in hoeverre moet ik rekening houden met een nieuwe baan?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Zit met een dilemma. Mijn vriend en ik zijn nu voor de tweede maand aan het proberen zwanger te raken. Erg leuk en spannend natuurlijk, maar nu heb ik onverwachts vorige maand een sollicictatie gehad en twee weken terug te horen gekregen dat ik het geworden ben... Heel blij natuurlijk want dit is een baan waar ik erg op gehoopt heb. Maar... ik begin uiteraard met een jaarcontract en ben bang dat mocht het zwanger worden lukken men dit niet gaat waarderen en mijn contract misschien niet verlengd wordt volgend jaar...

Ik weet het waar maak ik me druk om, maar ik zou graag willen horen wie hier ervaring mee heeft? Een werkgever mag je niet weigeren vanwege het zwanger zijn, maar kan wel een andere smoes verzinnen om je eruit te werken... Hebben mensen hier ervaring mee? Zowel goede als slechte?

Alvast bedankt!

Groeten floor

He Floor daar ben ik weer!
Ook met dit dilemma kan ik je wel op weg helpen hoor! Zwangerschap mag nooit een reden zijn om een contract niet te verlengen. Mijn man heeft ook een collega die zwanger bleek te zijn toen ze er net 2 maanden werkte. Niemand die daar moeilijk over gedaan heeft.  
Ben je lid van een vakbond of heb je een rechtsbijstand verzekering?? (dan kan je het namelijk met gemak aanvechten mocht het onverhoopt toch tot een contractbreuk komen. Maar maak je niet te druk bij een redelijke werkgever mag dit nooit een probleem zijn!
Maar snap wel je ongerustheid. Ben ook bezig met solliciteren en vraag me dan ook wel eens af stel nou dat ik opeens zwanger ben.... Maar ja kan ook nog jaren duren en kan daar qua werk niet altijd rekening mee houden!

xxx Claudine

Hoi Claudine,

Fijn om dat zo af en toe te horen hoor!
En inderdaad is het natuurlijk de vraag of ik voor die tijd uberhaupt zwanger wordt... Kan maar zo dat dat een jaartje gaatd uren. Dan heb ik hopelijk al een vast contract en dus meer zekerheid. Toch is het spannend want stel dat ik in Maart zwanger zou raken dan zou ik rond december zijn uitgerekend en kan de werkgever altijd onder het mom van een andere reden beslissen mij geen vast contract aan te bieden. Zeker als het zo valt dat ik dan met zwangerschaps verlof zou moeten,... Daar maak ik mij stiekem toch druk om.. Zou toch mooi zijn als het nu lukt en ik tegen die tijd weer terug ben van zwangerschapsverlof haha!

xx floor

Hoi hoi,

Ik zit met hetzelfde, ik wil echt ene nieuwe baan. En ik ga ook op zoek eind dit jaar, en dat zien we wel wa er gebeurd. Heb ik inmiddels besloten dan en ik vind het nog steeds eng, maar het is  eigenlijk helemaal niet te vergelijken met werk. Ik denk nu zo: als mijn toekomstige werkgever er zo over denkt dat zwangere vrouwen dan maar weg moeten, dan zit ik daar toch ook echt niet op mijn plek! Maar ik snap je gevoel wel...

Ik zou adviseren: gewoon doen! groetjes

Nou dat is een leuk onderwerp! Ik ben nu 6 weken zwanger en heb dus een andere baan per 1-1-2008! Ik heb ook heel lang lopen wikken en wegen of ik voor een 2e kindje moest gaan en op zoek naar een andere baan maar uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en ben ik op zoek gegaan naar wat anders. Ik ben in de 2e ronde zwanger geraakt wat echt supersnel is voor zo'n oudje als ik (35 jaar) dus ik was echt wel in shock toen ik een positieve test had. Er ging echt van  alles door mijn hoofd, hoe moet dat met mijn nieuwe baan? straks krijg ik ontslag! En hoe moet het dan allemaal financieel? Ik heb nog steeds de angst om mijn baan kwijt te raken en als alles goed blijft gaan zal ik ook met lood in mijn schoenen moeten vertellen dat ik zwanger ben maar voorlopig houd ik nog wel even mijn mond dicht. Mijn man en ik hebben nu zoiets van we zien het ook allemaal wel, uiteindelijk zal het allemaal wel goed komen en wil mijn nieuwe werkgever mijn contract niet verlengen dan zal er wel weer wat anders op mijn pad komen. Het leven is niet te plannen, een zwangerschap ook niet dus volg je hart en doe wat je gevoel zegt. Ik zag het niet zitten om nog eens 1-2 jaar in mijn huidige functie te blijven zitten omdat ik er echt helemaal klaar mee was vandaar dat ik wel voor een andere baan ben gaan uitkijken en we moeten maar zien wat er van terecht gaat komen.

Groetjes,

Puk

Hallo dames,

Wat fijn om te horen dat meer mensen hier mee bezig zijn. En ja ik was er voor mezelf wel uit dat ik niet langer ga wachten met proberen voor een baan..! Het is toch maar de vraag hoe snel het gaat en of het allemaal misschien niet zo gunstig gaat vallen. Je weet het maar nooit en er blijft altijs wel een reden om uittestellen.

En ja als je je werk goed doet zijn ze gek als ze je laten gaan omdat je zwanger bent. Toch?... haha. Maar blijft wel knagen.

Liefs floor

Terug
Bovenaan