<p>Dames,</p><p>Ik heb een artikel gevonden waar zeer interessante informatie in staat over temperaturen en ovulatietesten (of eigenlijk de LH-piek).</p><p>In dit onderzoek hebben ze verschillende hormonen getest en ook de lichaamstemperatuur van vrouwen bijgehouden. Daarnaast hebben ze middels echo de eisprong vastgesteld. Dit noemen ze in het artikel de US-DO (Ultrasound Day of ovulation, denk ik).</p><p>Vervolgens hebben ze de US-DO vergeleken wanneer deze vrouwen hun LH piek hebben (wat je dus meet met een ovulatietest). Hieruit blijkt dat in 67,7% van de geval de LH-piek binnen een dag van de US-DO lag. Maar dit is dus 1 dag ervoor, dag van ovulatie, of 1 dag erNA! 9,6% had de piek meer dan 1 dag van tevoren. Maar 22,8% had de LH-piek meer dan 1 dag NA de met echo vastgestelde ovulatiedag!</p><p>Daarnaast hebben ze ook de US-DO vergeleken met wanneer je temperatuur omhoog gaat. Nu blijkt dat in slechts 13% van de vrouwen de temperatuur binnen een dag stijgt! In 87% van de gevallen stijgt de temperatuur dus pas twee of meer dagen na je ovulatie!</p><p>Kleine kanttekening. Met echo de eisprong vaststellen is ook niet 100% exact. Daarom hebben ze de temperatuurstijging ook vergeleken met de dag dat je volgens je LH-piek (en dus positieve ovulatietest) je eisprong moet hebben. Die dag ligt dus gemiddeld 0,46 dag later dan de ovulatiedag die met echo was vastgesteld. Vergeleken met de LH-piek ovulatiedag stijgt in 23% van de gevallen de temperatuur binnen 1 dag. Maar dus nog steeds 77% stijgt pas na 2 of meer dagen.</p><p>Voor iedereen die het artikel in detail wil bestuderen voeg ik hier de link toe:</p><p>https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1471-0528.2001.00194.x</p><p>Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!</p>