hey wat vervelend! Het klinkt alsof er mogelijk toch meer aan de hand is? verkoudheidje? ander virusje?
Het beste wat je kunt doen is er zelf toch een vaste regelmaat in te houden, zelfde rituelen etc. Daar gaan ze vaak heel lekker op. Dat betekent elke dag de dag op dezelfde tijd starten en je kindje duidelijk laten blijken dat het de start is van de dag: lichten aan, gordijnen open, aankleden etc. Dan ontbijt aanbieden, lekker met je kindje aan tafel zitten. Zien eten is vaak doen eten, dus ontbij zelf ook aan tafel met je kindje. Wil hij niet? gewoon negeren en gezellig met hem 'kletsen' alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Niet pushen! dat heeft namelijk alleen maar een tegendraads effect.
ook je bedritueel altijd hetzelfde. Wij zwaaien altijd even naar het speelgoed bijvoorbeeld, zo van 'weltrusten speelgoed, ik ga even slapen, tot strakjes!). En maak duidelijk onderscheid tussen de overdag slaapjes en de lange nachtslaap.
Ons schema zag er rond die leeftijd als volgt uit:
7.00u de dag starten (wij hadden als 'regel': op z'n vroegst om 6.30u eruit, dus voor die tijd proberen in bed te houden en uiterlijk om 7.15u wakker maken, ongeacht hoe de nacht was gegaan)
7.00 borstvoeding of fles
7.30u ontbijten aan tafel met een boterham
9.00u slapen, maximaal een uur, dus wakker maken om 10u
10.00u fruit eten. Ook weer aan tafel en eet een beetje fruit mee
12.00u lunch eten, boterham. idem: aan tafel en eet zelf mee
13.00u slapen tot max 15.00u (anders wakker maken om 15u)
spelen, knuffelen, even naar buiten etc
tussendoortje eten: crackertje, cracot, yoghurt etc
17.30 avond eten (kindje van 11 maanden kan al bijna met de pot mee eten, dus gewoon wat jullie eten geprakt en zonder zout en pittige kruiden uiteraard)
19.00u bedtijd! bedritueel uitgebreider: eventueel met bad, voorlezen etc en een flesje of bv voor het slapen.
Je kindje heeft echt niet meer melk nodig dan dit, verder kun je het water of thee geven overdag. Ik kwam er achter dat mijn dochter liever kleine beetjes drinkt gedurende de dag, ipv een paar vaste drinkmomenten. Misschien werkt dat voor jullie ook?
Het lijkt misschien wat 'streng' zo'n schema met wakker maken en altijd aan tafel eten.. maar de kleintjes hebben eigenlijk juist enorme behoefte aan regelmaat en duidelijkheid. Ze gaan de rituelen herkennen en weten daardoor ook beter wat er van ze wordt verwacht.
Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt!