Hallo,
ik ben twee keer ingeleid, beide keren met een tablet prostin (soort hormoon) tegen de cervix aan. Na zes uur kijken ze dan of je cervix genoeg verweekt is om je water te kunnen breken. Ik voelde in deze zes uur maar kleine krampjes, alsof je ongesteld bent. Bij mijn eerste nam mijn lichaam het over toen ze eenmaal het water gebroken hadden, en was mijn dochter er binnen zes uur. Ik heb lachgas als pijnbestrijding gehad. Bij mijn tweede wilde het niet vlotten na het breken van mijn water en zeven uur later toen ik nog steeds op de 2 cm bleef hangen met weinig pijn, werd er een infuus aangelegd met oxytocin, dat is een kunstmatige weeenopwekker. Toen belandde ik in een weeenstorm en vijftig minuten later was mijn tweede dochter geboren. Toen het infuus werd aangelegd, vroeg ik om pethidine als pijnstiller, maar deze duurde een uur voordat het ging werken en ja, toen was ze er dus al.
Als jouw eerste bevalling zo snel ging, kan het best zijn dat jouw lichaam het ook zelf gaat overnemen en je niet volledig hoeft worden ingeleid, in dat geval zou ik je aanraden om je pijnbestrijding al vroeg te krijgen. Mocht je voor een ruggenprik gaan, die kunnen ze niet meer geven als je rond de 7 of 8 cm ontsluiting zit, dus ook dat kun je het beste al vroeg krijgen. Ik geloof trouwens dat ze die wel pas kunnen geven als je 3 cm bent zodat ze zeker weten dat je echt aan het bevallen bent. Maar bespreek het verder met je arts, die kan vast beter zeggen wat er in jouw geval toepasselijk is.
sterkte!
Danielle, mama van twee meisjes