informeren werkgever

Dat hangt er een beetje vanaf, ik was gedwongen om het al vroeg te vertellen (rond de 10e week)doordat ik weken lang erg ziek ben geweest en niet kon werken. Ik heb het daarom wel alvast aan mijn direct leidinggevende verteld en zo'n week of twee later aan mijn collega's. De drie maand is gewoon een soort veiligheid omdat dat de meest risicovolle periode is. Ik denk dat je voor jezelf moet nagaan hoe je ermee om wilt gaan als het nou wel mis gaat. Wil je het dan ook kunnen delen met je werkgever en collega's of niet. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen.

Groetjes,
Margreet
 
Hoi Caro,
Je bent verplicht het uiterlijk vier maanden voor de uitgerekende datum tegen je werkgever te vertellen. Als je met medicijnen of andere gevaarlijke stoffen werkt is het verstandig dit z.s.m. te vertellen want dan kan er aangepast werk binnen het bedrijf waar je werkt gezocht worden. Je kan het ook gewoon bij drie maanden zwangerschap vertellen, ik kan me voorstellen dat het dan moeilijk wordt om je mond te houden. Zelf heb ik het vrij snel verteld, maar dit had geen reden, ik kon het wel van de daken schreeuwen.
Groetjes Daantje
 
Hallo Margreet en Daantje,

Hartelijk bedankt voor de reacties. Ik doe geen gevaarlijk werk en heb ook (nog?) helemaal geen 'klachten'. Mocht het fout gaan dan wil ik niet dat iedereen het weet... Zelfs in onze naaste omgeving weet maar een enkeling het, en dat is notabene je prive-omgeving.
Gezien jullie reacties denk ik dat ik het nog wel een tijdje stil kan houden, ervan uitgaand dat alles zo goed blijft zoals het is! Bedankt!
 
Hoi Caro
In mijn situatie moest ik de werkgever vertellen dat ik een hersteloperatie zou ondergaan, sindsdien hebben ze er alles aan gedaan om mij van mijn werkplek te krijgen, heb inmiddels een MK gehad in de 9e week(maart)en ben ook mijn werkplek kwijt ik ben nu keihard in gevecht omdat dat natuurlijk nooit een reden voor overplaatsing kan zijn en probeer wel weer om zwanger te worden.
Het is wel zo dat bij ziekteverzuim vanwege zwangerschap, het loon word betaald uit een ánder potje, dat schijnt gunstiger voor de werkgever te zijn.

Groetjes Jeanette
 
Ik heb het ook vrij vroeg verteld maar dit kwam doordat mijn buikkie zo hard groeide en er collega's aan mij vroegen of ik niet eens zou gaan sporten ;-)

haha
 
Jeetje Jeanette, wat rot! Dat is gewoon discriminatie hoor, zou ik inderdaad ook niet over mijn kant laten gaan!! En omdat het discr. is denk ik ook niet dat ze ermee weg komen... maar ja, ze zullen vast een andere reden als smoes opgeven... vervelend zeg! Succes met de zaak!

Alinda, lachen zeg!! Ik heb nog niet echt een buikie dus wacht lekker nog even..

Bedankt allemaal voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan