In peuterbed slapen

Eergisteren is ons zoontje van 2j3m voor het eerst uit zijn bedje geklommen en daarom hebben we een peuterbed aangeschaft. Deze staat net op zijn kamertje en hij vindt het superleuk en gaat er trots in liggen.
Hij blijft er alleen niet in liggen nog en ik denk dus dat het vanavond nog niet gaat lukken.
De afgelopen nachten hebben wij zijn matrasje op de grond gehad en het ledikant als een kooi eroverheen gezet. Klinkt vreselijk en ziet er ook niet perse leuk uit, maar biedt ons zoontje wel de geborgenheid en veiligheid.

Op dit moment staat zijn ledikant dus nog op zijn kamer (als "kooi") en zijn peuterbed ernaast.

Geprobeerd afspraken met hem te maken toen hij uit zijn ledikant kwam, maar hij kan de verleiding niet weerstaan en moet dan hard huilen omdat hij zijn geborgenheid niet meer heeft, ik hoop dat we zo snel en zo soepel mogelijk over kunnen stappen. Ik wil geen boosheid en stress, dat levert namelijk niemand iets op...

Iemand de gouden tip?
 
Wij hebben het direct de eerste nacht geprobeerd toen wij zagen dat onze zoon heel blij was met zijn nieuwe bed. De eerste nacht hebben wij wel de slaapzak aangelaten zodat het nog een beetje voelde als normaal.
Daarbij hebben wij de klink aan de binnenkant omhoog gezet.

Wij hadden veel onrust verwacht omdat hij in het ledikant alle gekke kunstjes uithaalde die hij kon bedenken.
Maar de eerste paar weken ging het super goed.
Nu heeft hij door dat hij eruit kan en probeert dat 3 keer per week om toch nog even te gaan spelen

Succes!
 
Ik zou het ledikant gewoon weghalen en hem geen keuze bieden. Dat lijkt me zo verwarrend voor hem.

Mijn oudste ging met exact 2 jaar naar een peuterbed. Het bed gewoon neergezet samen met haar. Nieuw beddengoed, kussen erin, wat was ze trots. Ledikant direct opgeruimd en dit was nu haar grote nieuwe bed want ze was een grote meid. Nooit gedoe mee gehad, ze was er zo trots op en ging heerlijk slapen.

Mijj jongste is nu 2 jaar en 3 maanden en slaapt nog in ledikant wegens ruimtegebrek, maar ik zou het anders hetzelfde aanpakken. Weg met het ledikant, dat is alleen maar verwarrend. En ja, misschien komt hij er 10x uit maar daar moet je dan consequent en duidelijk in zijn en steeds terugleggen. Kost misschien een week, maar dat moet hij even leren. Als hij er nu uit komt, en je legt hem terug in het ledikant, dan gaat dat over 2 maanden weer precies zo. Je moet er toch maar een keer doorheen en het proberen, dan liever maar gelijk.
 
Ik zou denk ik ook het ledikant weghalen en overstappen, maar er zelf ook vertrouwen in hebben en dat uitstralen.
Reken erop dat het idd de eerste avonden even uitproberen wordt waar de grens ligt, wij hebben onze peuter dan steeds liefdevol maar zonder praten of extra dingen, teruggelegd in bed als hij eruit kwam. Hij gaf het op een gegeven moment op. Ook hebben we een lampje met een konijntje dat slaapt en wakker is, als het konijntje wakker is, mag hij uit z’n bedje. Hij komt dan zelf naar beneden of naar ons bed. Was wel oefenen, belonen (filmpje op de iPad mogen kijken) en vertrouwen houden, maar toen heeft het prima gewerkt.
 
Dank jullie voor de tips!

Ik heb ook op internet wat adviezen zitten lezen en we hebben het super positief gemaakt voor hem.
Heel de dag liep hij steeds naar boven om "te gaan slapen" en kwam dan een minuut later weer naar beneden, prima!

Ik had al eerder beloofd dat de grote knuffels mee in bed mochten als hij een grote jongensbed had, dus daar heb ik hem vooraf mee kunnen belonen.

Hij is er 2 keer uitgekomen en toen heb ik hem gezegd dat ik even op de gang zou blijven en de deur mocht op een kier blijven. Hij vond het toch allemaal maar spannend. Sinds die afspraak is hij er niet meer uitgekomen en is hij na 10 minuten woelen heerlijk in slaap gevallen.

We moeten er inderdaad gewoon even doorheen en zodra het allemaal wat meer gewend is, gaan we samen het ledikant uit elkaar halen,zodat we dat hoofdstuk ook goed af kunnen sluiten.

Ik ben benieuwd hoe de nacht verloopt ?
 
Wij hebben er juist voor gekozen om het peuterbedje eerst gewoon even neer te zetten zodat ze eraan kon wennen. Zijn begonnen met iedere avond boekje lezen in het nieuwe bed, een van haar knuffels ging daar dan slapen en zelf sliep ze nog in het ledikantje. Totdat we haar na een paar weken tijdens haar middagslaapje erin hebben laten slapen. Was het eerste half uur alleen maar eruit etc. Dus haar heel duidelijk gemaakt dat ze niet zelf het bed uit mag en dat ze papa en mama moet roepen. Dit hebben we haar een paar dagen heel goed duidelijk gemaakt en sindsdien gaat het goed. Ze komt niet zelf uit bed en roept heel netjes. Had ik overigens niet verwacht omdat ze nogal een ondernemend en ondeugend meisje is
 
Mijn zoontje vond het ook spannend. Hij wilde er in eerste instantie niet in liggen. We hebben toen het ledikant op zijn kamer gezet. Hij ging namelijk naar én een nieuwe kamer én een nieuw peuterbed. Dus wellicht teveel verandering in een keer. We hebben er geen ding van gemaakt en hem laten wennen aan de nieuwe situatie. Hij mocht kiezen waar hij ging slapen. Of in zijn nieuwe bed of in het ledikant. Na 2 dagen besloot hij zelf om de overstap te maken. Is vanaf toen meteen goed gegaan. Soms kwam hij er uit maar dat was incidenteel.
 
Eigenlijk is het boven verwachting goed gegaan! Om 2.30 was hij wakker en stond hij op de gang, na 3x terugleggen afgesproken dat onze deuren open konden blijven, hij is toen weer lief gaan slapen en tot 6.30 vanmorgen.
Veranderingen vindt hij altijd erg spannend, maar hij heeft het dus supergoed gedaan! Ik ben zo trots op mijn kleine jongen
 
Terug
Bovenaan