Info temperaturen en ovulatietesten

<p>Dames,</p><p>Ik heb een artikel gevonden waar zeer interessante informatie in staat over temperaturen en ovulatietesten (of eigenlijk de LH-piek).</p><p>In dit onderzoek hebben ze verschillende hormonen getest en ook de lichaamstemperatuur van vrouwen bijgehouden. Daarnaast hebben ze middels echo de eisprong vastgesteld. Dit noemen ze in het artikel de US-DO (Ultrasound Day of ovulation, denk ik).</p><p>Vervolgens hebben ze de US-DO vergeleken wanneer deze vrouwen hun LH piek hebben (wat je dus meet met een ovulatietest). Hieruit blijkt dat in 67,7% van de geval de LH-piek binnen een dag van de US-DO lag. Maar dit is dus 1 dag ervoor, dag van ovulatie, of 1 dag erNA! 9,6% had de piek meer dan 1 dag van tevoren. Maar 22,8% had de LH-piek meer dan 1 dag NA de met echo vastgestelde ovulatiedag!</p><p>Daarnaast hebben ze ook de US-DO vergeleken met wanneer je temperatuur omhoog gaat. Nu blijkt dat in slechts 13% van de vrouwen de temperatuur binnen een dag stijgt! In 87% van de gevallen stijgt de temperatuur dus pas twee of meer dagen na je ovulatie!</p><p>Kleine kanttekening. Met echo de eisprong vaststellen is ook niet 100% exact. Daarom hebben ze de temperatuurstijging ook vergeleken met de dag dat je volgens je LH-piek (en dus positieve ovulatietest) je eisprong moet hebben. Die dag ligt dus gemiddeld 0,46 dag later dan de ovulatiedag  die met echo was vastgesteld. Vergeleken met de LH-piek ovulatiedag stijgt in 23% van de gevallen de temperatuur binnen 1 dag. Maar dus nog steeds 77% stijgt pas na 2 of meer dagen.</p><p>Voor iedereen die het artikel in detail wil bestuderen voeg ik hier de link toe:</p><p>https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1471-0528.2001.00194.x</p><p>Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!</p>
 
Wauw, interessant! Dankje!
Ik las net nog even na in het boekje van Sensiplan dat zij er van uitgaan dat je ovulatie 2 dagen voor tot 1 dag na je eerste hogere temperatuur meting is. Als je ook je cervixslijm in de gaten houdt: je ovulatie is 2 dagen voor tot 2 dagen na je slijmpiekdag. Als je die twee gegevens van jezelf noteert en interpreteert kom je dus ook een heel eind.
 
Het cervixslijm-piek hebben ze ook onderzocht en die blijkt in 75% van de gevallen binnen 1 dag van de ovulatie te zitten. Dus deze is ook zeker een goede indicator.
Verder gaven ze aan om ook de eerste stijging in LH te gebruken om de ovulatie te voorspellen. Dus de dag dat je ovulatietest een beetje donkerder wordt dan als je niet vruchtbaar bent. Dit is volgens mij de knipperende smiley van CB. Maar als je dat punt gebrukt dan zit je in 75% van de gevallen binnen en dag van je ovulatie. Deze werkt dus beter dan je piek.
 
Terug
Bovenaan