Inbakeren........hoe??

Hallo,
Ik hoor steeds meer over de term inbakeren en lijkt me interessant omdat mijn zoontje van 2 weken oud nogal onrustig is bij het inslapen. Ik heb op internet naar wat info gezocht en ik ben een site tegengekomen met wat illustraties die laten zien hoe het moet.Mijn vraag is: is mijn kind te jong hiervoor of is er geen leeftijdsgrens? en moet ik persee een cursus hiervoor volgen of kan ik het gewoon proberen aan de hand van de plaatjes?
 
Ik baker mijn zoontje in vanaf dat 'ie 5 weken was, maar je kunt er nu al mee beginnen hoor! Ik zou bij een volgend kindje geloof ik direct beginnen, zo goed bevalt 't me.
Ik heb het inbakeren geleerd van de wijkverpleegster. Op het CB bij ons zijn ze erg voorstander van inbakeren, maar ik weet dat daar heel verschillend over gedacht wordt. Ik weet dus niet hoe dat bij jouw CB is.
Het is echt heel gemakkelijk te leren, daar hoef je geen cursus voor te volgen.
Een handig boekje is er wel, van Ria Blom. Ik weet de titel niet meer precies, naar mijn idee was het iets van "inbakeren brengt rust" ofzo...
Je moet ook wel even lef hebben om in te bakeren. Het lijkt best zielig om een kindje zo strak in te pakken, sommige moeders hebben er moeite mee en laten het iemand anders doen. Ik heb het zelf nooit erg gevonden, want ik was er echt aan toe om in te bakeren. Mijn zoontje hield zichzelf steeds uit de slaap door het gemaai van zijn armpjes. Als ik zie hoe tevreden hij is en hoe lekker hij slaapt, denk ik echt: dit gun ik elk kind!
Succes ermee!
 
Mijn dochtertje van 19 maanden is van haar 5e tot de 11e maand ingebakerd geweest. Heb spijt dat ik het niet eerder gedaan heb. Maar je moet inderdaad even over de drempel van wat zielig en het is ook niet leuk om te zien. Je kunt meteen vanaf de geboorte beginnen met inbakeren. Wel is de manier dan anders als wanneer ze ouder zijn (geen benendoek i.v.m de heupjes). Vraag wel even advies bij het cb, want er zijn een aantal contra-indicaties waar je op moet letten. Als je kindje die heeft, mag je niet inbakeren!
Bel gewoon je wijkverpleegkundige op en laat het haar voordoen. Je merkt snel genoeg of het effect heeft. Mijn dochtertje sliep toen we ermee begonnen overdag nog maar af en toe 10 minuten en 's nachts heel slecht. Meteen na de 1e keer inbakeren (overdag was dat) sliep ze anderhalf uur!!
En inderdaad als je eenmaal ziet hoe vredig en lief ze slapen als het aanslaat, dan weet je meteen: hier voelt mijn kindje zich prettig bij.
Niets van andere meningen om je heen aantrekken van zielig enz. Jij ziet en weet wat het beste voor je kindje is.
Het is een hele grote stap hoor, neem maar van mij aan, maar je doet jezelf en je kindje er een groot plezier mee als het werkt.

P.s. voor alle andere mensen die dit lezen en evt. al inbakeren: ik ben na een paar weken overgestapt op de pacco-inbakerdoeken. Zijn minder dik en sluiten met klitteband. Ideaal. Kan ze iedereen aanraden. (www. pacco.nl) Ze zijn wel duur, maar zeker de moeite waard. Ze staan ook wel eens op marktplaats 2 hands aangeboden.
 
Mijn dochter wordt ingebakerd sinds ze 4 weken was en ik wou dat we die eerste 4 weken het ook maar gedaan hadden,wat een uitkomst!
Ze is nu 10 weken en is een heel tevreden vrolijk meisje.Ze slaapt er lekker op door en onlangs moest ze haar eerste prik en mocht ze niet ingebakerd worden........nou,dan merk je het verschil ineens weer hahahaha.Gewoon je wijkverpleegkundige inlichten,haar het voor laten doen en dan zelf aan de slag.Lees ook het boekje van Ria Blom en veel plezier ermee!
 
Inbakeren heb ik gedaan vanaf dat mijn dochter 2 maanden was tot 1 jaar oud. Dit beviel mij prima. Maar koop vooral geen dure inbakerdoeken, deze zijn heel goed zelf te maken van oude moltonlakens.
In het boek van Ria blom staat precies hoe groot deze doeken moeten zijn.
Succes.
 
Terug
Bovenaan