 1 slaapje resulteerde in onwijze driftbuien en een heeeel moe kind.
en toch moesten we daar doorheen. Het duurde echt maanden bij ons.
zoontje is nu 22 maanden en stort nog steeds iedere dag om 11 uur in... Ook als hij om 8u sochtends wakker wordt...
Ze leren snel 1 lange slaap te maken.. en deze lockdown helpt niet mee. wij hadden deze fase zomers. Dus lekker naar het zwembad, kinderboerderij en noem maar op maakte het veel makkelijker dan de hele dag thuis...
En nog ben ik er veel mee bezig, slaapt hij 1,5 uur krijg ik haast stress omdat ik dat te kort vind.. Maar dat komt ook omdat hij veel dagen wel 3 uur lang slaapt...
 
Terug
Bovenaan