ik word gek van het woord zindelijk

hoi hoi
ik heb een geweldige zoon van ruim 3..
het enige probleem is hij word maar niet zindelijk..
ik heb alles geprobeerd. s'nachts red hij het perfect maar overdag is hij er totaal niet mee bezig(druk met van alles en nog wat).
heeft iemand een nieuwe tip..
groetjes milenne
 
ik denk zowiezo dat ieder kind het in zijn eigen tempo doet en het ene kind is er eerder aan toe dan een ander.
Mijn dochtertje is 3,5 en al wel een tijdje geheel zindelijk, maar inderdaad mensen verwachten toch dat een kind van 3 al wel op de wc kan plassen.
Maar de zomer komt eraan, laat hem geregeld met blote billen lopen, potje buiten neer zetten en biedt het hem geregeld aan.
Als je nadat hij wat heeft gedronken, hem op de wc zet, en dat zeer geregeld doet, dat weet ie op een gegeven moment misschien wat er van hem verwacht wordt.
Zeker jongens zijn gewoon vaak met andere dingen bezig en hebben gewoon geen tijd om te gaan plassen.
Als jij hem gewoon een keer of 10 op een dag op de wc zet, dan leert ie het vanzelf.
En niet ineens uit zijn spel halen, maar een geschikt moment zoeken, het is in het begin een hele klus, maar ja het loont wel.
Succes ermee, groetjes Martine
 
Mijn drieling (twee meisjes en een jongetje) zijn overdag zindelijk geworden op 2-jarige leeftijd door middel van katoenen luiers. Het is wel wat waswerk (hoewel dat bij 1 kind wel meevalt, lijkt me) maar met die superpampers en andere  high-tech luiers voelen kinderen niet dat ze nat worden en zien daarom de noodzaak van het zindelijk worden ook niet in. Een natte katoenen luier voelt daarentegen klef en vies en je zoon zal proberen het op te houden totdat jij hem op het toilet of de po zet.

Voor een plas op de po prijs je hem zodanig dat hij zichzelf het allerknapste jongetje van het hele heelal vind, compleet met een kadootje (we hadden wat rommeltjes bij Zeeman gekocht en verpakt in glanzend kadopapier) en je blijft er nog lekker lang over doorgaan. Alle spelletjes staan in het teken van plassen en poepen op de w.c. Je laat ook alle speelgoedberen op de po plassen en voert een poppenkastspel uit waarin jan klaassen naar de w.c. moet. Je leest ook boekjes voor die over kindjes gaan die op de pot moeten, het spel dat zindelijkheid heet duurt de hele dag.

Het is voor jou als mama dus ook best intensief om je kind iets dergelijks te leren. Maar al die extra moeite wordt echt beloond. Het ligt er dus niet altijd aan of je zoon eraan toe is, maar dus minstens net zoveel aan  het doorzettingsvermogen van de ouders en oppassers (kdv/peuterspeelzaal/opa/oma).
 
Terug
Bovenaan