Ineens niet meer eten bijna 18 mnd

<p dir="ltr">Mijn zoon van bijna 18 maanden at veel en bijna alles ook heel graag (tomaat, paprika, avocado, ei, brood, pasta enz). Nu wil hij sinds 3 dagen NIETS van bovenstaande meer eten ineens... fruit wil nog wel en een toetje gaat er ook nog in.</p><p dir="ltr">Is dit voor meerderen van jullie herkenbaar (geweest)? En zo ja, wat dit echt een fase en hoe gingen jullie er mee om?</p><p dir="ltr">Hij moet toch honger hebben lijkt me? Ik maak me er nogal druk om...</p>
 
Druk maken heeft geen zin! Tenminste mijn peuter maakt zich daar niet druk om. Hier kwamen er 4 kiezen door en toen was het ook zo! Dus dat kan ook.
 
Heel normaal! Ze leren rond die leeftijd dat ze een keuze hebben. Ook al lussen ze het goed, ze snappen dat ze nu kunnen weigeren. En dat is interessant!
Geen punt van maken. Gewoon eten blijven aan bieden.  Wil hij niet eten, dan eet hij niet. Wij bieden het toetje altijd aan aangezien we dit als onderdeel van de maaltijd vinden.
Eten is een sociale gelegenheid en moet vooral voor iedereen leuk blijven. 
Het blijkt ook uit recent onderzoek dat het slechte eten van dreumesen en peuters totaal geen negatieve invloed heeft op de ontwikkeling. Dus geen zorgen !
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik maak me er vooral zorgen om dat hij nu zn vitamines niet binnen krijgt en af valt...ook net buikgriep achter de rug dus dat werkt ook niet mee. Enig idee hoe lang deze fase vaak gemiddeld duurt?
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik maak me er vooral zorgen om dat hij nu zn vitamines niet binnen krijgt en af valt...ook net buikgriep achter de rug dus dat werkt ook niet mee. Enig idee hoe lang deze fase vaak gemiddeld duurt?
 
Echt een fase idd. Bij ons zoontje duurde dat een paar dagen/1 week, is ook dezelfde leeftijd. Wij hebben er geen aandacht aan gegeven. Als hij niets pakte en ermee ging spelen, zetten wij het weg. Als ze echt honger hebben eten ze echt wel. Kindjes van deze leeftijd hebben echt zoveel reserves, die vallen niet zomaar af. Goed drinken is natuurlijk wel belangrijk. Probeer je er niet te druk om te maken en ga hem ook niet dwingen. Die werkt alleen maar averechts. Succes!
 
Wanneer je kind in een groeispurt zit, heeft hij ook meer trek omdat zijn lichaam gewoon meer brandstof nodig heeft. Wanneer hij een periode geen groeispurt heeft, vraagt zijn lichaam ook om minder brandstof. Het is dus heel normaal als je kind wat minder trek heeft en daar kan hij zelf ook niet veel aan doen. Dit veranderd echt vanzelf weer! Gewoon het eten blijven aanbieden en als hij niet eet, dan maar niet. Het komt echt weer goed!
 
Ik lees met je mee, want vanaf dat mijn zoontje 1 jaar is gooit hij vaak avondeten weg. We zijn nu al een paar maanden verder en het gaat nog niet beter. 
Alleen pasta lust hij graag en dan kan ik er zoveel groente doorheen doen als ik wil en eet hij het gelukkig wel op.
Maar alle andere dingen (aardappels, losse groente of vlees) hoeft hij niet.
Ik probeer me er niet druk om te maken en na een paar keer proberen zet ik het weg en krijgt hij een kale boterham die hij dan vrolijk opeet.
Maar komt er dus op neer dat meneer de helft van de week brood eet als avondeten :/
Ik hoop dat het snel verbeterd
 
Terug
Bovenaan