inbakenen

Hallo iedereen,

Ik ben sinds 5 weken moeder van een dochter. Ze huilt bijna na elke flesvoeding en kan moeilijk in slaap komen. Nu las ik iets over inbakenen. Kan iemand mij vertellen wat dat precies is?
 
Hoi Karin
Heeft ze misschien geen last van darmkrampjes omdat je zegt na de voeding, Inbakenen is het zodanig inwikkelen van de baby in een doek dat het voor de baby net zo'n veilige omgeving is als in de baarmoeder, daar zat ze zo lekker klem en beschermt dat het hetzelfde effect is als zo'n doek.
vraag me niet hoe je een baby daarin inwikkelt maar dat weten ze vast wel bij het wijkburo.
Je kunt daar altijd naartoe bellen en dan komen ze het voor doen
Veel succes
groetjes Anita
 
Hoi Karin,
Ik baker mijn zoon ook vanaf 4 weken in. Hij is nu bijna 4 mnd en ik doe het nog steeds. Hij gaat absoluut niet slapen zonder dat ik 'm inbaker.
Ik heb het van mijn wijkverpleegkundige geleerd. Het is heel gemakkelijk te leren. Er is ook een boekje: Inbakeren brengt rust, van Ria Blom. Heel handig en eenvoudig.
Ik vind inbakeren echt een aanrader! Mijn zoontje voelt zich gewoon heel geborgen en hij heeft ook behoefte aan begrenzing. Hij schrikt namelijk steeds wakker van zijn maaiende armpjes. Dit was voor ons echt dé oplossing! Kan inderdaad ook heel goed helpen tegen darmkrampjes.
Doen!
 
Hoi Karin,
Zoals beschreven is inbakeren eigenlijk niet meer dan heel stevig inwikkelen in een doek. Je baby ligt dan stevig ingepakt en kan niet meer wild bewegen. In het begin waren mijn vriend en ik tegen inbakeren en vonden wij het zielig uitzien. Onze dochter nu 7 maanden, heeft heel veel gehuild, veel last gehad van krampjes maar kon niet rustig slapen. Onze oppasmoeder heeft zonder overleg haar 2x ingebakerd. Toen ik dat de 2e keer zag, lag ze zo lekker rustig te slapen. Vanaf dat moment tot heden baker ik haar lekker in. En dat geeft haar heel veel rust, maar eerlijk gezegd ook ons. (ook het overstrekken is hierdoor gestopt.). Ik raad het je dus zeker aan om uit te proberen! Vraag iemand om het even voor te doen. is niet ingewikkeld!
 
Toen ik mijn eerste zoontje kreeg [bijna 3 jr geleden] stond het cb niet achter inbakeren. Zelf kregen we het niet voor elkaar [ook niet met het boekje ernaast]. We zijn ons zoontje toen in gaan rollen in een lakentje. Gewoon strak om de armpjes rollen en wat losser bij de beentjes en dat bleek voor hem ook goed te werken. [voor de oppas misschien ook net iets makkelijker?]
 
Hallo Karin,

inbakeren is zoals je al eerder hebt gelezen een manier om je kind rustig te krijgen. (sommige mensen vinden het een manier van dwingen, maar in bv Roemenië is inbakeren heel gewoon).
Zelf ben ik geen echte voorstander van inbakeren, zelfs niet nadat wij onze zoon 5 hebben ingebakerd. Het helpt bij het tot rust komen als het kind het wilt. Onze zoon heeft tot het laatst toe overdag inbakeren geweigerd. En als het na veel geschreeuw en geworstel toch lukte, dan had hij binnen 3 tellen alles al weer losgewikkeld.
Wij kregen van onze kraamverzorger de tip om hem in te bakeren in een luierdoek, dit functioneert meer als een rem dan als een stootblok.
Handelingen:
je legt een luierdoek in met 1 punt naar je toe (ruitvorm). De bovenste punt vouw je naar het midden toe.
Dan leg je je kind er midden op. Je pakt 1 punt en die vouw je over 1 armpje en over het lijfje onder het lijfje. De andere punt vouw je over beider armpjes heen en maak je aan de rugzijde vast met een stukje tape.
Dit is een hele eenvoudige maar doeltreffende werkwijze, zeker als je eerst wilt proberen.
 
Misschien even wat anders; mijn zoon kan ook slecht in slaap komen (welliswaar nog met borstvoeding) ; nu zorg ik ervoor dat zijn bedje warm is met een kruik als hij erin gaat en haal dan de kruik eruit. gaat al een stuk beter!
 
Hallo,

Ik wil jullie bedanken voor de tips die ik kreeg over het inbakenen. Ik ben voor de eerste keer op het cb geweest en heb daar het probleem voorgelegd. En de arts zei dat ik wat meer voeding moest geven. Misschien dat ze dan minder huilde en wat bleek nou? Ze had gewoon honger! En dat inbakeren heb ik nog niet uitgeprobeerd, want ze slaapt nu 's nachts door. En de arts zei dat ik het eerst maar zo moest proberen. En nu valt ze nadat ze de voeding voor hongerige baby's krijgt meestal weer in slaap. Dat is wel lekker, hoor! Na al die schreeuwbuien.
 
Terug
Bovenaan