Inbakeren afbouwen lukt (nog) niet

Beste mede-mama’s,

Help..

Onze dochter van inmiddels 6 maanden oud heeft altijd ingebakerd geslapen jn een Puckababy. Een aantal weken geleden ben ik begonnen met afbouwen d.m.v. de armpjes één voor één uit het slaapzakje te halen, zodat ze kon wennen aan de “vrijheid” en dit verloopt wisselend (eerder slecht dan goed). De slaapjes die succesvol verlopen zijn, zijn op één hand te tellen. Ze haalt steeds haar speentje uit haar mondje en raakt ‘m dan kwijt in bedje, waardoor ze gaat huilen. Ik geef haar een tutdoekje jn haar vrije handje, zodat ze iets heeft om vast te houden en wat troost zou kunnen geven, maar deze stopt ze dan in haar mondje of raakt ‘m kwijt in bedje, wat uiteindelijk leidt tot huilen en onrust. Nadat ik een paar keer naar haar toe ben geweest om haar speentje weer te geven en haar tot rust te brengen en dit lukt niet, raakt ze overstuur en is ze alleen maar weer tot bedaren én slapen te brengen als beide armpjes weer ín de slaapzak zitten. Het komt ook regelmatig voor dat ze in slaap valt met één armpje los, maar dan na een uurtje of iets weer wakker wordt en dan niet meer gaat slapen, totdat haar beide armpjes weer in de slaapzak zitten. Omdraaien doet ze niet in bed (ik stop haar ook heel strak in), maar ik vind het geen fijn gevoel dat ze wel zou kúnnen draaien en dan niet terug kan (met alle gevolgen van dien..)

Wie herkent dit verhaal en heeft dé tip?

Ik wil heel, heel graag van het inbakeren af, alleen dat oorverdovende huilen en die onrust, steeds weer, trek ik ook niet veel langer (we hebben ook nog een peutertje van 2,5 jaar die naast haar slaapt).

Alvast heel erg bedankt!
 
Ah ja helemaal herkenbaar! Ook icm met het speenverhaal!
Ze ging er heerlijk mee lopen slingeren.
Wij kwamen van de Pacco af dus het was mega moeilijk af te bouwen.
Uiteindelijk gekozen voor het Bundi slaapzakje van Fedde & Kees i.c.m. het Nunki lakentje.
Allemaal vrij duur in aanschaf, maar het was het meer dan waard.
Het lakentje geeft diepe druk wat rust kan geven bij je kindje en de ritsjes bij het slaapzakje zorgen er voor dat ze niet helemaal rond kunnen slingeren en nog wel wat begrenzing hebben. En het is 100% veilig als je kindje perongeluk draait want ze kunnen zich gewoon nog afzetten omdat er rek in de stof zit (het lakentje houdt draaien trouwens wel meer tegen).
Het was 2,5 week doorzetten bij ons voor we écht resultaat zagen (maar dat is wel logisch bij nieuwe dingen) maar uiteindelijk pakte ze het goed op en zó werden de nachten weer VEEL beter.

De échte controle over hun motoriek komt pas tussen de 7-9 maanden (zeker bij kindjes die daarvoor wat meer begrenzing nodig hebben gehad)
Inmiddels is onze dochter 8,5 maand en is ze sinds een week of 2 een buikslaper geworden. Het bundi slaapzakje draagt ze nog steeds, want lekker dun stofje, maar natuurlijk nu met de ritsjes open.
Het laken kun je echt tot 3 jaar gebruiken.
Wie weet is dat iets!☺️
 
Hier hebben wij er met de oudste en de middelste ook erg mee getobt. Mijn 3e was een stuk rustiger, dus wij hebben er deze ronde dan ook voor gekozen om het niet te doen.


Bij de oudste hielp het om 2 knuffels in zijn handen te geven. Dus 1 in de links en 1 rechts. Daardoor bleef de speen zitten. Sowieso ging ik pas laat stoppen met inbakeren. Ik weet de regel van stoppen voordat ze gaan draaien. Maar bij mij draaien ze laat. En ingebakerd en straks ingestopt is draaien een stuk lastiger.

Bij de middelste stopten we hem strak in en de hoop dat zijn handen onder de dekens bleven. Soms met links en rechts een knuffel net iets onder de dekens. Zodat hij zich niet de binnen no-time los had. Uiteindelijk bleek bij hem een knuffeldoekje met speen eraan een uitkomst. Die kreeg hij met wat oefenen vanaf een maand of 6 er zelf in.

Zo zie je maar weer elk kind is anders. Ben blij dat ik bij de jongste dit gedoe niet heb. Wij hadden wel puckababy’s maar met 1 hand los werd hem niet. Ze zijn hier allebei eigenlijk cols turkey gestopt.

Veel succes!
 
Terug
Bovenaan