In de hoek op de opvang

<p>Hoi! Mijn zoontje vertelt regelmatig over dingen op de opvang (hij is 2jr en gaat 2 dagen in de week) en het is altijd een beetje onduidelijk wat waar is of niet. Maar vandaag vertelde hij dat hij in de hoek moest staan. Nou zijn wij niet zo heel erg van de time outs. En de term " in de hoek staan" hebben we echt nog nooit gebruikt. Dus die term heeft hij in ieder geval van de opvang. Nu vroeg ik mij af; gebeuren dit soort dingen op de opvang? Worden er kinderen in de hoek gezet?</p>
 
Ik werk op een kdv en wij zetten kinderen nooit in de hoek omdat het geen zin heeft op zo'n groep. Dan staan ik steeds kinderen bij het gestrafte kind.
Wij halen het kind vaak wel uit de situatie en zetten het dan bijvoorbeeld even met een boekje aan tafel om even uit het moment te komen. Daarna komen we rustig terug op wat er is gebeurd, even 1 op 1 met het kind praten wat er is gebeurd en hoe we het kunnen oplossen of voorkomen in de toekomst.
 
Hangt waarschijnlijk van de opvang af... Ik zou het als ik jou was gewoon even navragen. Ze kunnen je vast vertellen wat ze doen als een kindje echt niet luistert en of hij in de hoek moest staan of andere kindjes deze term gebruikt hebben in hun spel (omdat zij dat thuis misschien wel moeten..). 
 
Ik werk ook op een kinderdagverblijf, al 10 jaar. Nog nooit een kind in de hoek gezet, maar wel zetten we kinderen aan tafel of op de bank voor een 'time out' met een boekje of puzzel. Dat is meer om ze tot rust te laten komen als ze bijvoorbeeld continu rennen of achter andere kinderen aanzitten of duwen. Dus meer uit de situatie halen en niet perse straf, zoals hierboven ook gezegd wordt.

Ik zou het gewoon eens vragen inderdaad, het kan ook goed dat hij dit van een ander kindje gehoord heeft en dat er over gepraat is ofzo. Op deze leeftijd kun je nog niet precies de hele waarheid achter een verhaal ontdekken, dat lukt hier nog niet eens altijd met m'n oudste dochter van 3.5 jaar.
Wat hij je verteld, daar zal ongetwijfeld (deels) een waarheid in zitten, maar als je het aan de juf vraagt krijg je misschien een heel ander verhaal te horen waar jij de delen van zijn verhaal weer in terug herkent!
 
Hai, je kan gerust even de opvang bellen of het de volgende keer vragen hoe het zit! Maakt vast veel duidelijk en scheelt zorgen maken! Succes!
 
Bij onze opvang hebben ze een time-out plekje. Thuis is dat de gang. Onze zoon benoemd dat wanneer hij daar op het time-out plekje moet dat hij daar de gang op moet.
Schrok eerst ook. Niet omdat hij "straf" had, maar omdat je via de gang zo naar buiten kon. Maar de leidsters legde mij uit dat ze de time-out in dezelfde ruimte hadden. 
Dus vraag het inderdaad ff na!
 
Terug
Bovenaan