Ik wil een x doorslapen!

Mijn zoontje Finn is morgen al weer 4 maanden en krijgt volledige borstvoeding.
Maar sinds een paar weken komt hij 's nachts wel 2 keer ipv van 1 keer. Gisterenavond hebben we rijstebloem door de fles gedaan, met nog steeds hetzelfde resultaat...Aangezien ik morgenavond moet werken en pas om 3 uur in mijn bedje lig, zou het een keer fijn zijn als hij om 6 uur komt ipv 1 uur en 4 uur! Dan heb ik een beetje tijd gehad om te slapen... Hij krijgt op een dag tussen de 6 en 8 voedingen... op zijn verzoek. Ik heb 3 theelepel door zijn laatste fles gedaan, moet ik er meer doorheen doen? Of zal ik kunstvoeding proberen voor de laatste voeding??
Tips zijn welkom!

Haha, ik snap helemaal wat je bedoelt, want ik zou ook wel eens door willen slapen maar ik geef ook nog bv en al zou mijn zoontje doorslapen dan moet ik er nog uit om te kolven want anders red ik de nacht toch niet, dus voor mij maakt het niet zoveel uit..
Ik heb ook eens geprobeerd om een flesje kunstvoeding te geven maar voor die van ons maakte dat niet uit. Hij komt nu gelukkig nog maar 1x per nacht rond 4 uur of half 5, dus ach nog ff volhouden..
Gr. Anne-Marie

Hoi,

Ik wil je niet ontmoedigen maar sommige kindjes komen nog lang voor een voeding 's nachts. Onze dochter heeft tot 11mnd een nachtvoeding gehad(gaf ook BV). Ik heb haar toen een paar nachten laten brullen en vanaf die tijd slaapt ze door. Ik denk dat 4 mnd nog erg jong is om te laten huilen op het CB adviseerde ze me dit ook pas rond een mnd of 8. Heb vanaf 6 mnd ook pap geprobeerd en later zelfs kunstvoeding maar het hielp allemaal niets. Ze hebben het vaak nog gewoon nodig helaas voor ons. Het kan nl zijn dat als je overstapt naar volledige kunstvoeding hij nog 's nachts komt en als de Bv goed gaat is dat toch zonde.
Kan er iemand ook 's nachts een flesje afgeklofde melk geven zodat jij toch je nachtrust krijgt? Dit is soms nl best wel even lekker.
Heel veel sterkte en hopen dat hij gauw de nachten door gaat slapen.

Groetjes Marian

Helaas, ook ik ken je probleem. Mijn zoontje is nu 7 maanden en komt ook nog 1 of 2 keer per nacht. Ik heb kunstvoeding geprobeerd en flessen met rijstebloem (doe  dan 3 eetlepels door 200cc) maar het maakt allemaal geen bal uit. Ik heb me er maar bij neergelegd, verstand op  nul.  En af toe vroeg naar bed of   hem een nachtje laten logeren bij opa en oma. Soms schop ik manlief het bed uit  en laat hem ons zoonte halen en weer terugleggen zodat ik er niet uithoef. Dat scheelt al een hoop merk ik. Ik ben er nog lang niet aan toe om hem een paar nachten te laten huilen. Misschien denk ik daar over  4 maanden anders over, maar dat zie ik dan wel weer.  

Hoi,

Vaak wordt inderdaad geprobeerd om de baby zich te laten aanpassen aan de situatie van de moeder. Je kunnen proberen dit om te draaien en je eigen situatie aan te passen aan de baby zodat je toch aan je rust komt? Ik ken jouw persoonlijke situatie uiteraard niet, maar wellicht kun je uit de voeten met de volgende informatie die te vinden is op de site van het Voedingscentrum ("Borstvoeding verdient tijd"):

Arbeidstijdenwet, artikel 4:7:
De werkgever is verplicht het werk zo in te richten dat rekening wordt gehouden met specifieke omstandigheden van vrouwen die borstvoeding geven. De werkgever moet voldoen aan deze verplichting binnen een redelijke termijn nadat een verzoek hiertoe is gedaan.
De werknemer heeft het recht om het werk af te wisselen met extra pauzes, die samen ten minste 15 minuten en ten hoogste 1/8 deel van de voor haar geldende werktijd in beslag nemen. Deze pauzes gelden als werktijd.
De werknemer heeft het recht werk te verrichten in een bestendig en regelmatig werk- en rusttijdenpatroon en kan niet verplicht worden tot overwerk of nachtdienst. Dit laatste tenzij de werkgever aannemelijk maakt dat dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd.
De werknemer kan tot 6 maanden na de bevalling aanspraak maken op deze rechten.
Daarnaast kun je op dagen dat dit wel mogelijk is, overdag misschien een rustuurtje inlassen en 's avonds lekker vroeg op bed gaan. Verder is het denk ik goed om te weten dat het  geven  van kunstmatige zuigelingenvoeding of pap geen garantie is voor doorslapen. Daar komt nog bij, dat borstvoeding om veel meer draait dan alleen voeding. Het biedt je kindje lichaamscontact, troost, een veilig gevoel en het werkt ontspannend en geruststellend; het verlaagt de hartslag en de bloeddruk van de baby en door het hormoon oxytocine die hij via de moedermelk binnenkrijgt zal hij gemakkelijker weer verder kunnen slapen.
Als je baby onder een dekentje slaapt, zou je eens een slaapzak kunnen proberen. Je baby blijft dan tijdens het voeden en erna lekker warm, hij komt niet in een koud bedje te liggen. Naarmate een baby ouder wordt, zul je merken dat hij op een gegeven moment 's nachts geen poepluier meer heeft. Je hoeft dan in principe ook niet meer 's nachts te verschonen (daar worden ze vaak weer zo wakker van...), de wergwerpluiers van tegenwoordig kunnen heel goed een hele nacht mee. Verder is het heel praktisch om je kindje binnen handbereik te hebben, zodat je niet uit je bed hoeft om te voeden.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!

Groetjes van Yvonne

Bedankt meiden, ik zal dus nog even vol moeten houden. Yvonne, bedankt voor je link, maar ik ben (nog) niet in loondienst van deze baas, ze noemen dit zwartwerken. Dus aan het artikel heb ik helaas niks. Ik heb er zelf voor gekozen om weer te gaan werken, is financieel ook wel lekker. Gelukkig werk ik alleen op vrijdag, zo kan ik zaterdag en zondag weer bijtanken. Ik zal inderdaad morgen lekker rustig aan moeten doen. Ik moet alleen mijn oudste halen en brengen van en naar school. Ik heb ook al een aantal flessen afgekolvde melk klaarstaan voor mijn man, nou mag hij er een keertje vaker uit!
Het zou alleen zo lekker zijn om eens heerlijk in je bed te blijven liggen 's nachts, het wordt al zo koud... en zal nog wel kouder worden.

Groetjes Anoesj

Hoi Anoesj,
Je kan je zoontje natuurlijk ook een flesje geven vlak voordat je naar je bed gaat (dus niet afwachten totdat hij zelf komt om 04.00uur). Als je je voeding dan in een flesje geeft dan kan je hem gewoon in zijn bedje laten liggen (de speen in zijn mondje doen en als het goed is dan doet zijn zuigreflex de rest). Mijn dochtertje heeft tot 6 mnd nachtvoeding nodig gehad (daarna idd 1 nachtje 20 minuten laten huilen, het wakker worden 's nachts was een gewoonte geworden voor haar), dit deed ik op die manier, werkt perfect!

Heel veel succes
gr.Eveline

Terug
Bovenaan