Inbakerslaapzak

Hoi allemaal,

Wij gebruiken nu een Inbakerslaapzak van 0,5 tog. Ze heeft hier een romper korte mouw en boxpakje onder en nog een deken erover. Alleen nu las ik dat er eigenlijk geen deken over mag. Wat is wijsheid? Want heb het idee dat ze het wel nodig heeft in de nacht. Op onze kamer is het 20 graden ongeveer.

Dat mag inderdaad niet, daarom worden slaapzakken in diverse TOG gemaakt.
Met een inbaker slaapzak kan een baby zich niet onder een dekentje uit redden.
Sterker zelfs, bij kinderdagverblijven, mogen dekentjes helemaal niet, omwille van de veiligheid.

Nou heb ik zelf op wat frissere zomer nachten toch weleens een extra lakentje over de zomerslaapzak gelegd, maar wij zijn pas na een paar maanden aan een slaapzak begonnen.

In onderstaande link zie je bij welke temperatuur welke TOG nodig is:

Bij 20° is dat een TOG van 2.
Ouders van nu heeft in een artikel uitgewerkt hoeveel TOG per laagje kleding gerekend wordt:
Bron: Ouders van Nu https://share.google/ca8vXQtjYzDXBG8rO

Dan kom ik bij jouw op een TOG van 1,7. Dus je gevoel dat de baby wat extra nodig heeft, zou zeker kunnen kloppen.
Het zijn natuurlijk wel algemene richtlijnen. De ene heeft het wat sneller koud dan de andere.

In het geval je toch een extra lakentje of dekentje wil toepassen,
zorg dan dat je het goed instopt aan het voeteneinde, zodat het hoofdje er niet zo makkelijk onder verdwijnt. En controleer na enige tijd of de baby het niet te warm heeft, door aan het nekje te voelen.
Jonge baby's kunnen niet zelf hun warmte reguleren, dus voorkom dat de baby oververhit raakt.

Terug
Bovenaan