Hoi,
Ik heb mijn zoon (nu 9 mnd) tot ongeveer 5 a 6 weken geleden nog ingebakerd! Ik deed het vanaf z'n 4e week, ook omdat hij veel huilde, erg onrustig sliep en wakker werd van z'n eigen zwaaibewegingen.
Ik deed het gewoon met losse doeken, geknipt uit een oud laken. Dat ging echt prima en wij vonden het inbakeren echt een uitkomst. Het brengt echt rust! Als je kind lichamelijk beperkt wordt en dus tot rust gedwóngen wordt, wordt hij innerlijk ook vanzelf rustiger.
Van het CB moest ik eigenlijk na zo'n beetje 2 maanden weer afbouwen, maar dat lukte echt niet. Ik ben dus gewoon doorgegaan. Toen hij ongeveer 6 a 7 mnd was, kreeg ik voor het eerst de indruk dat hij 't niet meer fijn vond. Maar... slapen zonder doeken lukte óók niet! Hij worstelde zich in de slaap helemaal los en lag dan met z'n armpjes gewoon los. Toen heb ik nog een tijdje alleen z'n beentjes ingepakt en met bijna 8 maanden kon hij in een slaapzak slapen. Je merkt dus vanzelf wanneer ze er aan toe zijn om te stoppen.
Ik zou het ook weer doen bij een volgend kindje, echt zodra ik diezelfde onrust zou bespeuren. En misschien anders ook wel, de eerste tijd... Het is voor een kindje echt een veilig, geborgen gevoel. Hij heeft in je buik ook altijd strak ingepakt gezeten, dat gevoel herkent hij dus. Ik raad het andere mensen ook vaak aan. Maar niet iedereen voelt ervoor, hoor. Heel veel mensen vinden het zielig. Maar dat vind ik echt niet. Als ik zag hoe ik mijn kindje daarmee hielp, dan kun je dat onmogelijk zielig noemen. Vooral toen ik hem de eerste keer ingebakerd zag liggen (voorgedaan door de wijkverpleegkundige), echt zo heerlijk rustig, toen gooide ik al m'n reserves overboord. Zó had ik m'n kind vanaf de geboorte eigenlijk nog niet gezien!
Ik zou zeggen: gewoon doen! En inderdaad, dat boekje van Ria Blom is heel goed. Bij ons zat het in de 'troostkoffer' van het CB. Dat is een koffer met allerlei materialen/boekjes/tips enz. voor het omgaan met huilbaby's.
Bij koorts na een prikje bakerde ik ook altijd gewoon in, want mijn zoon kon echt niet zonder doeken slapen. Wel legde ik hem dan in z'n hemdje en deed ik het niet te strak. Ik gaf ook al op tijd een zetpilletje, zodat de koorts vaak wel mee viel. En verder een beetje meer in de gaten houden als hij slaapt, even wat vaker kijken en even voelen of hij niet te warm of klam is.
Nou, heel veel succes ermee!