in de creche een engel, thuis boosheid alom

<p>Zijn hier nog kindjes die zich helemaal anders gedragen thuis dan in de creche?</p><p>In de creche krijgen wij altijd te horen dat onze 13maander een heel goede dag heeft gehad. Heel actief, altijd goedlachs, goed eten, goed laten verluieren, goed slapen...Rond 17u pikt mijn man hem op in de creche. Hij is nog geen 2 minuten in huis en hij begint te 'zagen', te wenen, boos alles wegsmijten, zichzelf op de grond gooien, krijsen bij verluieren, slecht eten...Het is voor ons een struggle tot hij gaat slapen. En dit is al heeeeel lang aan de gang. Soms denken wij echt dat wij iets verkeerd doen, of dat hij niet graag bij ons is...</p><p>Wat zou de reden kunnen zijn? Overprikkeld van in de creche? Te moe? Of wil hij in de creche heel flink zijn en dan thuis alles loslaten omdat hij weet 'mama en papa zien mij onvoorwaardelijk graag'. Ik heb het dan ook een beetje moeilijk om het karakter van mijn zoontje in te schatten...vreemd denken jullie waarschijnlijk, maar ik heb dus totaal geen idee wat voor een persoontje hij is/gaat worden omdat hij zo verschillend kan zijn</p><p>Ik hoop dat ik hier wat 'antwoorden' kan vinden...</p><p>Bedankt ouders van nu !</p><p> </p>

Onze dochter was op het begin ook heel vervelend als ze thuis kwam van de opvang/ opa en oma. 
Volgens mij is het echt overprikkeling en vermoeidheid. We hebben toen heel bewust gekozen om haar na het ophalen eerst thuis even uit te laten razen en te laten spelen voordat we gaan eten en het slaapritueel in gang zetten. Dit werkt nu inmiddels heel erg goed. Mijn dochter is nu 20 maanden en kan zich ook veel beter uiten nu waardoor het thuis ook beter gaat. Het zal dus ook best een bepaalde fase zijn .
Lastig is het wel! Hoop dat het ook bij jullie kindje over gaat 

Oef lastig! Mijn gevoel zou indd zeggen dat hij overprikkeld is oid door de crèche.. zou je geen gastouder kunnen proberen? Of familie laten oppassen een dagje/weekje? Kijken hoe dat gaat? Ik denk dat jouw gevoel in elk geval goed zit.. misschien kan t cb bureau ook wat voor jullie betekenen? Meedenken oid? Heb je ook t idee dat hij te moe is? Sterkte x

op maandag passen mijn ouders op hem. Mijn moeder is dan ook constant bezig om hem te entertainen, en hij gaat er leuk in mee. Een heel vrolijk ventje. Maar als mijn ouders weg zijn na de middag en ik begin met hem te spelen, dan verandert hij van gemoedstoestand. Ik zie dan ook aan zijn ogen dat hij pietdood is, ook rode ogen als hij van creche komt. Hij slaapt daar gemiddeld 2,5 uur. Ik heb al wel eens geprobeerd om hem rond 17u a 18u nog in bed te leggen voor een uurtje, maar olalalala, daar heeft hij geen zin in. Het enige wat hem wat rust lijkt te geven 's avonds is een wandeling in draagzak/buggy. dan is het extra genieten voor mij. Om 19u krijgt hij zijn avondfles en gaat om 19u30 slapen
Nu denk ik ook wel dat het gaat beteren eenmaal hij kan stappen en zich beter kan uiten...maar jeetje wat is dit een moeiijke fase

Heel herkenbaar. Ik krijg niets anders te horen dat mijn dochtertje van 14 maanden erg lief is op de opvang en eigenlijk nooit krijst of gilt. Thuis is ze een drama queen met driftbuien en wilt ze geen nee horen. Ik merk dat dit soms vooral frustratie of vermoeidheid is. 
Hoe is je zoontje gehumeurd als hij niet naar de opvang is maar een hele dag met een van jullie?

Dat heeft mijn dochter van 15 maand ook.  Bij de opvang krijgt ze tussen de middag warm eten dus dat hoeft thuis niet meer. Wij eten dan om 17.00 en halen haar bewust nadien op. Dan hebben we ook meer quality time voor haar. Dan mag ze eerst even los kruipen,  stappen. Wil dan vooral alles wat niet mag en ik probeer dan minder nee te gebruiken maar af te leiden met iets wat wel mag. Ben je wel ff druk mee maar het werkt wel.  Om half 7 krijgt ze de pyjama aan na de teletubies en dan is ze op tijd voor sesamstraat. Na sesamstraat krijgt ze de fles en gaat ze naar bed.  We merkten toen we hier structuur in brachten dat het zijn vruchten af ging werpen. Duurt ff maar werkt wel.  Het is voorspelbaar en dat vinden ze fijn. Succes! 

Ik merk vooral dat mijn zoontje heel moe is nadat hij van de opvang af komt. We hebben daar nu dan ook de afspraak dat hij daar langere dutjes mag doen (ze maakten hem daar eerst altijd wakker omdat ze bang waren dat hij dan 'te lang sliep'). Eenmaal thuis heeft hij altijd heel snel honger, waardoor hij wat huilerig kan worden. Op tijd eten en weer vroeg naar bed werkt voor hem heel goed.
Bij ons is het wel lange tijd juist meer andersom geweest, dan liet hij bepaalde gedragingen of ontwikkelingssprongen thuis wel zien (bijv. aankijken, dingen volgen, spullen aangeven) en dat heeft hij heel lang daar niet laten zien. Dus met een gesprek kwam er dan uit dat hij op de opvang heel erg geneigd is om de kat uit de boom te kijken. Gelukkig zit daar nu wat meer verandering in en leren ze mijn zoontje meer kennen zoals hij thuis ook is.

Terug
Bovenaan