indalen

Hallo allemaal,

Ik ben bezorgd. Ik ben nu 37 wk en 1 dg en mijn kindje is nog niet ingedaald. Het hoofdje ligt wel naar beneden. Het is de eerste dus ze is aan de late kant. Heeft iemand dit ook meegemaakt en wanneer daalde het in?
En hoelang duurde het toen nog voordat de bevalling zich aankondigde? Het kan zijn dat het tijdens de bevalling nog indaald maar wat als dat niet zo is? Wordt het dan een keizersnede?

Ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen.

Groetjes Linda

Hoi Linda,
Bij mij was de baby "pas" bezig met indalen zo ongeveer 3 weken voor de uitgerekende datum. De bevalling begon echter pas 10 dagen na de uitgerekende datum. Volgens mij zegt het niet zo heel veel. Ik lees overal dat de 1e meestal ongeveer 6 tot 4 weken voor de bevalling gaat indalen. Ik ken echter ook genoeg vrienden bij wie de baby niet was ingedaald toen de bevalling begon. En ze hebben geen keizersnede gehad. Volgens mij hoef je je niet zo'n zorgen te maken...sterkte met de laatste weken van de zwangerschap. Het komt vast allemaal goed!

In principe wordt gewoon gewacht om te zien wat er tijdens de baring gebeurt. Vaak zie dat iemand een paar goede weeen heeft en hup, de baby daalt in. Het zegt niets over eerder of later komen. Als de baby niet indaalt tijdens de bevalling krijg je inderdaad een keizersnede, maar je merkt het pas tijdens de baring. Ik zou me niet al te ongerust maken als ik jou was. De statistieken heb je aan je kant, de meesten geven geen problemen.

Hoi,
bij mijn eerste daalde hij ook niet in, uiteindelijk ben ik gewoon bevallen, weliswaar met de vacuum, maar dat kan ook komen doordat ik ingeleid werd, maar inderdaad, het ligt eraan wat je kindje tijdens de bevalling doet. En misschien daalt je kindje de komende weken nog in. Zo niet, dan zul je wel een afspraak bij de gynaecoloog krijgen. Die gaat dan kijken of er niks in de weg zit. Maar maak je niet druk, mijn tweede kindje was ook niet ingedaald, dus kreeg ik een medische indicatie vanwege de vorige keer. Vorige week is dan ook mijn dochtertje geboren helemaal spontaan en op het allerlaatste moment ingedaald, dus succes strakjes en veel plezier met je kindje....

Ik wil je niet ongerust maken, maar mijn ervaring is anders. Ik heb zelf twee keer een keizersnee gehad, vanwege een niet ingedaald kind. De eerste keer is er gekeken wat er tijdens de bevalling gebeurde en dat is uiteindelijk een spoedkeizersnee geworden, omdat er niets gebeurde (ook niet na inleiden). De tweede keer is het een geplande keizersnee geworden, omdat niets er op leek dat de bevalling normaal op gang zou komen (was uiteindelijk 42 + 2). En omdat de eerste keer gebleken was dat ik niet in te leiden ben, dus die geplande keizersnee.
Maar ik ben het absoluut met bovenstaande dames eens dat de meeste kinderen gewoon nog tijdens de bevalling indalen, als ze dat nog niet gedaan hadden voor die tijd!

Succes, Janneke

Vandaag ben ik ook 37+1. Ook bij mij is het kindje niet ingedaald. Afgelopen do ben ik bij de VK geweest en zij heeft mij nu op medische indicatie gezet, mocht de bevalling zich nu aankondigen. Ook heeft zij mij doorverwezen naar de gyn. Ons kindje wordt geschat op een normale grootte en normale lengte, maar ze is niet zeker of het bij mij "past". Daarom krijg ik nu onderzoek bij de Gyn. Die afspraak had geen haast en is dan ook pas donderdag. Ik wil je hier absoluut niet ongerust mee maken, maar ik moet wel zeggen dat ik het een prettig idee vind dat ze me gelijk door stuurt voor wat extra onderzoek. Mijn VK heeft mij uitgelegd dat in dit soort gevallen zo ´n 33% een normale bevalling door loopt, 33% krijgt hulp van de vacumpomp of evt. de tang en 33% bevalt middels de keizersnee.
Hopelijk kan je hier iets mee en zal jouw VK je ook snel doorsturen, zodat je misschien te weten komt of er een reden is voor het late indalen of dat je kindje gewoon de tijd er voor neemt.
Succes, groetjes Linda

Ik ben nu 39 weken zwanger van de 3e. mijn vorige 2 waren ook niet ingedaald tot aan de bevalling, dit kindje is ook nog niet ingedaald. Dit maakt niks uit, je voelt alleen tijdens de weeen dat het kindje indaald, zakt. Sterkte ermee

Terug
Bovenaan