Ik weet het niet meer

Hallo allemaal,

Ik krijg er geen schema in bij mijn kind slapen wilt hij niet eten wilt hij niet ik weet het niet meer hij huilt heel de dag en slaapt super slecht hij vecht mega erg tegen zijn slaap de fles wilt hij ook niet.
11 maanden is hij nu wat moet ik doen heeft iemand een eet/slaapschema voor mij want ik weet me geen raad meer met hem :(
 
Goedemorgen, het is heel lastig om een kind in een schema/ritme te krijgen. Elk kindje volgt zijn eigen pad, wij als volwassen hebben ook geen vast schema per dag, ook wij eten op verschillende tijdstippen en worden niet elke dag op exact hetzelfde tijdstip wakker.
Ik was hier zelf erg druk mee bezig de eerste maanden (mijn kleine is nu 8 maanden) maar merkte al snel dat hij zijn eigen plan trok. Vanaf een week of 10 eet/drinkt hij niet goed en heb hier veel over gepiekerd. Ik heb geprobeerd om dit los te laten want het beinvloed zo je eigen gevoel/rust en dit voeld je kleine fijnloos aan.
Het beste advies wat ik je kan geven is om het proberen los te laten dat je aan een schema vast moet zitten, volg je eigen gevoel en probeer de dag in te delen zoals het bij jou past. In de ochtend een flesje melk met wakker worden, wil die het niet, dan niet en geef wat eerder een fruithapje (geef gewoon wat hij/zij wel wil eten). In de middag een broodje of wat anders, tussendoortje, wat avondeten en nog een flesje melk. 
Kijk met het slapen naar je kindje en gebruik de wakker tijden als richtlijn (maar focus je hier niet te erg op). Als je kindje een niet zo fijne nacht gehad heeft, dan zal hij wat moeier zijn overdag (dat hebben wij volwassenen ook). 
Misschien niet het schema of antwoord waar je naar op zoek was, maar omdat je aangeef dat je niet meer weet wat je moet doen denk ik dat het echt het beste is om het proberen los te laten en te genieten van je kleine kindje.. Geef het wat tijd
 
 
Hoe lang doet je kindje dit al? En speelt er een verkoudheid oid? Heb je al zijn oren laten checken? Soms kan een virusje ook voor minder eten/drinken en slecht slapen zorgen. 
Verder sluit ik me aan bij mijn voorganger. Maar vaak kom je door je kindje te volgen uiteindelijk wel uit op een redelijk regelmatige dagindeling. 
Met 11 maanden was mijn dochter 5 a 6 uur wakker, ging rond 8/9 uur weer anderhalf uur slapen, en dan rond 13.30 nog een keer anderhalf uur. Ze dronk al 2 flessen. 1 direct bij het wakker worden in de ochtend en 1 in de loop van de middag. Vaste voeding was zoals wij zelf aten. Dan kreeg zij ook een bordje. Ontbijt, fruit, lunch en diner. Brood en fruit at ze goed. Maar avondeten is lang gedoe geweest vanaf een maand of 10. Er ging nauwelijks nog wat in. Ik heb me er weinig druk om gemaakt. Afdwingen werkt averechts. Ze krijgt een bordje en beslist zelf wat ze ermee doet. Soms was dat alleen voelen of spelen. Geen druk. Wel wist ik een paar dingen die ze lekker vond. Een maiskolf, een bietenburger, gebakken aardappeltjes, wortels uit een pot van Hak. Zo deed ik bij moeilijke maaltijden er wel wat bij dat ze zekerweten at. Maar verder haalde ze het wel weer in met een broodmaaltijd. Ook als flessen niet helemaal leeg gingen... Haalt ze wel weer in. 
 
Heeft je kindje nooit een vast schema gehad, of is dit pas van de laatste tijd? Niet willen eten of drinken kan een virusje zijn, maar het kan ook een fase zijn waarin hij heel selectief wordt met eten (maken de meeste kindjes/peuters door).

Ik denk wel dat het belangrijk is om zelf een ritme aan te houden. Ritme en regelmaat is voor alle kindjes prettig. Uiteraard hoeft het allemaal niet zo strak en exact.. Maar elke dag optijd opstaan (het ene kindje is om 6.00 al uitgeslapen en anderen misschien later). De meeste kindjes slapen nog 2x op deze leeftijd (tussen 9 en 10 naar bed en tussen 14 en 15 weer bijvoorbeeld).
Qua eten en drinken kun je een beetje hetzelfde ritme aanhouden als dat van jezelf. Ontbijten met brood of pap, tussendoor wat fruit, tussen de middag een boterham en savonds een warme hap. Naar behoefte kun je nog een stuk of 2 flesjes melk aanbieden. Eet of drinkt hij niet? Dan zal ik het proberen een beetje los te laten. Misschien is hij niet fit of groeit hij even minder hard. Meestal voelen ze dit zelf goed aan en wie weet eet hij over een tijdje wel weer beter. Succes!
 
hey wat vervelend! Het klinkt alsof er mogelijk toch meer aan de hand is? verkoudheidje? ander virusje? 
Het beste wat je kunt doen is er zelf toch een vaste regelmaat in te houden, zelfde rituelen etc. Daar gaan ze vaak heel lekker op. Dat betekent elke dag de dag op dezelfde tijd starten en je kindje duidelijk laten blijken dat het de start is van de dag: lichten aan, gordijnen open, aankleden etc. Dan ontbijt aanbieden, lekker met je kindje aan tafel zitten. Zien eten is vaak doen eten, dus ontbij zelf ook aan tafel met je kindje. Wil hij niet? gewoon negeren en gezellig met hem 'kletsen' alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Niet pushen! dat heeft namelijk alleen maar een tegendraads effect. 
ook je bedritueel altijd hetzelfde. Wij zwaaien altijd even naar het speelgoed bijvoorbeeld, zo van 'weltrusten speelgoed, ik ga even slapen, tot strakjes!). En maak duidelijk onderscheid tussen de overdag slaapjes en de lange nachtslaap. 
Ons schema zag er rond die leeftijd als volgt uit:
7.00u de dag starten (wij hadden als 'regel': op z'n vroegst om 6.30u eruit, dus voor die tijd proberen in bed te houden en uiterlijk om 7.15u wakker maken, ongeacht hoe de nacht was gegaan)
7.00 borstvoeding of fles
7.30u ontbijten aan tafel met een boterham 
9.00u slapen, maximaal een uur, dus wakker maken om 10u
10.00u fruit eten. Ook weer aan tafel en eet een beetje fruit mee
12.00u lunch eten, boterham. idem: aan tafel en eet zelf mee
13.00u slapen tot max 15.00u (anders wakker maken om 15u)
spelen, knuffelen, even naar buiten etc
tussendoortje eten: crackertje, cracot, yoghurt etc
17.30 avond eten (kindje van 11 maanden kan al bijna met de pot mee eten, dus gewoon wat jullie eten geprakt en zonder zout en pittige kruiden uiteraard)
19.00u bedtijd! bedritueel uitgebreider: eventueel met bad, voorlezen etc en een flesje of bv voor het slapen.
Je kindje heeft echt niet meer melk nodig dan dit, verder kun je het water of thee geven overdag. Ik kwam er achter dat mijn dochter liever kleine beetjes drinkt gedurende de dag, ipv een paar vaste drinkmomenten. Misschien werkt dat voor jullie ook? 
Het lijkt misschien wat 'streng' zo'n schema met wakker maken en altijd aan tafel eten.. maar de kleintjes hebben eigenlijk juist enorme behoefte aan regelmaat en duidelijkheid. Ze gaan de rituelen herkennen en weten daardoor ook beter wat er van ze wordt verwacht. 


Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt!
 
Het klinkt inderdaad alsof er wat meer aan de hand is. Verder is het interessant te weten of je kindje ooit heeft geleerd zelfstandig in slaap te vallen? Dat vechten tegen de slaap herken ik heel erg, maar sinds we hebben geoefend met zelfstandig in slaap vallen gaat het steeds beter. En de oververmoeidheid op de een of andere manier oplossen. Hoe meer oververmoeid, hoe slechter ze slapen. Mss helpt het om in de kinderwagen of in de auto eens wat slaapjes te doen? Wellicht heb je iets aan een slaapcoach.die hebben online ook vaak gratis tips en tricks.

Het eten... Ik leef met je mee. Mijn baby is nu 10 maanden en eet sinds een maand amper meer wat. Daarvoor kon hij zo een potje fruit, broodje en potje groente op een dag eten. Nu ben ik blij als hij een half potje fruit en 3 hapjes groente eet. Ik geef van alles, potjes, purees, stukjes wat hij zelf kan eten, ons eigen eten... Soms is hij geïnteresseerd en proeft hij, eet hij een paar hapjes maar daarna interesseert het hem gewoon niet meer. Blijven aanbieden en anders pech. Ik vul het gewoon aan met melk, hij drinkt veel meer melk dan eigenlijk 'moet' op deze leeftijd..
Ik denk dat hij de peuterpubertijd gewoon wat vroeg is begonnen haha. Het is wel echt moeilijk om het los te laten hoor.
Maar dat is wel belangrijk want je wil hem niet frustreren. En als hij moe is is het ook logisch dat hij minder goed kan eten.

Ben je ook in contact met het consultatiebureau? Daar kunnen ze ook meekijken naar de groei, ontwikkeling en misschien dat er idd wel iets aan zn oren of keel is. Dat kunnen babys ons niet vertellen helaas.

En maak je niet te druk om vaste schema's, nergens voor nodig. Als je baby slaapt slaapt ie, als je ziet dat hij moe is, dan op tijd naar bed etc.
 
Terug
Bovenaan