Lieve allemaal, <br />Ik ben sinds mijn miskraam lange tijd niet meer op dit forum geweest, maar na de rollercoaster van afgelopen maanden ben ik toch op zoek naar hulp of steun van andere vrouwen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt als ik. Mocht je een tip hebben waar ik een (praat)groep kan vinden met gelijkgestemden, laat het me vooral weten. <br /><br />Hieronder volgt mijn (lange) verhaal, die helaas nog niet is afgesloten. <br />Op 10 januari 2021 ontdekten wij vol blijdschap dat we ons eerste kindje verwachtte. Onbeschrijfelijk blij waren wij met dit nieuws. <br />Na 5 lange weken wachten, hadden we op 15 februari de eerste echo. Daarop was een leeg vruchtzakje te zien, die bij 7 weken gestopt was met groeien (ik was op dat moment al 10 weken zwanger). We moesten ons voorbereiden op een miskraam. Onze wereld stortte in. <br /><br />Ik besloot eerst het nieuws op mij in te laten werken en af te wachten of mijn lichaam het zelf zou uitstoten. Na enkele dagen nadenken besefte ik me dat mijn lichaam al 3,5 week ‘wist’ dat er iets mis was, maar nog geen behoefte had om het los te laten. Ik besloot het op te wekken met medicatie. Op 26 februari heb ik -na overleg met de gynaecoloog- de misoprostol tabletten in te brengen. Na enkele uren kreeg ik flinke buikkrampen, veel bloedverlies en verlies van (grote) stolsels. De volgende dag nam het bloedverlies en ook de buikkrampen af. Ik heb daarna nog 16 dagen bloedverlies gehad. <br /><br />Op 26 maart had ik een controle echo bij de verloskundige. Helaas was daarop het vruchtzakje nog zichtbaar en bleek de medicatie niet te hebben geholpen. Ik werd met enige spoed doorverwezen naar de gynaecoloog, die dit aan de hand van een echo bevestigde. Zijn advies: een curettage. <br /><br />Op 6 april ben ik gecuretteerd en werd mij na afloop verteld dat de baarmoeder schoon was (vastgesteld aan de hand van een echo). Ik heb nog ongeveer 2 weken bloedverlies gehad. <br />Aangezien ons werd medegedeeld dat het medisch gezien niet noodzakelijk was om te wachten tot de eerstvolgende menstruatie, wilden we na het bloedverlies meteen weer aan de slag. Ik hield al geruime tijd mijn basale lichaamstemperatuur bij en begon ook weer met ovulatietesten. De zwangerschapstest was inmiddels al negatief! Rond de 16e dag na de curettage kleurde de ovulatietest positief en de dagen erna steeg ook mijn temperatuur enkele tienden. Ik was enorm blij dat mijn lichaam zo snel weer alles op gang had gebracht. Eind goed, al goed zou je denken.<br /><br />Op 11 mei kreeg ik uit het niets last van bloedverlies. Ik voelde het opeens lopen en binnen enkele seconden lekte ik door mijn ondergoed en broek. Ik schrok me rot! Toen ik opstond stroomde het bloed langs mijn benen op de grond. Ik wist niet wat mij overkwam. Eenmaal in de douche bleef het extreem bloeden, alsof er een kraan open stond. Ook verloor ik grote bloedstolsels. Ik heb mijn verloofde meteen gebeld dat hij naar huis moest komen. We hebben de eerste hulp gebeld, waar we direct naartoe mochten komen. Enige kanttekening was dat we 112 moesten bellen als ik duizelig of misselijk begon te worden. Ik stond nog steeds in de douche en bloedde nog steeds bizar veel. Toen ik een beetje bewoog om me klaar te maken om weg te gaan werd ik heel misselijk, duizelig en slap. Mijn verloofde belde direct 112. Ik ben met loeiende sirenes naar het ziekenhuis gebracht. Ik weet nog dat ik op een gegeven moment op de klok zag dat het 19.00 uur was. Ik besefte me toen dat ik al ruim 2 uur extreem aan het bloeden was. Na de echo werd ik meteen naar de OK gebracht voor een spoedoperatie. Ik zakte steeds verder weg door het extreme bloedverlies en dacht dat ik nooit meer wakker zou worden. Een hele traumatische gebeurtenis. Na een curettage van 1,5 uur (wat normaal 10-15 minuten duurt), is de ingreep gestaakt vanwege het vele bloedverlies. Ik heb ook een bloedtransfusie gehad. <br /><br />Na afloop werd ons verteld dat er nog restweefsel in de baarmoeder aanwezig was, wat de bloeding had veroorzaakt. Vanwege het vele bloed in de baarmoeder en een perforatie van de achterwand van de baarmoeder konden ze niet goed in de baarmoeder komen. Er moest zelfs een 2e gynaecoloog aan te pas komen. Het belangrijkste: ze hadden het bloeden kunnen stoppen. Helaas hebben ze de curettage niet kunnen voltooien, waardoor er mogelijk nog restweefsel aanwezig is. Over 6 weken -i.v.m. perforatie baarmoederwand- vind een hysteroscopie plaats om de laatste resten weg te halen. <br /><br />Op 27 mei heb ik een controle afspraak gehad bij de gynaecoloog. Daar werden we enerzijds gerustgesteld: oorzaak is dikke vette pech, wat minder dan 1x per jaar voorkomt en het restweefsel bleek gezond placenta weefsel. Vooralsnog geen gevolgen voor de toekomst en ook geen sprake van afwijkingen van mijn baarmoeder o.i.d. Anderzijds werd medegedeeld dat op de echo inderdaad nog restweefsel te zien was en dat de geplande hysteroscopie nog noodzakelijk is. Ook moeten we rekening houden met daarna mogelijk nog een hysteroscopie, omdat het weefsel kennelijk zo vastzit. Het einde is helaas nog niet in zicht. Ook beseffen wij uiteraard dat al deze ingrepen in een korte tijd mogelijk sporen achterlaat in de baarmoeder voor de toekomst. De perforatie bleek al aardig hersteld, dus dat is heel positief! <br /><br />Al met al hebben wij ‘s avonds een fles (alcoholvrije) champagne opengetrokken om het positieve nieuws (geen afwijkingen, geen verhoogd risico op miskramen o.i.d in de toekomst) te vieren. Dit geeft weer een sprankje hoop in het zware proces. <br /><br />Op 22 juni staat de hysteroscopie gepland en daarna zullen we verder zien. <br /><br />Los van de kinderwens die de afgelopen maanden nog groter is geworden (voor zover dat überhaupt mogelijk was), snak ik vooral naar afsluiting. Afsluiting van dit lichamelijke proces en vooral de mentale verwerking van dit alles. <br /><br />Als je dit je bericht tot het einde hebt gelezen, dank je wel!! <br /><br />Ik hoop met heel m’n hart dat niemand van jullie dit heeft moeten doormaken en dat een ieder snel een gezonde zwangerschap mag hebben. Ik gun jullie de vervulling van jullie hartewens! <br /><br />Liefs, <br />Naomi<br />