ingetrokken tepels

beste allemaal

Ik ben nu 16 weken zwanger van de tweede, en wil dolgraag borstvoeding geven.
Het probleem is dat ik ingetrokken tepels heb.Bij mn 1e zwangerschap had ik er niet zo'n erg in,kdacht dat het vanzelf wel goed kwam,bleek dus van niet.Nu bij de 2e gebruik ik tepelvormers van Avent.(Niplette)
mn vraagje is nu, heeft iemand daar ervaring mee, en na hoelang hielp dat?
ik gebruik ze al 6 weken maar nog niet veel resultaat.Heeft iemand ervaring????

Hoi!

Ik ga ook praktisch "tepelloos" door het leven en bij de eerste was het bij de bv wel een probleem. Maar goed, mijn eerste was ook vroeg (37 weken), verzwakt door een heftige bevalling en ik had extreme stuwing en spruw om zo maar een paar zaken op te  noemen.  Geen ideale startpositie dus.

Tepelvormers gebruik ik niet, omdat ik ze niet draagbaar vind. Ik denk vanwege mijn cupmaat (G) en de vrom van mijn borsten. Ik kan dan helemaal geen kleding meer aan en om nou bloot rond te lopen.

Ik ben nu 40+4 zwanger van de tweede en ik ga weer voor bv. Heb wel contact al gelegd met iemand van de VBN hier in de buurt, voor het geval ik weer tegen problemen aanloop.

Allicht een tip: de VBN heeft op veel plaatsen in Nederland vrijwilligers die je goed verder kunnen helpen! Er zwerft er hier op het forum ook een rond (YvonneZ) en die reageert ook zeer regelmatig met tips en allerlei handige opmerkingen!

Groetjes Dionne/vis78

Hoi,

De ervaringen met het gebruik van de Niplette zijn wisselend en er zijn tot nu toe geen eenduidige resultaten van bekend. Er is dus niet met zekerheid te stellen dat de Niplette inderdaad ook een positief effect heeft op het geven van borstvoeding met ingetrokken tepels. Als je graag meer ervaringsverhalen wilt lezen, zou je eens kunnen kijken op www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Bovenaan het forum is een zoekfunctie, waarmee je op trefwoord kun zoeken.  Een andere methode die je zou kunnen proberen is de Hoffman-techniek, waarmee je het weefsel wat soepeler kunt maken. Meer informatie hierover en over het dragen van tepelvormers  is te vinden op Vlakke of ingetrokken tepels (hoofdstuk 5.8).

Ook vrouwen met vlakke of ingetrokken tepels kunnen prima borstvoeding geven. Het aanleggen van de baby zal echter extra aandacht vergen en extra zorgvuldig moeten gebeuren. Je baby moet namelijk niet alleen de tepel, maar ook een groot gedeelte van de tepelhof in zijn mondje hebben (je geeft immers borstvoeding, geen tepelvoeding ). De baby vormt dan van de borst zelf een speen, waarbij de tepel normaal gesproken anderhalf  tot drie centimeter wordt uitgerekt en helemaal achterin het mondje van de baby komt te liggen. Wanneer er sprake is van een vlakke of ingetrokken tepel,  zal de baby deze tijdens het voeden zelf "naar buiten zuigen". Naarmate de duur van de borstvoedingsperiode vordert, zal het weefsel door het vele voeden soepeler worden en zullen de tepels automatisch meer naar buiten komen; wanneer de baby consequent goed  wordt aangelegd, worden je tepels dus eigenlijk door de baby gecorrigeerd.    
Je kunt het aanhappen voor je baby wat gemakkelijker maken door vlak voor het voeden even kort te kolven, zodat je tepel wat meer naar buiten komt. Ook wil het nog wel eens helpen om je borst een beetje afgeplat aan te bieden (als een broodje hamburger zeg maar), zodat je kindje toch zoveel mogelijk borstweefsel in zijn mondje krijgt.

Verder zou je kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten over borstvoeding bij te wonen, die de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk in heel Nederland organiseert? Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl .

Nog een fijne zwangerschap toegewenst!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi Hermelijntje,
Heb zelf geen last van ingetrokken tepels, maar wel te vlakke tepels. Daarom moest mijn man zo'n 15 maand geleden met spoed naar de kraamwinkel toe om tepelvormers te kopen, ik heb ze van het merk Meleda. Ik heb ze bijna 5 maanden dag en nacht ingehad (en moet ze eigenlijk nu al weer in doen, want de volgende kan met 10 weken komen) en het werkte uiteindelijk wel. Het duurde wel even, hoor, want het heeft uiteindelijk 4 weken geduurd voor ik er echt baat bij kreeg en mijn zoontje ook eindelijk de routine te pakken kreeg van de borstvoeding.
Hou ze gewoon in, je bent er nu vroeg mee begonnen, dus moet het wanneer je kindje er is goed komen.
Heel veel succes ermee en geniet lekker van je zwangerschap!
Joke

Hoi,
ik heb ook vlakke/ingetrokken tepels. Toen ik zwanger van de eerste was, kwam net die reclame uit van 'spa blauw' waarbij een baby hapt in een (enorme) tepel. Ik weet nog dat ik dacht......'dat gaat dus niet lukken'...... nou het ging prima hoor (15 maanden BV gekregen)! De tweede ging ook goed (1jaar BV voeding) en nu met de derde gaat het ook goed. Wel moest mijn tepelhof wel erg wennen aan dat gezuig (want dat doen ze hard). Hij dronk gelijk erg goed (dag 2 hoorde je het al klokken) en heeft dus eigenlijk eerst blauwe plekken gezogen.......dat voelde echt niet fijn bij de het aanleggen en de eerste slokjes. (tenenkrommend!) Gelukkig was dat na 2 weken helemaal weg.
groetjes Anne
Het is inderdaad waar wat Yvonne Z schreef, mijn tepels worden inderdaad steeds sneller 'gevormd'.

Hoi Hermelijntje,

Hier ook nog even een reactie van mij. Ik had één ingetrokken tepel toen ik zwanger was van de 1e. Heb uiteindelijk 10 maanden bv gegeven, maar de  eerste 8 weken enorm veel pijn bij het aanleggen gehad. Misschien dat dit achteraf aan het aanleggen lag, maar ik denk van niet, want na die 8 weken ging het prima en toen was mijn tepel er blijkbaar aan 'gewend'. Had wel van die tepelvormers gekocht, maar dat vond ik verschrikkelijke dingen om te dragen. Nu zwanger van de tweede heb ik 2 ingetrokken tepels (hmm, en wat als ik evt straks nog een derde krijg? Drie ingetrokken tepels ???), maar ik laat het op z'n beloop. Ik gebruik die vormers nog steeds niet, ik hoop maar dat mijn tepels nu al zo gewend zijn geraakt, dat het sowieso makkelijker gaat (of ben ik dan te positief?). Als de tweede wordt geboren is het eigenlijk nog maar een jaar geleden dat ik voor het laatst bv gaf. Maar het kan dus wel degelijk, laat je er niet door uit het veld slaan! Veel succes ermee!

Liefs, Mimi

Hoi,
Bij de eerste lukte het mijn dochter absoluut niet de tepel te pakken, dus tijdens tweede zwangerschap tepelvormers gedragen. Echt ideaal. Okee, je moet even wennen aan het dragen, maar mijn tepels kwamen helemaal naar buiten en dochter twee en mijn zoon pakten zonder moeilijkheden de borst. Bij mij hielp het dus wel.
Ach, je kunt het toch gewoon proberen als je het niet te lastig vind, baat het niet, dan schaadt het niet.
Ivy

Terug
Bovenaan