Ineens veel spugen

Hallo dames en misschien ook wel heren,

We zitten hier met een klein probleempje. Mijn zoon is nu 14 weken oud en krijgt al een tijd (al wel 5 of 6 weken) per dag 5 flessen van 180 cc water met 6 scheppen Omneo en 4 schepjes Johannesbroodpitmeel tegen het spugen. Het gekke is echter dat ie sinds 3 dagen ineens erg veel spuugt, wat ie daarvoor bijna niet deed. In zijn voeding en voedingsschema is niets veranderd. Hij spuugt soms een halve fles weer uit, ondanks dat ie wel behoefte heeft aan een hele fles. Door het spugen huilt ie ook na de fles en voelt zich klaarblijkelijk niet lekker. Boertjes laten doet ie prima. Pas als ie een aantal keren wat gespuugt heeft (en z'n buikje minder vol is?) kan ie weer lachen. Zou het te maken kunnen hebben met de beruchte regeldagen?

Graag lees ik jullie reacties, want ik was me helemaal te pletter en hoop dan ook dat het een zeer tijdelijke kwestie is... :)
 
Hoi Liecke,

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je zoontje te gulzig drinkt. Wat je zou kunnen proberen is een speen gebruiken met een kleiner gaatje of een 3-standen speen zodat hij wat langer over een fles doet. Met mijn oudste heb ik dit ook meegemaakt en heb ik ook een speen met een kleiner gaatje geprobeerd met goed resultaat. Hopelijk heb je hier wat aan. Groetjes Daantje(RJ 3 & Davey 5 mnd)
Ook heb ik wat op een andere site gevonden over spugen.

Spugen
Het is heel gewoon als met een boertje ook een mondje voeding mee terugkomt. Behalve lastig is dat helemaal niet erg. Als je baby echt veel spuugt, houd dan de natte luiers goed in de gaten. Een baby die voldoende voeding binnen krijgt moet minimaal zes natte luiers per dag hebben. Ook als blijkt dat je baby niet goed meergroeit en er is er sprake van spugen, dan moet daar iets aan gedaan worden. Belangrijk is om te bepalen hoe en wanneer je baby spuugt. Komt er een golfje terug net nadat hij heeft gedronken of spuugt hij als de voeding al een uur of langer in zijn maagje zit? Als de baby wat teruggeeft net na de voeding, dan is er meestal sprake van teveel of te gulzig drinken. Ook kan het zijn dat er nog een boertje dwars zit. Als de baby geruime tijd na het voeden spuugt, dan kan er sprake van zijn dat hij de voeding niet goed kan verteren, in dit geval kan een andere voeding zinvol zijn. Overleg altijd met je verloskundige of huisarts voordat je overstapt op een andere voeding. Als je baby met kracht en over een grote afstand spuugt (projectiel spugen), neem dan contact op met je huisarts voor nader onderzoek.
Het is niet zo eenvoudig een oorzaak voor spugen te benoemen en een behandeling te bepalen. Bespreek het vooral met je verloskundige, op het consultatiebureau of met je huisarts.

Wat kun je zelf doen om spugen tegen te gaan?
Voordat je in overleg met je huisarts of consultatiebureau besluit op een andere voeding over te stappen, kun je zelf proberen het spugen bij je kindje te verminderen:
Drinkt je baby te vlug of te gulzig? Neem dan voldoende tijd voor een voeding. Vijftien tot twintig minuten is een keurige tijd voor een fles van 200 ml. Probeer ook eens een speen met een kleiner gat.
Houd je kindje een beetje rechtop tijdens het drinken.
Geef niet meer voeding dan door het consultatiebureau of arts geadviseerd is. Je kindje kan (te) grote hoeveelheden nog niet aan.
 
Ik zal mezelf Daantje2 noemen. Mijn dochtertje van 4 maanden spuugde 2 weken geleden ook ineens zonder enige aanleiding een gedeelte van haar voeding eruit. Afgelopen week is ze erg verkouden geweest en koorts gehad. Misschien is het wel een teken dat er een verkoudheid of griepje zit te wringen bij je kindje. Ze dronk de afgelopen week ook slecht. Sinds gisteren is ze weer eens stuk opgeknapt en het spugen is over en drinkt weer gewoon haar flesje leeg.
Veel succes!!!
Groetjes Daantje (mama van Michelle)
 
Dames, dank voor jullie reacties.

Daantje 1, ik gebruik inderdaad (en al sinds ik Johannesbroodpitmeel toevoeg aan z'n fles) een 3-standenspeen, zo'n S-M-L-speen en zet ' em dan op de kleinste stand (dus de S). Mijn zoon drinkt inderdaad erg gulzig, hij doet gemiddeld niet meer dan 5 minuten over een fles. Maar juist het feit dat ie nu ineens zoveel spuugt baart me een beetje zorgen. Ik gebruik een kromme Difrax-fles. Misschien moet ik een papspeen maatje L gaan gebruiken? M werkt niet, is te klein, heb ik al geprobeerd.

Daantje 2: Ja, hij heeft wat meer last van snot in z'n neusje lijkt wel. Koorts lijkt hij niet te hebben, hij is nl. nadat ie veel heeft gespuugd wel weer vrolijk en hij slaapt ook wel goed. Maar wie weet zit hem wel wat dwars.

In ieder geval hou ik het in de gaten.
Alle adviezen en tips (en herkenning) zijn welkom!
 
Ik herken het heel goed! Mijn zoontje heeft ook Johannesbroodpitmeel in zijn fles vanaf een maand of 2,5 oud. Hij drinkt ook altijd al heel gulzig, binnen 5 minuten is zijn fles leeg. Het is bij mijn zoontje echt zo dat wanneer hij zich niet helemaal lekker voelt dat direct reactie geeft op zijn spugen/opgeven, hij gaat dan meer spugen en ook als het al 3 uur geleden is dat hij zijn fles heeft gehad. Hij is nu 7 maanden en heeft nog steeds in iedere fles 6 schepjes Nutriton op 210 CC water, met deze hoeveelheid spuugt hij als hij zich goed voelt niet echt veel, alleen kleine beetjes opgeven. Dat is al zoveel beter dan voordat er Johannesbroodpitmeel inging, toen kwam er af en toe echt bij elkaar wel een halve fles weer uitzetten. Op het cb zeggen ze dat dit in ieder geval tot een jaar oud niets is om je zorgen over te maken!

Ik gebruik de 3-standenspeen van Avent, met een Avent fles... maar mijn zoontje is hiermee dus ook niet helemaal van het spugen af mét Johannesbroodpitmeel
 
Ons zoontje van 13 weken oud heeft dit ook gehad een paar dagen geleden. Is nu weer over. Hij was ook verkouden. Hij krijgt Friso Comfort. Daar zit Johannesbroodpitmeel in. Hij drinkt ook gulzig. Dus zeer herkenbaar hoor!!

Bij ons ging het dus weer over. We houden hem goed rechtop met drinken en laten hem tussendoor ook boeren!

Succes!!

Groetjes,
Rosanne (moeder van Quentin)
 
Terug
Bovenaan