Inleiden of afwachten

Ons kindje lijkt aan de grote kant te zijn. Ben nu 35 weken, maar volgende week moeten we kiezen of het eerder laten komen of afwachten!
Ik ken de risico's van beide kanten... dus ben opzoek naar ervaringsverhalen!
Bedankt alvast!

Ik zou als het mogelijk is je kindje er zo lang mogelijk in laten zitten, dan heeft hij/zij nog lekker te tijd om te "rijpen" en daarna een makkelijkere start (en jij daarmee ook..)

Hoe groot is groot?

Onze derde werd geschat op 4/4,5 kilo. Maar eerder inleiden was volgens de verloskundige geen optie. Uiteindelijk ben ik met 40 weken spontaan bevallen en woog hij 4,2 kilo op 53cm (Onze oudsten 3,8 kilo op 50cm)

Bij de oudsten ben ik wel ingeleid. De weeën zonder inleiding waren minder pijnlijk en na de bevalling was ik minder afwezig omdat ik die weeopwekkers niet gehad heb.

Ik zou zeker de longen van de baby nog even laten rijpen!

Ik ben hier ingeleid met 38+5 vanwege een grote baby. Bij ons kwamen ze er pas met 38 weken mee dat ze zo groot was en een inleiding vond men het verstandigst. Ik vond het zelf fijn om te weten waar we aan toe waren. Als ze nog langer was blijven zitten was de kans op een keizersnede nog groter geweest. Ik heb de inleiding niet als vervelend ervaren, maar heb ook géén vergelijkingsmateriaal. Ze hebben bij mij op zondagochtend een ballonnetje geplaatst, op maandagochtend deze verwijderd en mij aan een infuus weeënopwekkers gelegd en de vliezen gebroken. De weeënopwekkers werden steeds verhoogd. Uiteindelijk heb ik om 15.30 een ruggenprik gekregen waardoor ik even heb kunnen ontspannen. Om 19.30 Uiteindelijk bijna volledige ontsluiting. Toen hebben ze de ruggenprik langzaam afgebouwd zodat ik de weeën weer zou voelen. Dit duurde wel even. Uiteindelijk rond 21.30 echt mogen beginnen met meepersen, om 23.05 was ons dochtertje er met 4460 gram. Het schoudertje heeft nog klem gezeten, dus ze hebben nog moeten draaien, maar daar heb ik zelf weinig van gemerkt.
Ik heb het niet als vervelend ervaren en vond het ergens een opluchting te weten waar ik aan toe was. Wel voor een ruggenprik gekozen op een gegeven moment dus, omdat ik het wel heftig vond worden. Ben super goed begeleid in het ziekenhuis.
Naderhand moesten we nog 12 uur blijven omdat bij baby's die wat groter zijn een suikercurve moet worden geprikt. Dat was bij ons gelukkig helemaal goed. Wel bij moeten voeden de eerste week omdat ze zo zwaar was en het even duurde voordat de borstvoeding echt op gang was.

Succes met je keuze!

Ik ben ingeleid bij 38 weken. Dit omdat ik een te hoge bloeddruk met medicatie had en een groot geschat kind. Onze dochter werd bij 37 weken geschat op 3900 gram. Uiteindelijk is ze geboren met 38+2 weken en een gewicht van 4870 gram dus bijna 5 kilo. De schatting heeft er dus aardig naast gezeten. Ze lag ook als sterrenkijker waardoor ze tijdens de bevalling gedraaid is en ik een totaalruptuur had. De gynaecoloog zei, als we dit hadden geweten hadden we een keizersnede gedaan. Al met al ben ik dus erg blij dat ze niet langer hebben gewacht. Onze dochter deed het super goed en had een goede start, moesten 1 nachtje in het ziekenhuis blijven vanwege haar bloedsuikers omdat ze zo zwaar was, en ik zwangerschapsdiabetes heb ontwikkeld bij 36 weken.

Dank jullie wel voor jullie reacties! Onze oudste zoon is met 39 weken en bijna 3900 geboren. Dus ik denk dat dat ook wel meespeelt.

Overigens ben ik het sowieso niet van plan om het voor 38 weken te laten doen. Dan kunnen de longen nog wat beter rijpen.

Terug
Bovenaan