Ik zit nog op school

Hallo Mama's,

Ik ben 18 oud en ben nu waarschijnlijk 6 weken en 3 dagen zwanger.
Weet sinds een week dat ik zwanger ben en kwam eigenlijk een beetje als een shock. Ik woon nog thuis en zit in mijn 2e jaar van mijn opleiding.

Mijn moeder en schoonvader weten sinds maandag dat we in verwachting zijn en reageerde allebei erg blij (gelukkig). Maar nu nog mijn vader en mijn vriend zijn moeder, ze zijn beide erg "streng" en weet niet zo goed hoe we het moeten vertellen, ben bang dat ze een oordeel over me hebben.

Ook weet ik niet zo goed wanneer ik aan school moet vertellen dat ik zwanger ben en hoe alles geregeld moet gaan worden.

Hebben jullie hier misschien ervaring mee ?
Alle tips zijn van harte welkom

xx

Ik ben uitgerekend in september, maar lees hier en daar mee.
Ik heb zelf geen ervaring met jouw situatie, dus ik kan je geen tips uit eigen ervaring geven. Wel ken ik een aantal meiden die al jong moeder werden (16-19 jr) en heb van hun wel het een en ander meegekregen.

Allereerst gefeliciteerd natuurlijk!
In ieder geval heel fijn dat je moeder en schoonvader goed reageerden!
Ik zou het je vader en schoonmoeder wel zo snel mogelijk vertellen. Hoe langer je er mee wacht, hoe meer je er tegen op gaat zien en hoe moeilijker het dus wordt.
Als ze een oordeel gaan vellen doen ze dat toch wel, ongeacht wanneer je het vertelt. Maar wie weet valt het wel mee. Ik hoop het voor je.
Hoe sneller je het vertelt, hoe sneller zij ook aan het idee kunnen wennen. Dat is voor hun misschien ook wel prettig.
Misschien kun je jouw moeder of schoonvader vragen erbij te zijn als je het vertelt? Zij staan er positief tegenover, dus kunnen je misschien bijstaan als de anderen minder positief reageren.

Op school vind ik een moeilijke. Wanneer is inderdaad het juiste moment om het te vertellen? Ik zou in ieder geval wachten tot je 12 weken zwanger bent, dan neemt de kans dat het fout gaat af en loop je dus niet het risico dat je het "voor niks" bekend maakt. Maar ik zou ook niet te lang wachten, omdat je wel het een en ander moet bespreken met school.

Als je naar school gaat heb je in principe ook gewoon recht op zwangerschapsverlof (als je werkt is dit 16 weken, als je naar school gaat weet ik niet hoe lang je krijgt). Maar je zult met school af moeten spreken wanneer je mag stoppen met je lessen en wanneer je weer moet beginnen. Ook hoe je om gaat met wat je in die tijd mist. Bijvoorbeeld vooruit werken, een aangepast programma, een jaar over doen, etc.
Als je met school niet tot goede afspraken kunt komen, kan het verstandig zijn een leerplichtambtenaar te benaderen. Zij weten precies wat je rechten en plichten zijn en kunnen bemiddelen. Maar zou het eerst gewoon met school proberen te regelen.

Hoop dat je een fijne zwangerschap hebt en alles geregeld kunt krijgen. Succes!

Hoi,

ook ik heb geen ervaring met jouw situatie maar ik kan je wel vertellen wat ik denk dat ik zou doen in jouw situatie.

Ook ik zou het op school pas vertellen na de eerste twaalf weken. Er wordt zoveel geroddelt en gedaan dat je inderdaad niet het risico moet gaan lopen dat je het voor niets verteld.
Ook zou ik uitkijken met het te vertellen tegen vriendinnen of een vriendin. Vaak blijft het toch geen geheim!

Ik raad ook aan om je moeder mee te nemen wanneer je het verteld tegen je vader en schoonmoeder. Je staat dan niet zo alleen en het kan schelen dat een andere volwassene er dus al wel positief in staat.

Het komt er dus op neer dat ik het met NikkyR eens ben...

Heel veel succes meid, het lijkt me niet gemakkelijk om in jouw situatie te zitten.

Ja indd, tot nu toe weten alleen me vriend, moeder en schoon vader van de zwangerschap.

Ik denk indd dat het beter is om het niet aan vriendinnen te vertellen, me moeder heeft al moeite om het voor zich te houden.

Uiteindelijk komt het wel goed of ze het nu wel of niet accepteren, wij zijn er blij mee en dat is toch wel het belangrijkste dat telt denk ik.

Fijn te horen dat jullie er zelf in elk geval positief mee omgaan! En inderdaad, dat je moeder en schoonmoeder al positief erover zijn!

Hoelang moet je nog naar school? Wat voor soort opleiding doe je? Hoe oud is je vriend, als ik vragen mag?

Een hele goede zwangerschap toegewenst in elk geval! Wanneer ben je uitgerekend? Ook in oktober dan, toch?

na de zomervakantie zou ik nog een jaar moeten dus wil het wel echt afmaken. De opleiding heet tegenwoordig Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen maar was vroeger SPW.

Me vriend is wel een stukje ouder, 27 dus aan de ene kant denk ik niet dat zijn moeder erg moeilijk gaat doen.

Jij ook en hele fijne zwangerschap en ben indd in oktober uitgerekend x

Ik kom even binnenvallen..
Vriendin van me is bevallen toen ze 18was ze zat toenook op school(was ook een klasgenoot van me)

Als eerste van harte gefeliciteerd.
Wat je als eerste moet doen is een intake afspraak maken bij de verloskundige bij je in de beurt ook zij zal je begeleiden door de hele zwangerschap en zelfs even er na..

Ik begrijp er uit dat jullie er samen voor gaan? Dat betekend dat jullie het samen zouden moeten vertellen wanneer waar en hoe ligt aan jullie wat je natuurlijk kan doen ik bij in het bij zijn van je schoonvader het aan je schoonmoeder vertellen en zo ook met je vader met het bij zijn van je moeder.

Misschien zullen ze geshockt zijn en boos en kwaad maar jullie kunnen er niets aan doen er waren beide personen nodig om een kindje te maken en ook anticonceptie faalt wel eens(2x meegemaakt)

Kwa school hoef je nog lang niets te vertellen als je een werkgever bent ben je pas verplicht om het te melden vanaf 7maand omdat er verlof en vervanging geregeld moet worden maar als student heb je zo ver ik weet nog altijd geen verlof.

Wat je wel zou moeten doen is in de loop van de maanden met je mentor een leerstof planning maken zo dat je zo min mogelijk achter loopt na dat je kindje is geboren.

Terug
Bovenaan