Inbakeren afbouwen, hoe lang?

<p>Mijn zoontje is net twee maanden oud (8,5 week). Met 12 weken gaat hij naar het kdv, 3 dagen per week. </p><p>Sinds dat hij 2 weken oud is, slaapt hij ingebakerd in de de Pacco. Helaas mogen ze hem op het kdv niet inbakeren en dus moeten we dit gaan afbouwen. Hoe ging dit bij jullie en ook vooral: hoe oud was je kindje en hoe lang deed je erover? </p><p>Sinds dinsdag lag hij met 1 armpje vrij (strak ingestopt met lakentje) en dat ging ‘s nachts goed. Slaapjes overdag zijn korter en ik ik moet hem vaker (soms heel vaak) troosten met zijn speen. Na de nachtvoeding heb ik hem afgelopen nacht in een dikke slaapzak gelegd, het was zo fris en dat losse armpje was zo koud, en dan strak ingestopt onder een lakentje. Vandaag slaapt hij wel rommeliger en ik moet heel vaak lopen voor de speen. Ik weet niet zo goed waar ik nou goed aan doe: doorzetten of toch nog even een of twee weekjes wachten. Wat denken jullie?</p><p> </p>

Hoi hoi! Wij hadden dit probleem ook, althans dat dacht ik. Uiteindelijk was mijn zoontje thuis niet toe om de pacco af te bouwen. Op de opvang mocht het idd niet maar sliep mijn zoontje wel goed omdat er zoveel prikkels waren dat hij supermoe was. Mijn advies is dus niet te veel over stressen (zoals ik wel gedaan heb) en als het niet lukt thuis dan maar proberen dat hij toch goed slaapt thuis en dan juist wél in te bakeren.

Oww ik had exact zelfde probleem mijn dochter heb ik tot bijna 15 maanden in die doekjes maat daarna was het te gevaarlijk dus wat ik gedaan heb en heeft maar bij ons 1 dag geduurd, slaap zak van puckababy is duur maar echt het helpt en ze slaapt er nog steeds in

Wij hadden hetzelfde maar ons zoontje ging al eerder naar het kdv. Puckababy mocht ook niet daar. Wij zijn gewoon abrupt gestopt en dat ging eigenlijk gewoon goed.

Wij hebben fijn af kunnen bouwen met de slaapzak en het laken van Fedde en Kees. Voordeel van de slaapzak is dat het heel geleidelijk losser kan tov 1 arm helemaal los wat bij pacco afbouwdoek moet.
En laken gebruikt ze nog steeds, kan tot 2,5 jaar.

Mijn dochter was een onrustige slaper dus ik bakerde haar ook in in een swaddle, een soort inbakerromper en dan in een gewone slaapzak. Overdag deden we deze swaddle niet aan, alleen 's nachts. Met zo'n 8 weken kreeg ze het voor elkaar er een beetje uit te wurmen. Dat was voor mij het teken om ermee te stoppen. We hebben hem toen nog een enkele keer gebruikt als ze moeilijk in slaap viel, dit is nog 3 keer geweest, daarna gewoon helemaal niet meer gebruikt. Ze heeft geen speen dus daar kan ik geen tips over geven

Herkenbaar. Mijn zoontje was een prikkelgevoelige baby de eerste 3 a 4 maanden. Veel onrust, huilen. Hij was echt gebaat bij rust, regelmaat en ritme in combinatie met inbakeren in de pacco doeken. Ein-de-lijk sliep hij beetje bij beetje steeds beter.. totdat die pannekoek besloot om naar zijn zij te rollen waardoor ze op de opvang abrupt besloten om hem dus niet meer in te bakeren. Ook afbouwen met een armpje mocht niet vanwege de risico's. Heel begrijpelijk dus maar ik raakte hier echt gestresst van. Want hij was denk ik een week of 10 maar zonder die doek nog zó overweeglijk. Ik heb overwogen om dan thuis toch wel nog in te bakeren en met de afbouwdoeken aan de slag te gaan. Maar dan zou hij op de opvang in een normale slaapzak slapen en thuis in de doeken. Zou dat niet verwarrend voor hem kunnen zijn. 
Dus na wikken en wegen toch maar besloten om dan maar cold turkey te stoppen. Dikke slaapzak aan, was ook winter, en de armpjes langs zijn lijfje leggen en dan heel strak ik stoppen. Verbazingwekkend ging dit al meteen best goed. De slaapjes waren ik het begin nog wel wat korter maar werden al snel langer. Het viel uiteindelijk dus best mee. Nog wel een tijdje moeten tobben met die armpjes want ja die schoten natuurlijk wel onder de dekens uit maar na een paar weken was hij echt gewend. Naar mate ze ouders worden, is dat ook geen ding meer. Dan leg je ze neer, spelen ze nog wat met hun knuffeltje en vallen ze lekker in slaap.  Dat is bij jullie ook al over een tijdje! Dus inderdaad. Ook mijn les.. maak je niet al te veel zorgen. Baby's zijn zo veerkrachtig. Wees geduldig en gun je kindje ook de tijd om weer te wennen aan deze verandering. 

Terug
Bovenaan