Ineens slechter slapen

Gewoon, zomaar eens of iemand het herkent.

We hebben een lief dochtertje van net 1. De laatste 2 / 2,5 maand slaapt ze veel slechter dan voorheen.
Na haar laatste voeding valt ze in slaap en wordt ze na een uur wakker. Soms kan ik na even met haar gekroeld te hebben haar weer terugleggen, andere keren is ze de hele nacht in touw met tussenpozen van een half uurtje.
Ik herken dit totaal niet van de andere kinderen. Haar laten huilen is geen optie, want dan zijn de andere 3 kinderen ook wakker en dan is het feest compleet.
(Ook wel gezellig, maar niet de bedoeling midden in de nacht haha)

Iemand een tip??

Mijn dochter sliep met 1 jaar ook slechter, maar dat kan bij ons ook aan de vakantie gelegen hebben.
Verlatingsangst is op die leeftijd een ding.

Beste F, wat vervelend dat je zo slecht slaapt de afgelopen tijd. Zelf kan ik daar goed over mee praten en ik vind slaap te kort/onderbroken slaap écht een van de zwaarste dingen van het hebben van kinderen. Toen ik je bericht las dacht ik meteen aan slaapregressie. Rondom de 12mnd is er gemiddeld een slaapregressie bij kinderen.
Ik heb het kort een artikel van Oudersvannu.nl samengevat, dat geschreven is door een kinder slaap coach:

''Misschien denk je, wat is een slaapregressie? Een slaapregressie is een periode waarin je baby slechter slaapt. Je baby wordt 's nachts regelmatig wakker en kan vervolgens niet of moeilijk in slaap komen. Alle baby's kunnen een slaapregressie krijgen: baby's die vanaf het begin onrustig slapen, maar ook baby's bij wie slapen eerst totaal geen probleem was. Zo'n slaapregressie kan twee tot zes weken duren, maar ook langer of korter. Hoewel iedere baby slaapregressies doormaakt, heeft de ene baby er meer last van dan de andere. Slaapregressies vinden plaats op momenten dat kinderen aanwijsbaar grote stappen zetten in de ontwikkeling. In een periode van een slaapregressie bereikt je kind nieuwe mijlpalen, zoals leren omrollen, leren zitten of leren lopen.''

''Slaapregressie bij 12 maanden: In het eerste jaar gebeurt er ontzettend veel met je baby. Rond de leeftijd van 1 jaar komen daar grote sprongen in de ontwikkeling bij. Van alleen maar kunnen liggen, heeft je baby in een jaar tijd de spierkracht en motoriek ontwikkeld om nu (langzamerhand) te kunnen gaan staan en lopen. Ook de taalontwikkeling en de sociale ontwikkeling gaan met sprongen vooruit rond 12 maanden. Waarschijnlijk merk je naast het slechtere slapen dat je kind ook sneller huilt en moeilijker te troosten is. Huilen is nog lange tijd zijn eerste manier om ongemak te uiten. Je kind kan met 12 maanden door allerlei redenen niet lekker in zijn vel zitten of angstig zijn'':

''Is je kind verdrietig of angstig aan het huilen, dan heeft hij jouw troost nodig. Volg hierin je gevoel. Tijdens een slaapregressie kan je kind sneller uit zijn doen zijn, en dan heeft hij je meer nodig dan normaal. Een kind dat zich angstig, eenzaam of verdrietig voelt, kun je helpen met liefde en aandacht.''

''Een slaapregressie is pittig voor de meeste ouders. De onrust die het met zich meebrengt, het zoeken naar een oorzaak, de stress of je het zelf allemaal wel volhoudt op werk in combinatie met die gebroken nachten… Het kost veel energie. Ook je ervaringen delen met andere ouders kan lucht geven en tips opleveren. Je zult merken dat het bij iedereen anders gaat én dat je niet de enige bent met slaap-struggles. Snijd het onderwerp aan bij vrienden met kinderen. En laat ze voor de duidelijkheid weten of je alleen je hart wilt luchten, of ook graag hun advies wilt.

Kijk ook eens bij het hoofdtopic: Nachtouders, hier staan ook nog veel vragen/ervaringen van andere ouders omtrent dit thema, uiteraard kun je hier ook altijd met je vragen terecht.

Wil je meer betrouwbare en behulpzame informatie? dan kun je via de link naar het volledige artikel:

Teveel prikkels overdag? Vasthouden aan structuur (vaste tijden eten etc) en slaapritueel: alles in dezelfde volgorde, bv pijama aan, boekje kijken, flesje, in bed, liedje zingen en even blijven zingen als je langzaam weggaat (dan weten ze: mama/papa is er nog). Kun je voor de andere kinderen ook een rustige activiteit kiezen op dat moment? Heb je voor het slapen gaan ook voldoende 1-op-1 contact of is het altijd een drukke bende?
En verder: slaapregressie inderdaad, niet veel aan te doen, behalve troosten

Terug
Bovenaan