inbakeren

A

Anoniem

Guest
Hey,
Mijn dochter is nu 11 weken en sinds dat zij 7,5 week oud was, zijn we haar gaan inbakeren. Maar nu is ons dochtertje best wel sterk (al zeg ik het zelf), het lukt haar om haar armen uit de bakerdoeken te krijgen, ook als we extra tape gebruiken.
En zodra ze handen bij haar gezicht heeft, of ze er helemaal uit heeft, wordt ze wakker en huilt ze. Nu kan ze de nachten doorslapen, maar niet als ze haar handen eruit kan krijgen. Dus worden we soms alsnog wakker en bakeren we haar opnieuw in en slaapt ze verder tot 7.00 uur.

Eigenlijk gaat het hartstikke goed, sinds het inbakeren hebben we een heel ander kindje gekregen. Veel meer uitgerust, vrolijker en kan zelf spelen in de box. Ook kan ze nu beter aangeven wanneer ze moe is.

Maar ik ben gewoon nieuwsgierig of er   meer ouders zijn die inbakeren, en dat het hun kindje toch nog lukt om de handen eruit te krijgen.

Groetjes, Marije
mama van Sofie

Marije, mama van Sofie??? Echt waar, ik heet ook Marije en mijn dochter Sofie! Ze is nu bijna 10 weken, toeval????

Ook wij bakeren Sofie in, sinds ze een week of 6 was en ook hier kregen we een heel ander kindje terug!!!

Gebruik je gewoon bakerdoeken, of een bakerzak? Ik heb de Pacco bakerzak en volgens mij is het onmogelijk voor Sofie om zich eruit te wurmen, zit vast met klittenband! Misschien is dat een idee?

Groetjes Marije mv Sofie

Hi Marije,

Je was me al eens opgevallen op het forum van jongegezinnen. Ik heb mijn man wel eens wat voorgelezen, het was dan net of ik het over mijn eigen Sofie had. Heel grappig en toevallig.
We hebben laatst van een kennis een bakerdoek met klitterband geleend, maar daar kreeg ze haar handen uit. Nu zat daar niks om de schouders en ik zag op de site van de pacco doeken dat daar wel iets om de schouders zat. Ik ga hem geloof ik maar bestellen en we zullen wel zien.

Groetjessss
Marije

Haha, idd erg grappig!

Succes met je Pacco doek, wij zijn er helemaal 'wild' van!!

Groetjes

Hoog tijd om het inbakeren weer af te bouwen, als ze sterker worden is het nog gevaarlijker.

Het is jammer dat er zo snel inbakeren geadviseerd wordt, terwijl er echt risico;s aan kleven en het effect niet wetenschappelijk bewezen is. Afgelopen maand stond het volgende stukje in Medisch Contact, het vakblad voor artsen in ons land:

Oudere huilbaby niet meer inbakeren
Publicatie: Nr. 23 - 6 juni 2008
Rubriek: NieuwsReflex
Auteur: Rachel Verweij
Bron(nen): 979

De richtlijn ‘Excessief huilen’ treedt eind dit jaar in werking, maar wordt in de praktijk al op veel consultatiebureaus toegepast. Ondanks kritiek van borstvoedingsdeskundigen en psychologen.

Uit onderzoek onder 400 huilbaby’s in het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) bleek onlangs dat inbakeren weinig toevoegt aan het bieden van rust en regelmaat. Baby’s jonger dan 7 weken huilen per dag 10 minuten minder door inbakeren, maar dat is klinisch niet relevant.

Desondanks wordt inbakeren naast rust en regelmaat in de conceptrichtlijn ‘Excessief huilen’ aanbevolen bij huilbaby’s van 1 tot 7 weken; bij iets oudere huilbaby’s is alleen rust en regelmaat geboden. Verder adviseert de richtlijn baby’s wakker in bed te leggen, zodra ze moe zijn. De richtlijn zou in 2006 worden ingevoerd, maar dat is uitgesteld vanwege kritiek op de aanbevelingen.

Rust en regelmaat zijn niet bevorderlijk voor borstvoeding, stelt onder meer het Voedingscentrum. ‘Voeden op verzoek komt in het gedrang, en dat is juist belangrijk voor de borstvoeding’, zegt projectleider Karen van Drongelen. ‘Bij huilbaby’s is dat wellicht te verdedigen, maar de richtlijn wordt op allerlei plaatsen preventief ingezet. Daarvoor is hij niet bedoeld.’

De beroepsvereniging van psychologen (NIP) heeft kritiek op het wakker in bed leggen van baby’s die 15 tot 30 minuten liggen te huilen. Sylvia Nossent, lid van het bestuur van de jeugd-NIP: ‘Dit advies kan schadelijk zijn voor de hechting of de hersenfysiologische ontwikkeling van de baby.’

@marije1980
We hebben paccodoeken besteld en daar kan ze niet uitkomen. Ze slaapt als een roosje. Dat was een goede tip

@dirksmama
Ik snap dat als ze sterker worden, dat ze niet meer in de doeken mag. De pacco doeken sluiten goed en nu kan ze er niet meer uitkomen.
Gelukkig is ze nog niet bezig met omrollen, want dan zijn we de pineut en zal ik haar ook absoluut niet meer inbakeren, maar ze heeft het nu nog erg nodig.

Groetjes

Hoi Marije,

wij hebben een paar maanden de 'Bakerzak' gebruikt (kun je ook 2ehands via Marktplaats kopen). Dit is een soort slaapzakje, maar dan zonder mouwen. Heel makkelijk, je legt je kindje erin en ritst 'm dicht. Onze zoon had behoefte aan enige bewegingsvrijheid en die kreeg hij zo ook, zonder zichzelf wakker te maaien met z'n armpjes. Toen hij ging duimen en wakker werd omdat hij met z'n duimpje niet bij z'n mondje kon komen, zijn wij gestopt met de bakerzak. Hij slaapt nu in een gewoon slaapzakje. In eerste instantie nog stevig ingestopt onder een laken, nu met de warmte alleen met slaapzak. Dat gaat prima (hij is nu 9,5 mnd.)

Succes ermee en geniet van je wondertje!

Marijon

"De beroepsvereniging van psychologen (NIP) heeft kritiek op het wakker in bed leggen van baby’s die 15 tot 30 minuten liggen te huilen. Sylvia Nossent, lid van het bestuur van de jeugd-NIP: ‘Dit advies kan schadelijk zijn voor de hechting of de hersenfysiologische ontwikkeling van de baby."

Dit lijkt me sterk, aangezien de meeste kinderen juist de behoefte hebben om via huilen de indrukken van de dag te verwerken. Als je ze deze kans niet geeft, hoe moeten ze die indrukken dan verwerken?
Ach, het ene jaar beweren de heren en dames medici sus en volgend jaar moet het weer helemaal anders.
Oftewel: luister liever naar je eigen moederinstinct en naar je baby, dan komt het allemaal goed!

Terug
Bovenaan