In slaap vallen

<p>Mijn meisje van 5 weken is heel gemakkelijk, ze slaapt overdag zonder problemen en eet heel goed. En als ze ’s nachts slaapt, doet ze dat ook al voor blokjes van 6 uur. Echter hapert het bij het in slaap vallen. Om 21u heeft ze een voeding en erna leg ik haar in bed en 2 uur later is ze nog wakker. Ze is 10 minuutjes stil, begint dan onrustig te worden en weent uiteindelijk. Ik ga dan eventjes hoofdje aaien, geef fopspeen terug en dan is ze weer 10 minuutjes rustig. Dit herhaalt zich 1 tot 2 uur tot ze uiteindelijk in slaap valt.Ze lijkt me wel met iets te zitten, want is constant van uh en eh en een krakend geluidje maken met haar keeltje, maar heeft voldoende gegeten, geboerd en slaapt schuin. Krampjes zijn het ook niet, want dan is het niet wenen maar schreeuwen en is van 10 minuutjes stil geen sprake.</p><p>Iemand een idee wat er scheelt?    </p>
 
Volgens mij is je dochter 'gewoon' wakker en kun je haar het beste lekker bij je houden of in de box leggen. Die geluidjes die ze maakt is denk ik 'oefenen' met kletsen en stembanden testen. Begon onze dochter ook mee rond die leeftijd en rond 8 weken ging ze helemaal los. Deed ze ook vaak 's avonds tussen 4e en 5e (laatste) voeding in (21:30u). Daarna meestal nog wel een uur wakker en dan viel ze in slaap op de borst en legden we haar slapend weg (tot volgende ochtend 08:00 uur). Gaat nog steeds grotendeels zo. 
Lijjt mij persoonlijke dus wakkere 'klets'-tijd! En dan wil ze niet slapen maar vooral contact en geluidjes maken.
 
Dat is heel normaal gedrag voor zo'n kleintje. Ze is 9 maanden lang in je buik in slaap gewiegd en gedragen, dat leer je niet zomaar af. :)
Een baby'tje van die leeftijd weet nog niet waar z'n eigen lichaam eindigt en de rest van de wereld begint, alles is één groot soepje in haar perceptie. Ze is dus nog niet in staat om haar eigen noden uit te stellen of te regelen. Kindjes willen op die leeftijd (en nog een tijdje daarna) vooral lekker dicht bij mama (en papa) zijn en daar mag je best aan toegeven.
Pas tussen de 3 tt 6 maanden beginnen de meeste baby's in staat te zijn om zelfstandig in slaap te vallen, maar dan nog moeten ze het vaak wel leren. En je mag niet vergeten dat elk kindje anders is. Sommige kinderen hebben het zelfs na een jaar nog steeds moeilijk met zelfstandig in slaap vallen en doorslapen. (al is dat laatste bij jou geen probleem, zie ik)
Wat de geluidjes betreft, kan het zijn dat ze een beetje last heeft van reflux? Ze kan inderdaad gewoon aan het kletsen zijn zoals Eefje zegt, maar soms, als ze te veel neerliggen, komt de melk terug in de keel en da's niet zo prettig. Probeer haar dus behalve te laten boeren ook lang genoeg goed rechtop te houden zodat de melk de kans krijgt om in het maagje te blijven.
 
Terug
Bovenaan