Ineens elke nacht wakker

<p>Mijn dochter is bijna 3 en slaapt over het algemeen prima door.</p><p>Sinds een paar weken is ze vrijwel elke nacht wakker en aan het huilen. Gelukkig snel getroost, want meestal is ze iets kwijt en zodra ze het heeft is het over...</p><p>Maar hoe komt het dat ze ineens bijna elke nacht wakker wordt om te huilen?</p><p>Leeftijdsgebonden dingetje?</p><p> </p><p> </p>
 
Misschien een nare droom? Ze kunnen dat vaak zelf nog niet uitleggen? Peuters kunnen nep niet van echt onderscheiden. Die schaduw op de muur of nare droom lijkt dan heel echt. 
Het kan ook zijn dat er momenteel iets belangrijks/spannends speelt in het leven van je peuter. Dat kan een overlijden zijn van iemand, ziekte, verhuizing, komst broertje of zusje, maar ook een gebeurtenis met een (voor ons kleine) impact. Bijvoorbeeld zindelijk worden, iets nieuws kunnen, naar de crèche gaan.. allemaal dingen die verwerkt worden tijdens de slaap. Herken je er iets van bij je peuter?
 
Mijn dochter is net 3 en heeft het nu ook. Rond de 3 jaar komen er meer nachtmerries en angst verwerking in de dromen. Je kunt er weinig aan doen. Geruststellen, erkennen en troosten. Hopelijk komen de nachten snel terug!
 
Hoi! Volgens mij inderdaad met de leeftijd te maken. Onze dochter (net3) werd eigenlijk nooit wakker snachts. Nu wordt ze soms 1x per nacht wakker en wil ze even geknuffeld worden. Ik hoor het meer om me heen. Ik denk dat ze ook steeds meer snappen en de wereld anders zien, beetje lastig uit te leggen maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
 
Terug
Bovenaan