@ Inge, mv Maaike

A

Anoniem

Guest
Hoi Inge,

naar aanleiding van een gespr. wat ik gisteravond met Maris heb gehad, heb ik dit topic geopend. Trouwens Maris: Nogmaals bedankt meid!!

We (meer mijn man) denk(en) dat ik een PND heb. Heb gister op een website zitten snuffelen, en tot mijn grote verbazing, heb ik toch wel zo'n 70% van de symptonen die daar vermeld stonden.
Ik schrik hier tuurlijk erg van, want hoe kan dat nou zomaar?? Heb een redelijk snelle bevalling gehad (alleen de aanloop was wat minder snel), en mama, papa en kinderen maken het harstikke goed.
Nou ja... Tussen mij en mijn man gaat het echt kut. Sorry voor mijn uitspraak.
We hebben zovaak ruzie, en dan meestal om de kleinste rotdingen. Tuurlijk ook over de opvoeding van Dylano.
Maar gister ging het over tanken... Jeetje zeg!! Wat een bonje hebben we daarover gehad. Uiteindelijk ging het tuurlijk niet meer over het tanken, want zo gaat het altijd bij ons. Verwijten, verwijten en nog een verwijten.
We hebben de meest lelijke dingen tegen mekaar geroepen... Mijn mijn heeft zelfs al gezegd dat hij een plan had om mij de kinderen af te pakken  Moet er niet aan denken!!! Heb al gezegd dat ik het zo niet wil (als we uit mekaar gaan) en dat hij de kinderen dan maar moet nemen... Met heel veel pijn in mijn hart zal ik dat doen, maar heb vroeger zelf altijd tussen 2 vuren moeten zitten, en wil mijn kinderen dat niet aandoen. Zit hier gwn weer te brullen als ik er allemaal aan terugdenk, en mss wat er gaat gebeuren.
Hier hebben wij toch geen 2e kindje voor "genomen"??? Sylvan en Dylano zijn echt uit liefde gemaakt, en niet omdat het vrijen moest.
Hoe kunnen we nou zo diep zinken, dat we mekaar pijn gaan doen??

Mijn vraag aan jou is: Hoe heb jij een PND herkent bij jezelf?? En hoe ben je ermee omgegaan?? Voel mezelf zoooo erg kut!! Heb 2 prachtige kinderen, een lieve man (normaal gesproken) een lieve hond, en kat, en een mooi huisje.
Ons huwelijk lijkt gwn weg te glippen tussen mijn vingers... Ik zie en voel het gebeuren.
Ben echt hopeloos kapot van alles wat er weer gezegd en gedaan is.
Moet vandaag bloed laten prikken omdat ik heel erg moe blijf, en hoe moe ik ook ben, ik savonds bijna niet in slaap kan komen, omdat ik lig te malen, malen en nog eens malen.
Als dat allemaal goed is, is het voor ons eigenlijk een beetje duidelijk. Dan denken we echt dat ik een PND heb.

Weet niet meer wat ik moet doen...
Ben bang als het zo doorgaat, dat ze ons de kinderen afpakken, en dat zou ik echt niet aankunnen. Mijn moeder heeft ookal gezegd dat ze het niet aan zou kunnen. Mijn vader heeft mijn broer en mij al BEWUST EXPRES van mijn ma afgepakt, en daar heeft ze tot de dag van vandaag nog last van.
Ze zei letterlijk tegen me HUILEND: Ik zou het echt niet nog een x aankunnen. Die kleinkinderen zijn me alles, en ik zie het gebeuren dat het foutgaat tussen jullie.

Inge, sorry mijn lange verhaal.
Ik hoop dat je me een beetje advies kan geven en mss moed inpraten, want echt waar. Zat er echt aan te denken om te vertrekken vannacht. Voelde mezelf zo alleen!

Liefs Debby.

Hoi Debby,

Allereerst wil ik zeggen dat je altijd dingen aan me mag vragen hoor. Als ik het te persoonlijk vind of niet wil antwoorden zal ik dit ook altijd eerlijk zeggen.
Verder vind ik het ook erg veel lijken op een PND. Vooral dat wat je zegt over het heel moe zijn en dan niet kunnen slapen en gaan malen herken ik meteen.

Ik weet niet hoe je het zo maar kunt krijgen maar wat mij wel verteld is dat juist vrouwen die en snelle bevalling hebben gehad kans maken op een PND. Wat ik heb begrepen is dat door de bevalling en alles er om heen je normaal gesproken het HCG hormoon afbreekt in je lichaam en zoals je zult begrijpen gaat dit dus minder ver als je een snelle bevalling hebt. Ik heb zelf ook een erg snelle bevalling gehad. Om 01.30 uur werd ik wakker met een raar gevoel in mijn buiken en om 10.55 uur is Maaike al geboren. Bij mij ging vooral het laatste gedeelte erg snel. Om (uit mijn hoofd) 09.30 uur zijn mijn vliezen gebroken omdat ik maar weeen bleef houden om de vijf minuten en ik nog maar heel weinig ontsluiting had. Daarna is het erg snel gegaan. Ik kan me daarom van het laatste deel niet veel meer herinneren en heb alles van horen zeggen. Ik zat in bad en kon daar niet eens meer op tijd uitkomen en ben dus uiteindelijk in bad bevallen.

Dan je vraag of ik hem bij mezelf heb herkent daarop kan ik zeggen dat ik natuurlijk niet wist dat het een PND was maar ik had wel erg snel door dat er iets niet goed zat. Henk is vier weken thuis geweest na de geboorte van Maaike en toen hij weer aan het werk was werd ik elke keer als Maaike huilde gek. Ik zat ook steeds op de klok te kijken en rekende dan de uren uit die ik nog alleen thuis zou zitten. Henk kreeg de wind van voren als hij later thuis was als ik verwacht had en dat gebeurd best vaak omdat hij servicemonteur is en dus veel op de weg zit.

Gelukkig voor mezelf herken ik jou verhaal van de ruzie's niet maar moet wel zeggen dat dat meer komt doordat Henk echt ontzettend veel van mij heeft geslikt toen. Hij is echt ontzettend lief voor me geweest. En wij zijn erg snel naar mijn verloskundige gegaan. Ik liep nog bij haar omdat de borstvoeding niet echt wilde lukken en zij herkende mij ook niet. In overleg met haar zijn we tot de constatering gekomen dat het een PND was. Ik ben toen naar de huisarts geweest en die kon helaas vanwege de borstvoeding geen medicijnen geven maar heeft me wel erg gesteund. Op aanraden van hem heb ik vanaf toen niet meer alleen thuis gezeten. Er was altijd iemand bij me. Of Henk, mijn ouders, zijn ouders, mijn zusjes of een vriendin. Geweldige groep hele lieve mensen. Gelukkig heb ik het op die manier een beetje kunnen redden maar ook het CB heeft aangeboden om iemand te regelen maar dan komt er een vreemde en dat zag ik niet zo zitten.

Wat een verhaal maar ik hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen. Stel gerust meer vragen hoor.

Heel veel sterkte en meld het als je nog wat wilt weten hoor.

Groetjes
Inge

Hoi Inge,

bedankt voor je supersnelle reactie! Ik herken echt sommige dingen die je zegt in mezelf.
Het is niet zo dat ik boos ben als mijn man laat thuis is, maar wordt wel erg gefrustreerd als hij bijv op de bank in slaap valt, en ik er nog alleen voorsta. En hij is tuurlijk net zo goed moe, dat snap ik helemaal. En probeer dat echt te relativeren, zodat er geen bonje komt. Maar heb echt het gevoel of ik er alleen voorsta.
Had jij ook last van dat dingen voor jou gevoel ECHT moesten gebeuren?? Wordt soms een beetje gek van mezelf, want ik moet dit nog doen, en dat nog doen. En dat terwijl ik vaak tegen mn zus zeg: Laat de boel een x de boel. Maar zelf doe ik het ook niet
Het eten is ook een drama met me. Ik eet alleen avondeten, en dat gaat er met moeite in. Mijn man maakt zich daar ook zorgen over. Maar als ik al aan eten denk word ik al misselijk.
Ik heb na de bevalling 3wk flink gevloeid, en daarna was het klaar. Toen aan de pil begonnen, en dwars door de pil ongesteld geworden. Das nu al ruim 1,5wk!! Ben inmiddels alweer met mijn stopweek begonnen. Heb ook gehoord dat als je aan de pil begint je hormonen ook weer anders worden, dus dat je dan ook kans hebt op een PND.
Mijn man denkt ook dat ik bloedarmoede heb. Omdat ik nou al 1,5wk ongesteld ben, en met de bevalling van Sylvan veel meer bloed ben verloren als met Dylano.
Nou, dit weten we op zn laatst morgen of dat zo is of niet.
Mijn bevalling met Sylvan ging ook redelijk vlot hoor.
Werd om 6.45 wakker van de weeen, was nog goed te verdragen. Werd wel steeds erger. Dylano was strontvervelend, en kon dat gekrijs als hij zn zin niet kreeg al helemaal niet aanhoren tijdens een wee. Die hebben we toen weggebracht naar mijn ouders.
Om 14.00 kwam de VK omdat ik wou weten waar ik aan toe was. Ik had slechts nog maar 2cm ontsluiting. Om 15.00 (ze was gebleven hier) had ik er 3. Ze heeft toen in een wee de vliezen gebroken. Ze wist me te vertellen dat het vandaag echt zou gaan gebeuren.
Om 17.45 trok ik het niet meer, en heeft mijn man de VK weer gebeld (nu hadden we de lieve, YESSSSS!!! Zij was hier om 18.15 tegelijk met mn moeder. Toen had ik nog maar 4cm ontsluiting, en zag de bui alweer hangen.
Ze besloot te blijven bij ons, en ik ging douchen. Heb van ongeveer 18.40 tot 19.10 onder de douche de weeen opgevangen (lang leve de douche!) en toen trok ik het niet echt niet meer. Toen ik beneden kwam kreeg ik persdrang maar mocht niet persen van de VK. Ja is makkelijker gezegd dan gedaan hé, haha! Gelijk na die wee heeft ze gekeken hoeveel ik had. En ja hoor... Het verlossende woord kwam: Ik mocht gaan persen!!
Dus in 55min tijd ben ik van de 4cm naar de 10 gegaan. Das echt erg snel. De kraamhulp was er niet eens op tijd, omdat de VK nooit had verwacht dat het zo snel zou gaan. En binnen de 2min persen was Sylvan er al!

Dus bij mij is het idd ook erg snel gegaan, vooral het laatste gedeelte.
Heb het wel als goed ervaren, veel beter als met Dylano. Toen wektte ze de weeen op omdat hij int vruchtwater had gepoept, en wist ik helemaal niet wat me overkwam. Jeetje wat was dat een helse pijn zeg! Toen hadden we ook zo;n bitch van VK die me overal de schuld van gaf.
Maar bij Sylvan is het gegaan zoals we wilden... Lekker thuis in je eigen vertrouwde omgeving, doen en laten wat je wilt (voor zover dat gaat dan), en ook heel erg fijn: De VK die we met Dylano ook wouden hebben!
Echt een lieve meid hoor!
Drm vind ik het een beetje raar. Heb met Dylano meer afgezien kwa bevalling als met Sylvan.

Liefs Debby.

Ohja, wat ik ook niet herken van mezelf: Vorige week had ik het zo uitgekiend dat allebei de kids gelijk naar bed gingen smiddags zodat ik ook kon rusten. Nou, ik kwam van een koude kermis thuis. Sylvan zette me het toch een krijsen!!
Heb in paniek omdat ik zo moe was, huilend (huil bijna nooit) mijn ma opgebeld om te zeggen dat ik het niet meer zag zitten en dat ik wou slapen!
Ik had ook tegen haar gezegd: Ma, ik kan hem goed wat aandoen!! Waarop mn ma zei: Deb, je doet normaal hoor! Ja tuurlijk ma, wat denk je nou zelf?!?! Ik bel jou toch niet voor nix zeker, en ben niet voor nix naar beneden gegaan.

Vind ik ook raar van mezelf, want zo ken ik mezelf echt niet. Ik weet dat  baby's nou eenmaal huilen, maar om er dan zo'n drama van te maken?? Zit niet in mijn aard iig.

Liefs Debby.

Hoi Debby,

ik reageer eigenlijk nooit, maar lees wel vaak mee op dit forum. Na het lezen van je verhaal wil ik toch even reageren.

Ik ben psycholoog en zie regelmatig vrouwen met depressieve klachten na de bevalling. Een postnatale depressie komt veel voor, alleen hoor je er niet zoveel over omdat veel vrouwen zich schamen of schuldig voelen. Hoeft helemaal niet, want je kan er niets aan doen! Belangrijk is om het met je huisarts  te bespreken. Die kan je dan eventueel doorverwijzen naar een psycholoog.  

Dingen waar je nu op kunt letten is: proberen een regelmatig leefpatroon aan te houden, dus ongeveer dezelfde tijd eten, naar bed, opstaan, douchen, etc. En het helpt vaak als je overdag ook probeert dingen te ondernemen: wandelen,  schilderen, koken, wat je maar leuk vindt (of vroeger vond)... het lastige van een depressie is dat je nergens zin in hebt en erg moe bent. Toch is het belangrijkdingen te doen, omdat je ardoor in de loop van de tijd weer beter over jezejf gaat voelen. Vraag daarnaast natuurlijk om hulp als je het even niet trekt met je twee jongens! En probeer het met je man te bespreken. Misschien dat hij je dan iets beter begrijpt waardoor je minder aanvaringen hebt.

Lang verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

groetjes Ineke, mv Maira 14-08-2007

Hoi Debby,

Ik herken echt alles van wat je hier zegt. Je bevallingsverhaal klinkt echt hetzelfde als bij mij. Ook ik ging van bijna niets naar 10cm en dus persen. Ook ik heb maar drie keer hoeven persen.

Ook je verhaal van iemand huilend opbellen omdat je echt MOET slapen klinkt heel bekend. Je moet ook echt proberen om te regelen dat je gewoon een keer bij kunt slapen. Bij mij ging het meteen een stuk beter toen ik wat vaker gewoon kon slapen. Dit klinkt misschien heel makkelijk maar zo heb ik het op dat moment ook echt niet ervaren. Ik weet niet of je borstvoeding geeft maar als je dat niet doet dan is het misschien een idee om te vragen of je man een keer de laatste en de nachtvoeding wil geven zodat jij gewoon een nacht kunt slapen.

Ik weet niet of je familie of vrienden dichtbij je hebt wonen die eventueel een keer bij jou thuis kunnen komen zitten als de kindjes slapen zodat jij ervan verzekerd bent dat je kunt slapen.

Heb je trouwens hyves dan kunnen we misschien daar beter verder kletsen. Of had ik jou als vriend. Ik weet het niet precies meer.

Groetjes
Inge

Hoi Ineke,

bedankt voor je reactie ook! Doet me wel goed om te horen dat best veel vrouwen het hebben. Is tuurlijk niet leuk ook voor de andere vrouwen niet.
Ik ga zo en zo een afspr. met de HA maken. En ja, dingen ondernemen is voor mij best moeilijk. Voel mezelf al zo slap en ongelukkig. Heb iig wel het advies van mn HA (voor de vermoeidheid) gekregen om zo rond 19.00 - 19.30 ff te wandelen. Dit voor de spijsvertering oid???
En een kop warme melk, maar dat mag (nog) niet baten, helaas.

Inge, ik zal eens ff kijken of we in mekaar Hyves staan, want eerlijk gezegd, weet ik ook niet wie er allemaal van het forum instaan, haha! Erg hé?!
Anders nodig ik je wel ff uit.
Je zit toch bij de Zomermama's- Hyve??

Tot daar dan!!

Liefst niet in de krabbels, maar dat begrijp je zelf ook wel denk ik hé?

Liefs mij.

hoi Debby,

veel sterkte!  en als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

groetjes Ineke

Terug
Bovenaan