ik wil een vast ritme!!!

A

Anoniem

Guest
hoi allemaal,

wij hebben een dochter die over 2 weken 1jaar wordt. maar het lastige is ze heeft nog niet echt een ritme. vooral s'avonds gaat ze de ene keer vroeg naar bed en de andere keer is het weer half 10..ik vind het best lastig, want ik wil zo graag dat ze ritme krijgt!! dat is voor ons ook makkelijker. want als ik haar om 7uur in bed lig en ze is niet moe schreeuwt ze alles bij elkaar.
hoe kan ik dat er het beste in krijgen, haar smorgens ook op de zelfde tijdstip wakker maken? want nu wordt ze soms om half 6 wakker en ze krijgt de fles en slaapt weer verder tot ong 9uur. en ze is ook vaak snachts wakker, dan zit ze te jammeren en ik pak haar op en ze is weer stil..en leg haar in   bed en ze begint weer hoor!
weet iemand hier raad mee?

gr lies

Het is gewoon nog heel moeilijk op deze leeftijd. Ze zijn nog helemaal baby en soms al helemaal dreumes.

Mijn ervaring is dat er meer ritme komt zodra je vaker de deur uitmoet en ergens op een bepaalde tijd moet zijn. Bijvoorbeeld als ze naar babyzwemmen, speelgroep of peuterspeelzaal gaan.

Persoonlijk hielp het bij ons het beste om het gewoon over ons heen te laten komen en ons niet druk te maken. Stressen hielp hier toch niet.

Hoi,

Poeh, das lastig inderdaad! Kan me voorstellen dat je daar mee zit. Vooral ook dat 's nachts wakker worden lijkt me.
Ik zou ook niet echt een oplossing weten. Wel weet ik dat volgens mij 7 uur 's avonds naar bed erg vroeg is voor een 1-jarige... onze zoon ging pas zo vroeg naar bed toen hij overdag niet meer sliep. Daarvoor altijd pas rond 20.30 uur.

Hoe zit het met de (mid)dagslaap(jes)? Je zou die in ieder geval qua tijd even lang kunnen houden, bijvoorbeeld na anderhalf uur max wakker maken ofzo. Maar wellicht doe je dat al. Je zou kunnen proberen bepaalde dingen op vaste tijden te zetten, zoals in bad gaan, wandelen etc... misschien helpt dat een handje. Maar, ik weet uit ervaring dat dat in de praktijk wel een hele opgave is...

Hopelijk heeft er nog iemand anders een betere tip.
Succes ermee!

Toch denk ik dat het enige wat je kunt doen is: volhouden met het ritme wat jij voor haar enigzins bepaald. Hoe hard ze ook krijst. Kinderen hebben júist behoefte aan regelmaat en structuur. Die bepalen ze niet zelf, dat moet jij als ouders doen.
Succes!

quote: sjana1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-12-2008 22:27:20'));

Toch denk ik dat het enige wat je kunt doen is: volhouden met het ritme wat jij voor haar enigzins bepaald. Hoe hard ze ook krijst. Kinderen hebben júist behoefte aan regelmaat en structuur. Die bepalen ze niet zelf, dat moet jij als ouders doen.
Succes!

Toch gaat dat niet altijd op. Ritme en regelmaat kun je niet opleggen in elke situatie.
Als een kind krijst en echt helemaal over de rooie gaat zit je ook niet lekker.

Kijken naar je kind en de behoeftes werkt ook en levert minder stress op.

Mijn boodschap was ook zeker niet 'hoe hard ze ook krijst' hoor Sjana1.... dat vind ik namelijk helemaal niet zo. Ik ben juist een type van 'volg je kind'. Alleen denk ik als je dat zelf niet meer aan kunt (erg logisch als het zoeken van een ritme voor je kind zo lang duurt) dat je dan moet proberen er een draai aan te geven. Vandaar mijn reactie. Rust en regelmaat werken inderdaad goed. Maar laten huilen?? Ach gossie... ik denk dat daarmee meteen de R van rust verdwenen is!?

Maar dat is puur mijn gevoel natuurlijk. Iedere moeder haar eigen methodes en ik beweer dan ook zeer zeker niet dat jouw methode geen goeie is. Alleen omdat het een soort van reactie was op mijn verhaal voelde ik me toch geroepen om even te laten weten dat dat niet was wat ik bedoelde.

Hoi Lies,

Met een zoon van bijna 2 die op een gegeven moment begon te gillen als hij op bed moest hebben we ontdekt dat een nachtlampje wonderen kan doen. Zo ziet hij waar hij is en raakt niet in paniek ( hij begon te gillen als het licht uit ging). Misschien een tip?

Succes ermee.

Suus

Terug
Bovenaan