<p>Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven over het volgende:</p><p>Sinds een week wil mijn zoontje van 2,5 absoluut niet meer in zijn eigen bed liggen 's avonds. Slapen was eigenlijk nooit echt een probleem. Natuurlijk werd hij wel eens wakker of wilde hij niet naar bed, maar dit ging altijd snel weer over. <br />De eerste nacht bleef hij nog een kwartiertje liggen en kwam toen zijn kamertje uit en wilde niet meer terug. Nu raakt hij al helemaal in paniek als hij zijn bedje ziet. Het avondritueel is hetzelfde en dat gaat ook allemaal goed (pyjama, tanden poetsen en boekje lezen). Maar dan weet hij dat hij naar bed moet en roept hij heel hard 'nee, niet eigen bed!'. En dan wil hij alleen maar in mijn bed liggen. Hier is hij gelijk stil en blijft rustig liggen, terwijl ik beneden ben. Het enige wat er de laatste tijd is veranderd, is dat hij nu 50/50 bij papa en mama is. Eerder was hij bijna altijd bij mij en nu dus ook de helft van de tijd/nachten bij zijn vader. Ik snap dat dit een grote verandering is en dat hij hier last van kan hebben. Maar moeten we hier nu aan toe geven de komende tijd? Dat hem dit troost biedt of een veilig gevoel geeft in een periode waarin best wel wat verandert voor hem? Of moet ik het 'gevecht' aangaan en hem consequent in zijn eigen bed terug leggen (wat met heel veel gekrijs en geschop gaat en nog geen seconde blijft liggen). Iemand hier ervaring mee of advies?</p>