In slaap op de buik draaien

Hallo moeders,

Mijn zoontje van 8 maanden draait zich s'nachts in z'n slaap op de buik. Dit is meestal om 3.00 a 3.30 uur. Wij draaien hem dan weer op zijn rug maar 5 min. later ligt hij weer op zijn buik.
Op zich zou ik het niet erg vinden maar hij ligt met zijn gezicht in het matras en dat vind ik wel een beetje eng. Hij gaat dan ook jammeren (gelukkig want dan weten we dat hij weer op zijn buik ligt).Ik probeer zijn gezicht wel op zij te draaien maar dan draait hij zijn gezicht net zo snel weer terug.
Dit gaat nu al een paar weken zo terwijl hij voorheen goed door sliep.

Heeft iemand tips voor ons want mijn man en ik zijn echt kapot na deze nachten.

Al vast bedankt,
Marije (www.gidio.nl)
 
Hoi,

Onze zoon draait zich ook regelmatig op z'n buik. Hij laat z'n gezichtje echter in z'n tut gedrukt liggen (dit is een popje met zo'n slap lijfje)

Hij ligt dus wel ergens in, maar dit gaat uitstekend. Hij kan het natuurlijk zelf opzij leggen, dus dat scheelt.

Heeft jouw zoon ook een knuffel? Dan kun je proberen er voor te zorgen dat hij daar naar 'kijkt'.
 
hoi

mijn zoontje is 7maanden en slaapt alleen maar op zijn buik, wij hebben hem ook telkens omgedraaid maar ik heb hem toen op zijn buikje laten slapen en het gaat super hij vindt het pretig, hij kan z'n hoofdje goed stevig houden, als jou zoontje het ook kan waarom probeer je het niet, mijn zoontje wordt nu maar 1 keer wakker, succes
 
Als je het echt niet vertrouwd kun je de safe-t-sleep (te koop bij prenatal) aanschaffen. Dit is een soort wikkel (zonder riempjes, dus echt veilig!) die je om de matras doet en dan kun je je kindje met klitteband 'vastzetten'. Ze kunnen dan nog wel op de zij maar niet meer op de buik slapen. Wij hadden hetzelfde probleem als jullie en bij ons werkt het echt uitstekend! Ons zoontje is inmiddels 11 maanden en wij gebruiken de safe-t-sleep nog steeds omdat hij anders door heel zijn bed gaat dwalen! Hij is namelijk niet alleen overdag heel actief, maar soms ook 's nachts!

Groetjes,
 
Op die leeftijd is dat geen probleem meer hoor, niet druk om maken. Op die leeftijd hebben ze de kracht zichzelf ook weer om te draaien en hun hoofdje om te draaien. Maakt echt niks meer uit, alleen de eerste paar maanden zijn erg gevaarlijk.
 
Nou, ik heb hetzelfde probleem. Mijn zoontje van bijna 9 mnd doet het ook sinds een paar weken. Ik ben er niet gerust op. (kijk ook maar eens op de site's over wiegedood.) Het zal er heus niet voor niets staan. Ik heb met de wijk overlegd. Het enige is wat we kunnen doen: terugdraaien en GEEN losse 'flodders' zoals knuffels, dekentjes etc in bed. Goed luchten en regelmatig een schoon bed.
Hopelijk heeft iemand nog meer tips?

Monique
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb gebeld met het consultatie bureau. Zij zeiden inderdaad dat je geen kunffels enz. in het bed je moet laten liggen. Maar je kunt er veder niet veel aan doen. Als ze zich zelf om draaien kan er niet veel gebeuren. Wel werd er dringend gezegd dat je ze niet vast mag leggen. Dus die safe-t-sleep ga ik denk ik maar niet proberen.
Wij laten hem nu op zijn buik slapen en tot nu toe gaat het weer goed. Wel ga ik elke keer nog bij hem kijken als hij gaat jammeren.

Groetjes Marije
 
Hoi Marije,

Wat een leuk knulletje. Ik heb nog een tip voor je.
Koop een slaapzak van 90 cm. Leg hem hierin en doe de flap onder het matras. De beentjes moeten gestrekt net het achterste van het bed raken.
Doe vervolgens de dekentjes goed aan de zijkanten onder het matras, let wel op dat hij het niet te warm krijgt met een slaapzak en dekentjes, haal bijvoorbeeld een dekentje uit het dekbedovertrekje, het dunste.
Dit helpt perfect bij mijn kleintje van 8 maanden. Je kan nu ook nog gewoon een knuffeltje geven. Dit houd mijn kleintje gewoon tegen haar aan, het is z'on washandpopje, maar dan een groot formaat ervan.
 
Terug
Bovenaan