<p>Onze dochter heeft momenteel de grootste moeite om in slaap te vallen. Ze is er nooit echt goed in geweest, maar door wat veranderingen gaat het nu echt waardeloos.</p><p>Ze heeft een speen, waar ze niet zonder in slaap kan vallen, maar die ze binnen 2 seconden weer uit haar mond trekt.. in het begin gaat ze dan nog een beetje teuten maar al snel begint ze te huilen. Als ik haar de speen weer in de mond doe, begint het hele verhaal weer opnieuw.</p><p>Ze sliep eerst in een slaapzak met wantjes, waardoor de speen eruit trekken niet zo makkelijk ging (maar soms toch lukte), alleen die slaapzak is nu echt te klein en warm. Sinds een tijdje slaapt ze in een dunnere slaapzak, wel met lange mouwen. </p><p>Ook de deken heb ik met deze temperaturen even van haar bed gehaald, ze slaapt wel onder een laken (die ze binnen no-time heeft los geschopt).</p><p>Ze heeft dus wat meer vrijheid en gaat al snel op de buik liggen, maar dan is ze vooral aan het spelen (met haar speen) en rondkijken, en op den duur begint ze te huilen.</p><p>Het maakt niet uit hoe vaak ik de speen indoe, ze blijft hem eruit trekken. Ik heb haar daarom al een paar keer laten huilen totdat ze in slaap viel. Niet mijn favo optie, maar een andere zag ik niet. Soms valt ze na het huilen in slaap, soms moet ik toch helpen met de speen en dan houd ik haar armen vast totdat ze slaapt.</p><p>Ik heb ook al geprobeerd haar een knuffeltje gegeven zodat ze daar aan kan friemelen ipv met de speen, maar dat helpt ook niet. </p><p>De keren dat ze zich in slaap huilt, slaapt ze op haar buik en blijft ze verder ook goed slapen. (Afgelopen nacht heeft ze zich zelfs geen één keer gemeld!! Normaal krijgt ze nog een late avondfles en moeten we minstens 5x heen om de speen te geven.) </p><p>Ik wil haar liever niet eindeloos laten huilen, maar ik kan ook niet steeds haar armen blijven vasthouden totdat ze slaapt. Ik ben zo bang ook dat ze daaraan wend.</p><p>Ergens wil ik ook wel graag af van de speen, omdat het voor mijn gevoel meer drama brengt dan oplost.</p><p>Waarschijnlijk ben ik verwend met onze oudste dochter die na een paar maanden rustig in slaap ging vallen met de speen en toen ze ouder werd zichzelf in slaap brabbelde. </p><p>Maar bij de jongste is het dus meestal drama...</p><p>Wanneer kon jullie kindje zelf rustig in slaap vallen? Tips en ervaringen zijn welkom. </p><p>(nogal een lang verhaal, maar ik moest even van me afschrijven)</p><p> </p>