Ineens huilen bij wegbrengen opvang

<p>Mijn zoontje van ruim 2,5 jaar is altijd met veel plezier naar het kdv gegaan. Stond altijd te stuiteren om te mogen gaan. Tijdens de corona is hij natuurlijk wekenlang bij ons geweest en ook niet veel bij anderen ivm de regels. De eerste week toen hij weer naar ee opvang mocht vond hij het weer super leuk en vroeg ook elke dag of hij weer mocht (hij gaat 3 dagen). Maar nu de laatste 2 weken is het drama. Huilen, nee krijsen elke keer als we bij zijn groep zijn. De leidsters geven ooi aan dar ze dit niet van hem gewend zijn en wij ook niet. Het breekt mijn hard en ik weet ook niet zo goed waar het aan ligt. Komt het omdar hij zoveel bij ons is geweest of is dit een fase? </p>
 
Ik werk zelf op een peuterspeelzaal (kids van 2-4 jaar). Je ziet inderdaad soms bij kindjes, waarbij het eerst een hele tijd goed ging, dat ze ineens moeite krijgen. Vaak is dit een fase. Het neemt niet weg dat het wel een lastige fase is, waar je even samen doorheen moet. Wat vaak helpt is om je kindje niet te dragen en zelf naar binnen te laten lopen. Daarnaast is het belangrijk het moment van afscheid kort te houden (geen spanning op te bouwen) en zelf als ouder zijnde duidelijk aan te geven dat je het kindje straks weer komt halen.

Wanneer het eraan lag dat je kindje een tijd veel is thuisgeweest, dan denk ik persoonlijk dat de moeite met afscheid er al direct was geweest in die eerste week. Hopelijk heb je hier wat aan...

 
Hier ook gehad, ineens huilen en ze wilde mee naar huis. Natuurlijk duidelijk gezegd dat dat niet kan. Ze krijgt een knuffel en een kus en mag me dan uitzwaaien. Maar dat was elke keer weer drama. Toen heb ik met haar afgesproken dat als ze niet zegt naar huis te willen en niet gaat huilen ze smiddags als ze weer thuis komt een cadeautje/verrassing krijgt. Dat heeft goed gewerkt. Als ze toch ging huilen dan kreeg ze smiddags niks, na 1x wist ze dat en sindsdien gaat het goed.

Oja een cadeautje of verrassing is hier een ballon, kleurplaat, bakje fruit. Gewoon simpele dingen die ik in huis heb en zij is er blij mee.
 
Hier ook gehad toen ze 2/2,5 was! Mijn dochter ging toen van de babygroep naar de peutergroep en in eerste instantie ging dat allemaal vlekkeloos. Pas na een tijdje begon het drama te worden. Als ik in de ochtend al zei dat ze naar de opvang moest ging ze heel hard huilen. Maar als ze er uiteindelijk was en ik was weg en zij uitgehuild, ging het eigenlijk hartstikke goed. Wij hebben er toen niet teveel aandacht aan besteed, en binnen een paar maanden was het weer over. 
 
Terug
Bovenaan