In januari 2 onder 2

Hoi,

Ik ben eind januari uitgerekend van mijn tweede kindje. Er zit dan 1 jaar en 7 maanden tussen mijn zoontje en deze kleine spruit. Het eerste jaar met mij oudste was door veel huilen een uitdaging dus ik ben erg nieuwsgierig hoe het straks met twee zal zijn. Ik ga uit van maximaal 2 uur slaap en complete chaos, dan kan het alleen maar meevallen?.
Het lijkt mij leuk om in dit forum ervaringen de lezen van dames die kn hetzelfde schuitje zitten of zaten.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Hey ik ben 25 februari uitgerekend. Mijn oudste is dan ongeveer 1 jaar en drie maanden. Ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Wordt vast een uitdaging ?
 
Hoi,
ik heb een dochter van elf weken en een zoontje van 21 maanden. Druk en chaotisch en soms een potje janken maar toch leuk. Ik kijk er wel naar uit dat mijn dochter straks iets ouder is. Het verdelen vd aandacht vind ik lastig. Altijd het gevoel een vd twee, of beiden, te kort te doen.
 
 
Het verdelen van de aandacht en het bijbehorende schuldgevoel.lijkt mij ook erg heftig! Wordt het al wat minder of blijft het zo heftig gebruiker?
 
 
Wij hebben binnen uiterlijk nog 2 weken 3 kindjes onder de 3. We verwachten nu een dochtertje en hebben al een zoontje van februari 2015 en een zoontje van mei 2016. (de jongens zitten dus nog dichter op elkaar)

Het is meestal super leuk. Onze 2 jongens spelen nu erg leuk samen en leren veel van elkaar (niet alleen de leuke dingen, soms zijn t twee boefjes). Het is intensief rondom verzorging en de bekende "fases " die wat lastiger zijn (niet willen slapen/groenten etc) want dan doet de ander altijd mee. Nu zoontje 2 goed loopt er is het beter te doen. De eerste maanden vond ik vooral intensief omdat zoontje 1 overal op ging klimmen en nog goed moest leren lopen en ik vaak een baby vast had (of net aan de fles en zoontje1 op de tafel wou klimmen ed)

Zou het niet anders willen dan dit. We hebben t geluk 3 kindjes te mogen krijgen. Maar ondanks dat is vooral nu aan t einde van de zwangerschap het slaaptekort (door 2 slecht slapende peutertjes) soms zwaar. Ben zelf erg blij dat er nu net iets meer tussen zit en de jongens al beide zelf kunnen lopen/trap met minimale hulp op etc)

We denken maar zo: over n paar jaar kijken we terug op intensieve jaren met de kindjes, waar je ontzettend veel liefde en aandacht voor terug krijgt. Ze zijn straks snel achter elkaar in de fases, vinden zelfde dingen leuk en interessant en de kleding van kindje 1 gaat rechtstreeks bij zijn broertje de kast in.

Verdelen van aandacht verloopt hier trouwens vanzelf, maar ben hier ook erg bewust mee bezig geweest. Als zoontje 2 te eten kreeg las ik met zoontje 1 een boekje die hij bladerde etc. En nu ze wat groter zijn laten ze het snel genoeg horen als ze aandacht willen! Zal een uitdaging zijn als hun zusje er is straks.. 
 
Het verdelen vd aandacht gaat wel beter. Mijn zoontje kan steeds beter zelf spelen. Deels omdat hij steeds ouder wordt en deels (denk ik) omdat hij dus wel moet. Ik ben ook duidelijker: als zusje de fles krijgt, moet jij even alleen spelen. Voorheen probeerde ik nog weleens met de baby op de arm mee te lopen als mijn zoontje aan mijn arm liep te trekken. Maar dat werkte voor niemand! Hij begrijpt ook steeds meeer dus als ik zeg dat hij een boekje kan pakken en naast mij kan komen zitten, dan doet hij dat soms. Mijn dochter is nu bijna 12 weken en kan nu ook leuk onder de babygym spelen. Dat doen we dan op de speelmat waar mijn zoontje ook speelt. Hij wil dan vaak ook onder de babygym. Dus het combineren gaat al makkelijker. 
Verder wordt je ook creatiever: mijn zoontje vindt het bijvoorbeeld heel leuk als ik een poortje maak met mijn benen. Dus als ik mijn meisje de fles geef, leg ik mijn benen op de salontafel en mijn zoontje loopt dan eindeloos rondjes om de tafel en wil dan steeds dat ik mijn been omlaag doe zodat hij door het poortje kan. Mijn meisje kan rustig drinken, mijn zoontje is leuk bezig en ik krijg wat beweging!
 
Wij hebben nu een zoontje en dochtertje. Dochtertje was 20 mnd toen ons zoontje geboren werd. Ik vind het erg prettig om hem in een draagstoel te dragen zodat ik iets meer mijn handen vrij had. En wat denk ik bij ons goed werkte is dat ik mijn dochtertje overal bij betrok. Als ging haar broertje in bed mocht zij helpen. Ze mocht op een krukje bij de commode zijn voetjes insmeren etc. Tuurlijk is het af en toe erg druk en chaos. Merk wel dat ik het prettig vind om dingen klaar te hebben liggen zodat ik dat niet met 2 kids om en op me hoef klaar te leggen...
Baby 3 komt in febr dus ben erg benieuwd hoe dat zal verlopen!! 
En de beste tip is denk ik, ook al is het chaos probeer zelf rustig te blijven zodat je de situatie kan overzien!!!
 
Terug
Bovenaan