in andere omgeving verschrikkelijk verlegen, hoe kan ik m dat laten overwinnen?

Mijn zoontje van 3 half is thuis de hele dag druk aan het kletsen en ook bij opa en oma
is hij zichzelf.
Ergens anders bv op de peuterspeelzaal zegt hij bijna niets of playbackt het.
Krijg m niet zover dat hij gaat praten, ook in winkels of als mensen iets tegen m zeggen
klapt hij dicht.
Vind t moeilijk want ben bang dat als hij straks naar school moet,kinderen m links laten liggen,omdat hij toch niets zegt.
Zelfs bij vreemde kinderen doet hij het ook zegt niets en durft niet te spelen als er andere kinderen bij zijn die hij niet kent.
Met zn kleine zusje en de buurkinderen gaat t wel goed.

Heeft iemand ook ervaring met zulk gedrag en wat je er aan kunt doen?
Het is zo jammer dat maar weinig mensen zien hoe hij echt is, lijkt net of hij niets kan
of niet kan praten.

Wil hem graag later dan 4 jaar naar school doen, dan na een zomervakantie maar weet niet of scholen daar moeilijk over kunnen doen.

Wie heeft er goede raad?
 
Onze oudste dochter was ook zo'n verlegen meisje. Zat al vanaf baby op het KDV, speelde daar wel lekker, maar vooral op zichzelf. Deed niet echt mee met kringspelletjes en liedjes zingen. Ook als een vreemde iets tegen haar zei, dook ze achter mijn rug. Ik was dus ook best benieuwd hoe het op school zou gaan.
Afgelopen februari werd ze 4, zelf had ze heel veel zin in de nieuwe school, dus vol goede moed ging ze er heen. En echt, al na een paar weken had ik een totaal ander kind in huis.
Vorige week hadden we 10-minuten gesprek met de juffrouw en die bevestigde wat ik al dacht. Van een heel verlegen meisje is ze omgetoverd in een meisje vol zelf vertrouwen. De eerste weken keek ze de juf niet aan, deed niet mee met de klas en zat maar met haar duimpje in haar mond. Maar nu, is ze helemaal ontdooid, doet lekker mee, zingt en springt en kletst honderuit.
Als ik jou was zou ik je zoontje dus gewoon laten gaan. De juf heeft vast ervaring met verlegen kindjes, en het is goed voor zijn zelfvertrouwen als hij toch doorzet. Met 4 jaar zijn ze nog niet leerplichting, pas vanaf 5 jaar moeten ze naar school, maar ik denk dat het wel goed voor ze is vanaf 4 jaar.
Als ik mijn dochter zie wat ze in de 5 maanden heeft geleerd en hoe zelfstandig ze is geworden. Ook best jammer, want ze wordt wel heel erg snel groot zo !

groetjes Melanie
 
Terug
Bovenaan