In de WW en zwanger...

Hallo allemaal!

Ik zit sinds 1 feb09 in de ww en ben er vorige week achter gekomen dat ik zwanger ben.
Heel leuk nieuws natuurlijk, maar vrees dat het niet zo gunstig is voor mijn zoektocht naar een (vaste) baan.
Ik heb nu natuurlijk een sollicitatieplicht. Logisch natuurlijk, ik wil ook wel graag werken, maar welke werkgever neemt nu een zwangere vrouw aan?
Ik kan nu natuurlijk wel solliciteren naar tijdelijk werk, maar komt mijn uitkering dan niet in gevaar als ik daarna weer thuis kom te zitten?
Ik durf niet zo goed te solliciteren op banen die ik echt leuk vind, omdat ik bang ben dat ik niet serieus genomen word en dat na mijn verlof dan mijn kansen zijn verkeken bij het betreffende bedrijf/uitzendbureau.
Ik weet wel dat ik nu nog niet verplicht ben om mijn zwangerschap te melden, maar het voelt voor mij niet goed om nu ergens enthousiast te gaan beginnen en over een maand of 2 te melden dat ik zwanger ben. De kans is groot dat ik dan nog in een proeftijd zit en alsnog weg kan, is dan groot..

Wie heeft hier ervaring mee of heeft tips?

Moeilijk, zelf heb ik gelukkig een vast contract (en geen dreigende ontslagen in het vooruitzicht). Misschien is het een oplossing om, voor je een brief stuurt, even te bellen met de PZ-afdeling met de vraag hoe ze er tegenover staan dat je zwanger bent?

Ik kan me trouwens helemaal voorstellen dat je het niet stil wilt houden tijdens je sollicitatie. Zelf zou ik me daar ook niet goed bij voelen, maar misschien ben ik dan wel weer te eerlijk aangelegd.

wat zegt je contactpersoon bij het CWI?
Ik zelf kom in het zelfde schuitje te zitten, mijn contract loopt 11 mei af en zit nu in mijn bevallingsverlof. Ik krijg WAZO tot begin juli, en dan..?

Ik moet dan ook de ww in en dan ook weer gaan solliciteren, maar wie wil nu een pasgeworden moeder met een kleintje??

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb hem gisteren een email gestuurd en hem om advies gevraagd. Voorzichtig gesuggereerd om vrijwilligerswerk te gaan doen zolang ik zwanger ben, zodat ik toch iets terug doe voor die uitkering..
Begrijp me goed, ik wil echt niet thuis op de bank geld trekken, maar ik zie het niet zitten om ergens te gaan solliciteren terwijl ik zwanger ben, want wie neemt nu een zwangere aan? Die kost eerst energie om in te werken en vervolgens moet je zo iemand 4 maanden missen (als alles vlekkeloos verloopt..)
Ik ben nog maar kort zwanger en ik moet ook nog maar afwachten of ik zwanger blijf (heb al eens een miskraam gehad), maar daar gaan we vooralsnog maar wel even van uit..
Ik wacht het antwoord van het UWV wel even af, al denk ik dat ik dat antwoord wel weet..  
Aan de andere kant, kan ik ook misbruik maken van de situatie  en me ziek melden.. dan behoud ik mijn inkomen en hoef ik niet te solliciteren. Dat zou de makkelijkste oplossing zijn, maar ook daar voel ik me helemaal niet goed bij.
We wachten maar af..

Hi,

Ik zit nu dus al sinds 1jan in ww ( was toen al 5  maand)  en sinds vrijdag in de wazo( zwangerschapsverlof)
en ik moest dus ook gewoon solliciteren dat wil zeggen 8x tot aan mijn verlof. Wat ik heb gedaan is voor eind jan 8 x gesolliciteerd d.w.z ingeschreven bij uitzendbureau's brieven etc. En toen was ik er klaar mee en hoefde het niet meer. Want het sloeg natuurlijk nergens op om elke week te solliciteren met een dikke buik. Nu tot half juli   verlof en dan weer de WW in en weer normaal solliciteren heb recht op WW tot eind van het jaar dus heb alle tijd om alles ff op een rijtje te zetten.

Maar als ik jou was zou ik gewoon solliciteren want wie weet zit er nou net wel die super baan bij. En gewoon eerlijk zijn ik bedoel als je weet dat je die baan verdient en ook echt de geschikte kandidaat bent dan willen ze heus wel in je investeren ik bedoel je gaat pas na bijna 7,5 maand met verlof dus dan zit je er al een poos.
Ik wens je succes.

Hallo allemaal, ook ik ben zwanger en mijn contract loopt per 1 juli af. Ben eind augustus uitgerekend. Dus de tijd die ik moet overbruggen is maar 2 weken(ivm 6 weken van de tevoren stoppen). Weet verder ook niet hoe het werkt met sollicitatieplicht ed. maar vervelend zijn dit soort dingen wel. Als je een vaste baan hebt zijn dit soort dingen toch wat makkelijker.

Sterkte,
Patty

ik ben in 2005 met 26 weken aangenomen voor een leuke baan waar ik nog steeds werk (inmiddels ga ik straks wel voor de derde keer met zwangerschapsverlof)
het kan dus prima
Heb gister nog een sollicitatiegesprek gedaan en de zwangerschap was beslist geen issue (helaas mijn ervaring wel)
Dus ik zou zeggen, gewoon doorgaan met solliciteren!

groetjes
Klarie

Goh, ik merk toch dat niet alle werkgevers moeilijk doen over een zwangerschap, dat geeft de burger moed ;-)
Ik heb me vanmorgen ingeschreven bij het uitzendbureau en een sollicitatie de deur uitgedaan. Ik ben nog maar zo kort zwanger, dat ik nu nog wel net kan doen of ik het zelf nog niet weet.. Dan krijg ik in elk geval wel een eerlijke kans als ze de sollicitatiebrieven vergelijken.
Ik ben wel van plan om het bij een uitnodiging te vertellen, want zoals al gezegd kan ik het echt niet voor me houden :)
Het hangt misschien ook af van de branche waarin je wilt werken en hoeveel sollicitanten er zijn.
Heb van het UWV nog geen reactie.. we wachten af!

Terug
Bovenaan