In- en doorslapen kind 15 maanden

Hallo allemaal,

Wij zitten enigszins met de handen in het haar over het slapen van onze jongste dochter. Zij is momenteel 15 maanden, maar slaapt echt superslecht in. We hebben een vast avondritueel, ze krijgt ook altijd een flesje warme melk, maar toch is ze iedere avond nog flink aan het huilen voordat ze uiteindelijk gaat slapen. Niets lijkt te helpen, dus inmiddels heeft zich een nieuw ritueel ontwikkeld, namelijk dat ze uiteindelijk bij ons beneden komt, nog een keer een schone luier krijgt, en met nog een fles melk gaat slapen. Dit gaat al een half jaar zo. En het gaat van kwaad tot erger. Nu ze kan staan, staat ze echter in haar bedje, handjes op de rand, te krijsen. Lamp aan / lamp uit, niks helpt. Ik baal ontzettend, want met haar oudere zus hebben we het jarenlang ontzettend zwaar gehad qua slapen. Ook zij sliep slecht in, had altijd melk nodig bij het inslapen én om verder te kunnen slapen in de nacht. Na hulp van een slaapcoach ging het bij haar pas beter, maar toen was ze al bijna 3. Oplossing was toen om haar resoluut aan te spreken op het feit dat ze geen melk kreeg in de avond, maar in de ochtend, en op een stoel naast haar bed te blijven zitten als een robot totdat ze sliep (en de stoel in de loop van de week steeds verder van haar bed af te zetten). Maar, onze jongste is hier te klein voor. Geloof me, ik heb het geprobeerd, maar dan zit ze krijsend naast me met uitgestrekte armpjes. Ze snapt het niet als ik daar zit maar verder niks doe. Heeft iemand een tip? Concreet is dus de vraag:
- hoe zorg ik ervoor dat ze sneller en met minder gehuil in slaap valt?
- hoe zorg ik ervoor dat ze geen melk meer nodig heeft om in- en door te slapen?

Veel dank!

Waarom moet de avondfles er al af?
Weet je zeker dat ze overdag alle voedingmomenten afdoende meepakt?
Kan ze ergens last van hebben, te warm, te koud, geen speen?
Ook op deze leeftijd kan een slaapcoach gericht advies geven.

Ja, ze eet prima overdag. 's Avonds eet ze heerlijk de warme maaltijd mee. De avondfles hoeft er natuurlijk niet persé af. Maar na die ene fles valt ze dus niet in slaap. En heeft ze er dus nog 1 (of 2) nodig. Anders wordt ze dus heel boos, niet eventjes, maar uren! 

Onze dochter heeft nu met twee jaar ook nog steeds 2 a 3 flessen nodig aan het eind van de dag. Als de boosheid zolang aanhoudt, vermoed ik dat het geen boosheid is. Want op die leeftijd zijn ze makkelijk af te leiden. Het lukt ons nog niet om over te stappen op gewone melk. Misschien is dat bij sommige kinderen gewoon zo. Voor het laatste flesje gaat mevrouw niet neer voor de ?. Iedere poging daartoe is gewoon zinloos bij ons helaas. Vooral concentreren op flesjes iets vervroegen.
Geen zinloze pogingen blijven volhouden, want dan kweek je de slechte gewoontes juist. ( Mijn persoonlijke mening)

Jullie verhaal klinkt echt precies als de onze! Ook een hele slechte slaper als oudste en de jongste (13 maanden) is misschien nog wel erger. Komt oom vet vaak s nachts om voeding, maar ze groeide ook altijd flink bovengemiddeld, dus wij dachten dat ze het nodig had. Totdat het de laatste tijd echt van den zotte begon te worden: ze had elke keer melk nodig om in en door te slapen, tot 600 cc melk per nacht aan toe! 
Vanuit mijn beroep weet ik best veel over kinderen en meer dan 300 cc per dag is op deze leeftijd gewoon ongezond. 
Dus we hebben 3 dagen geleden rigoureus het roer omgegooid. Wél nog een fles voor het slapengaan, maat niet direct voor het slapengaan (dus daarna nog boekje Ed). De spaapassociatie moet er namelijk af. En daarna gestart met de Estivill methode.
Nacht 1 was (zoals verwacht) heftig, maar eigenlijk veel minder heftig dan gedacht, want na 1 uur en 15 min sliep ze. En dat is soms wel anders. Nacht 2 en 3 sliep ze door!! Nou dat hebben we echt nog nooit gehad. Nu nacht 4 en een kleine (verwachtte) terugval. 
In principe moet je er een week voor rekenen. Ik merk ook aan onze dochter dat ze overdag beter eet en veel minder chagrijnig is, omdat ze gewoon beter slaapt. Dus zie ook voor haar zelf echt wel de voordelen
 Succes! 

Je moet je realiseren dat een kind van 12+ maanden helemaal geen flesjes meer nodig heeft (als ze overdag voldoende en gevarieerd mee-eten tenminste). Ouders blijven vaak nog maanden (soms wel jaren) avond- en nachtflessen geven, maar dat is omdat het íets is dat werkt. Het is niet per se nodig. Ik weet dat het heel belerend klinkt, excuses daarvoor, maar het is echt zo.
Doe je het dan nu helemaal verkeerd als ouder? Nee natuurlijk niet. Elke methode die een overstuur kleintje z.s.m. in slaap krijgt is een goede methode. Want slaap is belangrijk (voor de kleine én voor papa en mama). Maar het is echt zaak om actief die nachtflessen (én daarna de avondfles) af te bouwen. De associatie van slapen met de fles moet weg.
Heel veel sterkte! 

Over de melk...Wij hebben dit ook lang gehad. Zoon is net 3 jaar en krijgt af en toe nog een flesje voor het slapen gaan of bij het opstaan. Wij vonden het ook te veel melk en verkeerde associatie en hebben toen bedacht om de koemlk/ sojamelk max 100 cc aan te vullen met water. Dat zorgde ervoor dat hij alleen een fles wilde als hij moest ontprikkelen na een drukke dag. In de ochtend bied ik al snel ontbijt aan. Bijvoorbeeld eerdt havermout voor een broodje. Dan beemt de bhoefte voor melk al snel weg.  Of een sneetje dippen in melk ipv het drinken.  Ik ben het niet eens met bovenstaande reacties dat het ongezond zou zijn. Dat verdchilt per kind en jij als ouder moet doen wat goed voelt en bij je kind past. 

En dan het huilen voor het slapen is best normaal lijkt me. Zeker als je zegg het met de oudste ook gehad te hebben.. sommige kinderen zijn gewoon slechte slapers. Is er een reden voor het huilen? Is er sprake van overprikkeling? Onderprikkeling? Heeft je kind veel genegenheid/ lichamelijk contact nodig? Of geruststelling? Een vaste routine is niet meteen zekerheid dat ze slapen. Soms zijn er externe factoren zoals het net niet lekker liggen of iets eng vinden wat ze niet onder woorden kunnen brengen. Je zegt dat het niet begrepen wordt als je stil zit en niks doet. Misschien moet je met zachte aanrakingen geruststellen dag je er bent. Zo hoef je niks te zeggen en kan ne de aantal aanrakingen afbouwen. Of elke keer je vingers voor je mind een sssttt gebaar maken en je kind weeer gebaren te gaan liggen. Zo kan ik wel even doorgaan maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. 
Over het algemeen geldt wel...kinderen gaan over grenzen. Dus als jij op een avond besluit dat je er niet meer naast gaat zitten is dat wat ze mieten accepteren. En dat kost heel wat inspanning maar loont wel op lange termijn. Zo pakken ze niet je hele hand als je een vinger toe reikt. 

Och wat is slapen met dreumessen/babys toch zwaar!! Ik weet er alles van, mijn zoontje slaapt nu soms even door en soms weer niet.. en is inmiddels bijna 16 maanden. Afgelopen periodes ook gehad dat ik hem in slaap moest wiegen (dit heb ik ook altijd gedaan voor elk slaapje tot hij ongeveer 11 maanden was en het ineens zelf niet meer wilde).
Ze doet het echt niet om jou dwars te zitten, ze kunnen nog helemaal niet manipuleren, dit deel is nog niet ontwikkeld in de hersenen dus dat wanneer je ze een vinger geeft en dan je hele hand pakken is echt onzin. Dit is ook wetenschappelijk bewezen..
Ik zou meer op zoek gaan naar de behoefte van je kindje, is ze wel moe genoeg als ze naar bed gaat, heeft ze nog even geborgenheid nodig, misschien wat meer melk in de fles (lekker geven als ze dit wil hoor, dat advies dat ze er vanaf moet zijn met 12 maanden is echt onzin), misschien dat ze in slaap gewiegd wil worden of geknuffeld. Zoek naar een manier die leuk en fijn blijft voor jullie beiden en hou in gedachte dat dit ooit over zal gaan!! Er zullen echt jaren komen dat je ze niet uit bed krijgt of dat ze je niet meer nodig hebben, dan zal je echt terug kijken op deze tijd en gewild hebben dat je ze toen geboden had wat ze nodig hadden!
Niks is een verkeerde associatie, zolang het werkt voor jou en je kindje. 
Kijk anders even bij liefdevaneenmoeder.nl misschien dat zij je een wat beter beeld kan geven over slapen bij een kindje.

Terug
Bovenaan