Ik wist niet dat ik zwanger was en alcohol gedronken/gerookt

Hoi,
Vorige week ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben geraakt door de pil heen.. Nu blijkt op de echo dat ik al 21 weken zwanger ben! We zijn even geschrokken, maar ook blij! Ik voel me alleen schuldig, want ik heb tot ik wist dat ik zwanger was wel alcohol gedronken en gerookt, dit was ong 1x per week 4-7 glazen wijn, waarbij ik dan ook een sigaret rookte.. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben zo bang dat het kindje hier iets aan overhoud.. ik ben natuurlijk wel meteen met alles gestopt zodra ik het wist!
 
Laatst bewerkt:
Als het om 1x per week ging, zal het vermoedelijk wel meevallen. Je wist het niet, dus je kon het niet voorkomen. Bespreek het ook even met je verloskundige, misschien weet die waar een beetje de grenzen liggen van wat serieus schadelijk is, en wat niet heel erg.
 
Ik denk dat je dit het beste met een professional kunt bespreken. Er zijn gevallen bekend wat je liever niet wilt weten, van FAS ontwikkelen na een enkel glas alcohol. In tegenstelling tot Essil vind ik 4-7 glazen op 1 dag in de week niet meevallen (ook niet zwanger vind ik dat haha) Maar, je kunt er weinig aan doen want je wist het niet! Ik snap je helemaal, maar je schuldig voelen vind ik niet nodig omdat je het simpelweg niet wist.
Ondanks de situatie toch gefeliciteerd:)
 
Aii wat een vervelende situatie. Ik kan me voorstellen dat jij je rot voelt, terwijl je er niks aan kon doen. Inderdaad misschien fijn om te bespreken. Maar het komt wel vaker voor dat iemand pas zeer laat in de zwangerschap erachter komt en waar het kindje helemaal gezond is! En vroeger al helemaal. Dus hou goede hoop, want zorgen maken veranderd de situatie niet. Hopelijk kun je vanaf nu er ook van genieten.
 
Dit is zo herkenbaar voor mij! Ik hoop dat je veel steun uit je omgeving krijgt, dat was bij mij helaas niet het geval.

Er gaat veel op je af komen de komende tijd. Probeer in ieder geval te genieten van de maandjes dat je van je zwangerschap af weet. Het is zonde als je terug moet denken aan een rot tijd. Ohh...en vergeet niet om foto's te maken, voor je het weet is het voorbij en dan kan het niet meer.

En ja de overige dingen, probeer je niet te druk te maken. Gebeurd is gebeurd. Waarschijnlijk had je het anders aangepakt als je het eerder had geweten.

Ik ben zelf ook pas laat achter mijn zwangerschap gekomen en had ook gerookt, met chemicaliën gewerkt en medicijnen geslikt die niet zo goed zijn voor een ongeboren baby. Mijn zoontje blijkt een verstandelijke beperking en autisme te hebben.
Tsja ... we kunnen laten onderzoeken waar het vandaan komt. Dan mogen we een hele medische molen in met DNA onderzoeken ed. Dat heb ik bewust niet gedaan. Ik vroeg me af hoe ik me zou voelen als eruit zou komen dat het door mijn toedoen zou komen. Het wel of niet weten van de oorzaak veranderd niets aan mijn geweldige jongeman, hij wordt er niet spontaan professor van en waarschijnlijk ga ik me alleen maar rotter voelen. Daar schiet niemand wat mee op, behalve het ziekenhuis die flink kan cashen.

De enige reden dat hij is getest op zijn iq en autisme, was om toegelaten te kunnen worden tot een school op zijn niveau. Maar vooral de iq-test neem ik met een korreltje zout, de uitkomst daarvan verschilt nogal eens. Het gaat erom dat je kind gelukkig is. Een stempeltje is handig, maar dan nog zal je je aan moeten passen aan het gedrag van je kind. Want geen enkel persoon met een stempel is hetzelfde. Soms is het alleen handig om deuren open te laten gaan die anders gesloten blijven.

Geniet van je zwangerschap en maak je niet te druk!
 
Terug
Bovenaan