Ineens geen verse groente meer willen

Ons dochtertje eet alles uit een potje maar wil niks meer vers. Jullie een idee hoe dit kanof is het een fase? Wr maakten alles vers op pompoen en pastinaak na. Ze at alles tot 1.5 week terug ze weigert nu alle verse groente.

Onze dame (16) maanden doet dit ook. Eerst bij oorbeeld verzot op stronkjes broccoli en nu raakt ze het niet eens meer aan. Dus krijgt ze het geprakt met de aardappeltjes en een beetje vlees erbij. Ik vermoed dat het bij haar aan het krijgen van tandjes ligt. Ze heeft in korte tijd zeer veel tandjes en kiezen gekregen. (Ze hoeft nu alleen nog de 4 achterste kiezen door te krijgen) Gerechten die gemengd zijn met rijst en pasta (en dus vaak met een beetje saus) gaan prima, net als prakjes. Ik ben blij dat ze op deze manier voldoende groenten binnen krijgt. Dan prakken we nog wel even door.

Heel herkenbaar. Ik denk dat bijna alle dreumesen en peuters deze fase mee gaan maken. Ik weet niet hoe oud je dochter is maar mijn oudste begon ook m.n. groente te weigeren met 15 maanden. Ze begrijpen rond die leeftijd dat ze dingen ook kunnen gaan weigeren. En dat is heel interessant. Ik zou adviseren om er niet te zwaar aan te tillen. Je bied haar gewoon elke keer eten aan. Wil ze niet, prima, dan eet ze niet. Wij bieden altijd nog yoghurt aan omdat we dat zien als onderdeel van de maaltijd. 
Ik las laatst in een artikel van ouderd van nu dat het geen gevolgen heeft voor de ontwikkeling van je kinderen als ze weinig groentes eten. Moedernatuur vindt het denk ik belangrijker dat ze op deze leeftijd aan hun ego en zelfbeeld werken. 

5.5 maand? Rustig aan dan. Groente en fruit is dan nog niet eens zo heel belangrijk, vooral nog om te oefenen. Ze leeft nog van de flessen.
Gewoon elke dag aan blijven bieden, maar als ze niet wilt of maar 2 hapjes is dat prima.

Zoals hierboven ook gezegd wordt, wacht maar tot ze dreumes is. Dan zijn er maaaanden waarin ze ineens brood, groente, fruit weigeren en krijgen ze geen flessen meer. Dan leven ze soms echt van niks lijkt het. En bij een koppige dreumes krijg je er dan ook echt geen hap in ;)
Go with the flow, binnenkort eet ze gewoon weer. Op deze leeftijd gewoon de flessen blijven geven en alles wat er daarnaast ingaat aan groente en fruit is mooi meegenomen, maar zeker niet noodzakelijk!

Terug
Bovenaan