In hoeverre klopt dit? Platliggen gevaarlijk?

A

Anoniem

Guest
Hey meiden,

Vrijdag zal ik precies 5 maanden zijn. Nu heb ik een vraagje. Ik moet van de gyn meer rusten, omdat ik af en toe harde buiken heb.
Maar nu lees ik dat platliggen niet goed is. In mijn zwangerschaps boeken zeggen ze dat dit de bloedstroom naar je benen verminderd, waardoor je krampen in je benen kan krijgen. Maar op zwangerschapssites gaan ze soms zelfs zo ver dat ze zeggen dat het gevaarlijk is voor je baby, omdat die dan geen zuurstof meer krijgt. Nu slaap ik 's nachts op mijn zijde met een kussen tussen mijn benen. Maar overdag lig ik ook wel eens eventjes neer, met een boek of met de laptop, of om tv te kijken. Dan lig ik wel op mijn rug, maar met mijn benen omhoog, en ook mijn hoofdeinde staat dan omhoog.
In hoeverre is dit nu gevaarlijk voor mijn kleintje.
Mijn gyn heeft hier namelijk niets van gezegd. Heeft iemand dit al gevraagd of hier ervaring mee?

Alvast bedankt, knuffels, sita

hoi hoi

nou ik ben wel degelijk benieuwd naar de antwoorden die hier op komen
zelf ben ik namelijk een rugligger
vaak slaap ik op mn rug maar heb hier eigenlijk nog nooit van gehoord
maar goed ga even de reacties van andere afwachten

groetjes patricia

Hoi,

Ik ben ook wel benieuwd.

Ook ik slaap meestal op mijn rug, tussendoor af en toe even op mijn zij.
Op het einde van mijn eerste zwangerschap heb ik wel een kussen aan het voeteneind onder mijn matras gelegd, maar dit was eigenlijk omdat ik zoveel last had van vocht in mijn benen.

groetjes Sanneke (18 wkn & 4 dgn)

Ook hier even een reactie over je slaaphouding.
Op je rug slapen is niet gevaarlijk voor je baby. Het kan echter onplezierig zijn voor jezelf omdat het gewicht van de baarmoeder + inhoud de holle lichaamsslagader van moeder  wat dichtdrukt. Hierdoor kun je het benauwd krijgen en kun je duizelig worden doordat je minder zuurstoftoevoer hebt. Dat merk je echter vanzelf en dan draai je neem ik aan ook vanzelf naar een prettiger houding.
De beste houding om in te slapen is op je linkerzij. Dan is de zuurstoftoevoer optimaal. Ik probeer dat wel te doen; maar ja, als ik eenmaal slaap weet ik ook niet meer wat ik allemaal doe.
Ik zou me er niet zo druk om maken; we moeten al met zoveel rekening houden.

Groetjes,

Marja

Overigens zijn af en toe harde buiken ook geen reden tot paniek maar oefeningen van de baarmoeder en voorbereidingen op het echte werk. Als je veel harde buiken hebt (meer dan 6 per uur) is het inderdaad wel een teken dat je rustiger aan moet doen. Maar platliggen is volgens mij (al ben ik geen gyn en ook geen verloskundige) eigenlijk niet echt nodig hoor!! Het kan ook duiden op blaasontsteking. Dan heb je er ook buikpijn bij. Laat dan je urine even testen; als het blaasontsteking is krijg je antibiotica en ben je er binnen no time weer vanaf.
Hopelijk heb je hier iets aan,

Groetjes,

Marja

Hey marja,

Heel hard bedankt, daar heb ik inderdaad iets aan, en ja, als ik wat lichthoofdig wordt, dan draai ik me eventjes op mijn zijde, en dan is het weer in orde.
De blaasonsteking heb ik ook laten controleren na de harde buiken, maar dat was het dus niet. Maar ik denk dat het soms gewoon is omdat de baby zo hard tegen mijn baarmoederwand schopt of duwt, en dan spant dat eventjes op. Meestal is het zelfs maar een plekje, en is het niet mijn hele baarmoeder, dus maak ik me ook daar niet te veel zorgen over.
We hebben net een appartement gehuurd, en nu moet daar eerst gepoetst worden, maar ik zal het gewoon heel rustig aan doen.
Ik geniet nu elk moment van ons kleine stampertje, want daar is ze wel goed in moet ik zeggen. Papa doet ook kickboks, dus ze heeft het van geen vreemde, hahaha.
Nou, nogmaals bedankt voor de geruststelling.
Heel veel groetjes, sita

Hoi hoi,

ik had ook last van harde buiken en idd dan raad de gyn aan om het wat rustiger aan te doen. Nu, ook heeft ze bij mij al regelmatig nagekeken of ik nog geen ontsluiting had, aangezien de harde buiken niet echt minderde bij het rustiger aan doen.
Wanneer je ontsluiting hebt, MOET je echt platliggen, dus ik kan me moeilijk voorstellen dat dit gevaarlijk is.

Twee weken geleden had ik ook aan blaasontsteking, is niet te vergelijken met een blaasonsteking wanneer je niet zwanger bent. Het is niet zo dat je heel vaak moet plasse, maar er is een enorme druk, precies dat je kleintje eruit wil komen. En stappen lukt dan heel moeilijk. Gelukkig heeft het niet al te lang geduurd....

Liefs,
van ons...

Hoi Mamasita,

Ik had zoiets ook gelezen dus bij mijn vorige bezoekje meteen nagevraagd bij de verloskundige.

Volgens haar kon het geen kwaad voor de baby, alleen is het zo dat naarmate je kindje zwaarder wordt en je op je rug slaapt, hij/zij op de vaten drukt die voor jouw zuurstoftoevoer zorgen, je zou daardoor misschien duizelig kunnen worden.

Dat is volgens haar de enige reden, dus als je dat zou merken dat je er niet meer goed tegen kunt kan je beter op je zij slapen. Maar het was dus niet gevaarlijk.

Groetjes Muizeke
24+1

Terug
Bovenaan