ineens 's nachts klaarwakker?

Lieve medemama's,

Ik heb een hele lieve jongen inmiddels volgende week 6 maanden.
Hij is al sinds zijn geboorte een baby die echter alleen zeurderig huilt als hij moet slapen en echt moe is.. Of als hij pijn heeft...
Hij slaapt ook al vanaf 2 maanden door..
Sinds 4 maanden is dit ook vast vanaf zo tussen 18.00- 19.00 tot de volgende ochtend..
Dat was voorheen 07.00u.
Nu heb ik sinds 3 weken op advies van het CB zijn laatste fles laten vervallen, toen hij deze kreeg sliep hij al, dit was nl om 23.00u.
We zijn dan ook gestart met bijvoeding, fruithap en groentehap.. Ook dat gaat inmiddels prima, onze jongen is een goede eter.
Echter sinds 2 weken wordt hij toch 's nachts wakker.. Soms 2 soms 3 keer..
Dit kan dan beginnen om 01.30 met pijn van krampen en/ of tanden.. want hij heeft dan echt pijn dat zie je!
Ik geef hem cinababy en smeer zijn kaken in met dentinox.. dan slaapt hij weer verder..
Komt hij echter later om 03.00/ 04.00/ 04.30 dan is hij klaarwakker.. Vrolijk, gaat rechtop in bed zitten en zelfs door heel het bed rondjes draaien en bonken tegen alle kanten..Soms probeert ie  echt over het bed heen te kijken want ik gluur zo af en toe naar hem..
Hij is overigens vrolijk  en kan echt kletsen tot dat hij er genoeg van heeft en samen  wil opstaan, want  slapen doet meneer zelf niet meer.. Ik heb soms een  1 uur, 1,5 uur gewacht.. uiteindelijk neem ik hem dan in bed.. en soms valt hij in slaap.. soms als het echt vroeg is.. dan wieg ik hem in slaap, echter vecht hij er dan wel tegen.. Ook laat ik hem wat water drinken.. zodat zijn zuigbehoefte is vervuld..
Ik heb het idee dat het die tandjes zijn die bezig zijn met doorbreken..
Toch heb ik mijn twijfels en denk ik aan gewoon een jongeman die een vroege vogel is.. wellicht omdat hij vroeg slaapt?
Hij is namelijk superdruk, de gehele dag door.. Hij slaapt weinig overdag, dus je zou denken dat hij zijn slaap 's nachts echt goed inhaalt..
Overigens mag ik niet teveel klagen want hij is ook supervrolijk en erg lief (zoals ieders baby uiteraard)..
Alleen ben ik op zoek naar een verklaring, want ik ben best moe (overigens ben ik ook weer in verwachting van de tweede, dus dat speelt mee) van het meerdere malen wakker worden 's nachts..
Een vriendin vertelde me dat haar dochter met een paracetamol naar bed ging in de periode van de tandjes die veel pijn deden, maar onze zoon, gaat niet huilerig naar bed van de pijn en heeft ook geen koorts?


 
Tja, ik weet niet of je er in 'gelooft' , maar rond de 6 maanden kan een sprongetje zijn...
Ik heb niet veel op met het boek oei, ik groei, maar ik geloof wel dat kinderen zich in sprongen ontwikkelen en dat ze fasen hebben waarin ze wat 'lastiger' of 'moeilijker' zijn. Ik heb het tenminste altijd gemerkt aan mijn oudste... Als hij weer in zo'n fase zat, dan werd er in de nacht steevast 'gespookt' zoals ik dat zelf noem. Vaak wakker, vroeg wakker, soms veel huilen, soms moeizaam in slaap komen, soms een tijd wakker liggen... Dat duurde meestal een paar weken en dan zo plots als het gekomen was, hield het opeens ook weer op en sliep hij weer normaal.

Dus mijn eerste ingeving: een fase. Een vervelende en erg vermoeiende fase, maar eentje die ook echt weer overgaat. Ik zou proberen gewoon strak aan je normale avondritme te houden en in de nacht proberen hem zo min mogelijk 'leuke' aandacht te geven. Bij voorkeur dus ook in eigen bedje laten liggen. Dat hij dus niet 'leert' dat wakker worden gezellig is in de nacht, zeg maar.

Wat betreft pijn van tandjes (geen ervaring mee, hier waren de tandjes er opeens, zonder pijn of moeite), dan zou ik niet verwachten dat je kindje gaat babbelen en zo... Maar anders zou je een paar dagen kunnen proberen paracetamol voor de nacht te geven, daar doe je weinig kwaad mee.

Veel succes, ik hoop dat het snel over is!

Groetjes, Karin


 
En ik wil je niet ontmoedigen, hoor ; -), maar mijn zoontje van 2 heeft nog steeds fasen waarin hij denkt dat de dag om 5:00 uur begint... En dan na een paar weken negeren, slaapt hij weer tot zijn normale 6:00 uur.
(ik heb wel een vroeg vogeltje, ja, maar dat is altijd al zo geweest)
 
Hoi,

Volgens mij is het inderdaad een fase. Heb een kennisje en die haar zoontje is ook 6 maanden en begon ook 's nachts weer te komen. Bij haar is het na verloop van tijd minder geworden en toen weer over gegaan. Onze zoon (nu ruim 1,5) heeft deze fases ook gehad en pas geleden was het weer feest... We hebben toen z'n middagslaapje verkort en sindsdien slaapt hij weer heerlijk door en is hij pas rond half 8 wakker. Dus ik weet niet hoe vaak je kindje nog slaapt overdag? Want misschien is het tijd om van 3 naar 2 slaapjes te gaan ofzo of de slaapjes wat in te korten en hem wakker te maken...

Voor de tandjes zou je ook chamodent tabletjes kunnen gebruiken. Heb zelf altijd het idee dat die wat langer helpen dan de druppels en smeersel. Maar je moet wel even goed opletten dat je kindje ze even laat smelten voordat het doorgeslikt wordt.

Succes!

 
Terug
Bovenaan