In de auto

Hallo allemaal,

Ik heb eerder vandaag een berichtje geplaatst op het "zwangerforum" en op advies zet ik deze nu ook op dit forum. Ik weet eigenlijk niet onder welk onderwerp dit valt, maar ik zet het maar hier neer.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Dit is het desbetreffende berichtje:

Hallo allemaal,

Ik heb misschien een heel rare vraag, maar ik hoop dat er iemand is die me advies kan geven.
Ik ben momenteel 23w3d zwanger en ik heb gelezen/gehoord dat je een baby in een maxicosi moet vervoeren in de auto en dat dit stoeltje persé tegen de rijrichting in moet staan vanwege de veiligheid. Dit vind ik uiteraard prima, ik zou ons kindje het liefst willen vervoeren op de bijrijders-plek. Maar nou komt het probleem: onze auto heeft een airbag en deze kan niet gedemonteerd worden. Dus is het verboden om je baby op de bijrijders-plek te vervoeren, want in geval van een aanrijding, zou het stoeltje met baby en al door de airbag als een katapult gelanceerd worden. Dus moet je je baby vervoeren op de achterbank, maar ook daar moet het stoeltje tegen de rijrichting in staan. Nu hebben wij een 3-deurs auto, dus het lijkt me nogal een werk om het stoeltje daar vast te maken, maar ik vind het eigenlijk vooral sneu voor de baby, want die zit tegen de achterleuning van de bank te kijken! Als mijn man en ik samen met de baby op pad gaan is dat niet zo'n probleem, want dan gaat één van ons gewoon bij hem/haar op de achterbank zitten. Maar als ik alleen op pad ga met de baby, kan ik ook niet in de gaten houden of alles wel goed gaat, als de baby achterstevoren in de auto zit.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien wat tips/adviezen?

Groetjes
Sonja

Hoi Sonja,

Ons kindje is nu 4 maanden. Ook wij hebben een 3 deurs auto met voorin airbag. Romy zit dus in haar stoeltje op de achterbank tegen de rijrichting in. Meestal zit ze gewoon alleen (al vanaf 16 dagen) en dat gaat hartstikke goed hoor. Ook wij moesten even wennen en ik keek dan ook voordurend achter me of het wel goed ging. Eigenlijk ligt ze altijd rustig te slapen. En als je haar goed vastzet kan er echt niks gebeuren. We hebben ook een leuk speeltje erop gezet dus als ze wel wakker is (en ze is dus nu zover dat ze er ook echt mee speelt) heeft ze altijd wat om naar te kijken. We gaan ieder weekend naar de camping en dat is toch zo'n uur rijden. Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

misschien helpt een extra binnenspiegel wel deze zijn te koop bij baby speciaal zaken ik weet ook niet of je je baby dan goed ziet, maar het is ook voor straks makkelijk als je dreumus in een autostoel zit.
Succes met je zwangerschap!

Hoi,

Een extra binnenspiegel helpt niet veel, je kunt wel naar achter kijken maar dan zie je enkel zijn/haar achterhoofd ;-). Heb je meer aan als ze in een grotere stoel zitten.
Wat wel handig is is om er zo'n speelkoord met Nijntjes en een spiegeltje aan te maken. Ik gebruikte het spiegeltje altijd om effies naar mn dochter te spieken (vooral of ze zich niet ondergespuugd had en natuurlijk alleen als ik de bijrijder was ;-)).
Ik heb de ervaring dat je kind het pas vervelend gaat vinden om andersom te zitten tegen de tijd dat ze bijna uit de maxi gegroeid zijn, het lijkt raar voor je gevoel maar in de praktijk werkt het prima zo hoor!

Succes met je zwangerschap!

oh ja, en 3-deurs is zelfs ook niet zo'n probleem met een maxi-cosi. Ook dat wordt pas veel problematischer met een grotere autostoel (zeg maar het vervolg op de maxi).

Heel apart dat de airbag niet uitgezet kan worden. Ik heb een Seat ibiza en in de garage hebben ze de airbag tijdelijk gedemonteerd! Volgens mij moet dat bij iedere auot kunnen .

Ook ons zoontje (nu 4,5 maand) heeft er absoluut geen moeite mee (en nooit gehad ook) om alleen op de achterbank in zijn MaxiCosi te zitten, hoor. Hij vindt het prachtig om alles buiten te zien bewegen en vaak zit hij gewoon lief te spelen met z'n Nijntje-speelkoord of ligt hij lekker te slapen. Ik zou me er niet al te veel zorgen om maken, hoor!
Het bevestigen van de MaxiCosi op de achterbank bij een driedeurs auto is even moeilijk, maar dat lukt ook best goed na wat oefenen. Ik heb zelf een heel klein autootje (3deurs) en het enige waar je even aan moet wennen is het feit, dat je zelf wat opgevouwen zit om de MaxiCosi te kunnen bevestigen achterin de auto. Je kindje merkt hier echter niets van.

Hallo daar,

Wij hadden ook een 3 deurs auto (Ford Cougar), Zelfs de garage kon zogenaamd de airbag niet uitschakelen, GROTE ONZIN. Het kost ze gewoon wat moeite. Het nadeel bij onze auto is dat er nu geen enkele airbag meer werkt en dat hij bij de volgende keuring daarop wordt afgekeurd. Tegen die tijd moet dus alles funktioneren en je moet een garagebedrijf een brief hebben waarin staat dat de airbag is uitgeschakeld, (anders krijg je een lekkere vette bekeuring).

Let wel op als je gaat voor op de achterbank vervoeren, je moet gewoon autorijden, als je kindje plotseling moet hoesten of een beetje spuugt kun je er dus gewoon niet bij totdat je op de plaats van bestemming bent.

Conclussie:
Koop een andere auto (GRAPJE ha ha ha)
nee informeer gewoon bij andere garage's wat je mogelijkheden zijn.

Suc6 en groetjes Mirela

PS wij hebben inmiddels een andere auto gekocht. van 3 deurs naar een Audi station. Das ook wel heel prettig hoor.

Terug
Bovenaan