ineens niet genoeg bv??

Hallo

Ik geef onze zoon van 4,5 maanden borstvoeding. Nu is dat (na wat opstartporbleempjes) altijd goed gegaan.
De laatste tijd merk ik dat hiij erg snel uitgedronken is. Hij is wat vaker moe (slaapt uit zichzelf wat langer) en is soms wat drammerig. Ik heb ook steeds het gevoel dat mijn borsten niet vol zijn. In het begin van de borstvoedingsperiode had ik veel stuwing en kon ik voelen welke borst mijn zoon moest drinken. Dat is nu niet meer zo.
Aan de borst lijkt hij heel ongeduldig. Hij drinkt in het begin rustig, maar later steeds onrustiger. Hij begint de borst dan te masseren en kreunt soms...
Als ik op het werk afkolf dat is dat de ene keer meer dan de andere keer. Soms moet ik echt moeite doen voor 60 ml. (terwijl normaal gesproken 125 ml goed te doen was).
Ik geef altijd maar 1 borst per keer. Vanmiddag was hij zo huilerig na een borst dat ik de tweede borst ook nog maar gegeven heb. Hij dronk daar nog heel gulzig uit. Toch begon hij ook na 15 andere borst nog te huilen.
Zijn plasluiers vind ik moeilijk te bepalen. Toch plast hij wel. (naar mijn gevoel ook wel voldoende.
Verder is hij overdag actief, maar 's avonds totaal uitgeblust....

Zou ik te weinig melk hebben??
Zo ja? Hoe kan ik het weer meer laten worden? Dit omdat ik graag nog even BV zou willen geven. In de familie komen wat allergien voor zodat ik tot 6 maanden wil wachten met het geven van bijvoeding. Wel weegt mijn zoon inmiddels ruim 8 kg dus wellicht heeft hij gewoon meer nodig?!?

Alle tips en adviezen zijn welkom
Groeten Go

hoi,

Ik wilde toevallig hetzelfde zeggen als eleanor;
kijken op www.borstvoedingsforum bij 4-maanden-dip!

Het is echt zo, ik spreek uit ervaring.
Overigens willen slappe borsten niets zeggen over de hoeveelheid melk die je hebt!
Het is juist een teken dat vraag en aanbod goed op elkaar zijn afgestemd.

Rond de 4 maanden maken ze w.s. een belangrijke fase door in de ontwikkeling, waardoor het drinken bij mama opeens niet meer zo interessant is.
Lekker worstelen en drammen is dan het resultaat.

Ik kan alleen maar zeggen dat het echt weer over gaat!

succes en groetjes, Linda

trouwens, kan het ook zijn dat je ongesteld moet worden?
dan smaakt de melk zouter

Vaker aanleggen, ook al zijn het kleine slokjes, zorgt ervoor dat je meer melk aanmaakt. Een dag of twee elke anderhalf tot twee uur, en vaker op verzoek.  Ik weet dat aangeraden wordt 6 maanden exclusief borstvoeding te geven, maar het kan zijn dat hij toch begint met naar vast voedsel zoeken. Mijn dochter begon ik met vierenhalve maand op een heel klein hapje nutrix met borstmelk per dag. Weken later maakte ik dat hapje wat groter en gaf ook 1 ijsklont-maatje fruit, op een ander tijdstip. Ze was dus al 6 maanden tegen de tijd dat ze wat meer variatie en grotere hoeveelheden kreeg. Als je met 6 maanden begint moet je het vrij snel uitbreiden en mij leek het beter heel langzaam te beginnen zodat ze beter  eraan kon wennen.

Ik heb gekeken naar de info over de 4-maandendip. Het is wel herkenbaar ja....
Maaruh hebben jullie ook tips hoe je hier het beste mee om kunt gaan??

Onze zoon is heel onrustig aan de borst.... Slaat/stompt de borst, kreunt veel, laat vaak los, begint dan te huilen etc.
Ook ziet hij steeds iets achter hem wat hem interesseerd en hi overstrekt zichzelf dan helemaal.

Hoe gaan jullie daar mee om?
Kun je de tijd dat dit duurt verkorten??
Ik word hier heel erg onzeker van en weet niet of ik dit lang volhou...... (dat vind ik wel jammer hoor)

Alvast bedankt voor de tips
Go

hoi,

Het is een lastige periode waarin veel mama's afhaken,
maar echt... het gaat weer over!

Ik zou proberen om hem in een rustige omgeving te voeden zonder radio of tv,
bijvoorbeeld boven.
Zo min mogelijk prikkels.
Als je hem aanlegt kun je hem bijvoorbeeld laten spelen met een knuffeltje, of laten frunniken aan je ketting of shawl. Dat laatste werkte bij mij heel goed.

Ik heb zelf ook op het punt gestaan om toen te stoppen, het maakt je onrustig, onzeker, gefrustreerd en boos!
Maar het duurde hooguit 2 weken en toen verdween het als sneeuw voor de zon.
Als ze honger hebben, gaan ze echt weer drinken!

Desnoods 's avonds slapend nog een keer aanleggen, dat werkte bij ons ook.
Je voeding is nu zo goed op gang, die loopt echt niet snel terug.

succes,
groetjes Linda

Hai,
mijn zoontje is net de viereneenhalve maand voorbij en ik herken je probleem. Zodra ik hem voedde, terwijl ik op de bank zat en zijn papa zat ernaast, dan wilde hij de hele tijd naar papa kijken. Of naar de plant of naar buiten. Allesbehalve serieus met drinken bezig zijn. Ik was al op de hoogte van eventuele problemen rondom die leeftijd, dus ik schrok er niet van. Vervelend vond ik het wel. Het leek alsof hij pijn had ofzo.
Ik heb het gewoon geaccepteerd dat hij wilde worstelen. Blijkbaar staat honger dan wat lager op de prioriteitenlijst. Babies zijn slim genoeg om geen honger te lijden, dus als hij echt honger heeft, dan eet hij wel. 's Avonds, als ik hem wakker maakte voor zijn laatste voeding, dronk hij wel rustig. Overdag is er gewoon zoveel interessants te zien, dat de rest niet meer zo veel uitmaakt. Mijn zoontje drinkt soms een borst in 7 minuten leeg en slaapt daar vlot 3 uur op. Dus, het gaat niet zozeer over de tijd dat ze drinken.
Misschien kan je proberen om je zoontje nog een keertje aan de andere borst aan te leggen. Misschien is het uitzicht aan die kant minder interessant. En als hij dat ook niet wil: lekker zo laten. Hij komt wel weer als hij echt honger heeft en beseft dat eten ook wel belangrijk is.
Succes, enne... Niet opgeven, hoor, het gaat voorbij.

Terug
Bovenaan