Informatieavond borstvoeding

Hallo,
Giksteravond zijn we naar een informatiebijeenkomst geweest over borstvoeding. Was een heel interessante avond. Er werden geen compleet nieuwe dingen verteld. Het meeste wist ik wel zo'n beetje, maar het gaf wel vertrouwen.

Zijn meer van jullie naar zo'n bijeenkomst geweest? En wat vond je ervan? Heeft het je gestimuleerd om borstvoeding te gaan geven of juist niet?

Hai,

Ik ben ook naar zo'n info avond geweest in het zh in Weert, maar het viel me enorm tegen.
Het eerste uur + kwartier  hebben ze het bijna alleen maar gehad over de voordelen van het geven van borstvoeding (die normaal bij de meeste mensen wel bekend zijn.)
Toen was er een kwartier pauze en toen bleef er nog een half uur over, voor de overige informatie. Die werd er toen supersnel doorheen geraffeld. Wij kwamen zelf met vragen over borstontsteking, kloven enz. want dat is juist waar o.a. ik info over wilde. En dat werd dus even snel snel verteld. Ze heeft het nog niet eens over kolven gehad enz.
De betreffende mevrouw had een complete power point presentatie voorbereid, alleen toen de tijd "om" was, was ze nog maar op de helft van haar presentatie.
Slechte voorbereiding dus.
Gelukkig is mijn vriendin kraamverzorgster en heb ik van haar de benodigde informatie gekregen. Die dus wel heel interessant was.
Overigens ben ik nog steeds van plan om borstvoeding te geven.

gr Milka Luflee

Hoi,

Bij mijn eerste zwangerschap ben ik ook naar zo'n avond geweest. Ik vond het wel ;leerzaam.
Ik heb uiteindelijk 8 maanden BV ggeeven. Ik heb nooit een ontsteking of kloofje gehad.
Ook het aanleggen ging als het ware vanzelf. Zo kan het dus ook gaan.
Soms lijkt het wel alsof BV altijd met een hoop problemen gepaard gaat. Maar dat hoeft dus niet!
En als BV niet gaata\ dan is er altijd nog een fles!
Maar in principe raad ik iedereen wel aana\ om zo;n avond bij te wonen.

Hoi Mama t, ik ben ook naar zo'n borstvoedingsavond geweest, deze werd gehouden door La Leche Leque in 's Gravenpolder (Zeeland). Ik had er me heel wat van voorgesteld, maar het was één grote desillusie. Ik dacht dat je nuttige informatie zou krijgen over aanleggen, bijwerkingen, etc. Bij aankomst schrok ik al, want dacht dat het in een wijkgebouw zou zijn, maar het was bij iemand thuis, een huiskamerbijeenkomst dus. Daar waren mensen die zwanger waren, maar ook mensen die al lang gevallen waren  , iemand met een kindje van een half jaar die er ook bij was en borstvoeding kreeg aldaar en er was zelf iemand die al  2 jaar lang iedere maand komt omdat het zo leuk is om ervaringen uit te wisselen.

Ik kreeg er een beetje een benauwd gevoel van en was ook helemaal in tranen toen ik thuis kwam. Want borstvoeding moet lukken bij iedereen, als het niet lukt, heb je geen doorzettingsvermogen, bla bla bla en als je in het ziekenhuis moet bevallen dan moet je er bovenop zitten dat je borstvoeding wilt geven anders komt het niet goed.

Wij verwachten dus een tweeling en gaan in het ziekenhuis bevallen en vertrouw er ook zeker op dat het goed gaat komen met de borstvoeding, tenminste, als het bij mij lukt, maar door zo'n avond als deze zou je een enorm schuldgevoel krijgen als het niet lukt, want dat gevoel kreeg ik erbij.

Het zit me zo hoog, dat ik NOOIT meer naar zo'n avond gaat, ik vertrouw erop dat ze zowel in het ziekenhuis als tijdens de kraamtijd thuis ons goed begeleiden en lukt het, dan lukt het, en als het niet lukt, er zijn genoeg kindjes groot gebracht met de fles.

Groetjes, Pleun

Hai Pleun,

Niet benauwd van krijgen hoor!! Bij mijn dochtertje kreeg ik de juiste begeleiding, maar ze had geen zuigkracht dus  ben ik  gaan kolven. Daarna wilde ze niet meer aan de borst. Na 8 weken was ik het kolven zo zat dat ik flesvoeding ging geven, ik kreeg veel kritiek van het CB etc, was vaak in tranen.  Sta  in het ziekenhuis erop dat je de tweeling de borst wilt geven, dan maken ze zeker tijd voor je.

Ik ben nu zelf 34 weken zwanger van een tweeling en ik heb besloten na mijn ervaringen dat ik gelijk over ga op flesvoeding. Mijn dochtertje is anderhalf  en ik wil haar ook genoeg aandacht geven.    

Veel succes en een gelukkig moeder is veel belangrijker hoor!!

Gr. Floor

Hoi Pleun,
Wat jammer dat het zo'n slechte avond was. Zeker als mama van een tweeling kun je maar beter goed zijn voorbereid. Op de avond bij ons vertelde ze ook over tweelingen. Ze had in haar presentatie een foto van een moeder die twee kindje tegelijk de borst gaf. Dat kan dus ook gewoon! Maar je zult daar wel eerst een beetje handigheid voor moeten krijgen.

En wat betreft het Moeten lukken van borstvoeding. Dat vind ik zo'n lulkoek. Ik wil zelf heel graag borstvoeding geven, maar niet ten koste van alles. Wat niet gaat dat gaat niet. En kindjes die met de fles worden groot gebracht kunnen net zo gezond en gelukkig worden als borstkindjes hoor!

Terug
Bovenaan