Inleiden of keizersnede?

<p>Hallo, </p><p>Inmiddels ben ik 32 weken zwanger van onze 2e man en heb ik een aantal extra groeiechos gehad. Onze eerste zoon was 4kg dus vandaar de extra controles nu. Alleen groeit deze man nog harder volgens de verloskundige. Als hij deze lijn doortrekt zit hij bij 40 weken op een gewicht van 4500 (schatten ze). Zover willen ze het niet laten komen en waarschijnlijk zal ik over 2 weken moeten kiezen of ik met 38 weken ingeleid wil worden of een geplande keizersnede wil. Aangezien mijn 1e bevalling heel heftig was (24 uur weeën, na 2 uur persen eindelijk als sterrenkijker met de pomp geboren en vervolgens nog naar de ok omdat mijn hartslag plots wegviel) zie ik (en mijn man) op tegen weer een hectische bevalling en neig ik naar een geplande keizersnede ondanks dat dit een zware ingreep en herstel is. Maar voor mijn gevoel wordt 80% van de inleidingen alsnog een spoedkeizersnede met weer de nodige hectiek etc.</p><p>Wat zijn jullie ervaringen? Zodat ik alle plus en min rustig kan overwegen? </p>

Hoi Anouk, allereerst natuurlijk van harte met je zwangerschap! 
Ik heb geen ervaring met ingeleidt worden maar wel met een natuurlijke bevalling en een keizersnede.. van wat ik heb gezien om me heen is dat het wel prettig is dat je je op je gemak kunt ‘voorbereiden’ maar ingeleidt worden is volgens mij net zo heftig als een gewone bevalling. De vraag is of je dit wilt aangezien je de 1e x zo’n nare ervaring had. 
Een keizersnede is natuurlijk ook niet geheel risicoloos en uit ervaring weet ik hoe vervelend een buikwond is, het herstel ervan duurde bij mij iets langer dan 6 maanden en zodra ik ‘stiekem’ toch teveel hooi op m’n vork nam werd ik diezelfde avond nog teruggefloten door een vervelende buikpijn. Ook het sporten heb ik voor die 6 mnd niet op kunnen pakken maar ik denk wel dat dit per persoon verschillend is. Ik hoorde van veel mensen om me heen dat ik belachelijk snel weer de oude was, maar die mensen wisten niet hoe goed er voor me werd gezorgd en wat ik allemaal moest laten. Ik was gewoon ook ontzettend gelukkig met onze lang verwachte 2e zwangerschap en er werd ontzettend goed voor ons gezorgd in het zkh maar ook thuis. Mijn ouders hebben veel gedaan voor ons zodat ik (maar ook mijn man af en toe) kon rusten. 
Gelukkig heb je nog even tijd om goed na te denken wat je wilt. Luister goed naar je lichaam en blijf positief! Succes met de laatste loodjes en wens je veel succes bij het maken van je keuze. 
Weet je al of je bv wil geven? Zo ja, dan zou ik bij het maken van je keuze ook met een lactatiekundige overleggen over wat je eventueel kunt verwachten. 

Ik zou het vooral met de vk bespreken, iedere bevalling is anders (2e x is vaak makkelijker) en ieder kindje is anders (ligt deze gunstiger?). Herstel van een natuurlijke geboorte is wel makkelijker. Maar je zorgen snap ik ook. Maar een zwaar kindje hoeft volgens mij niet per se te betekenen dat je bevalling ook weer zwaar zal zijn.. succes!

Ik ben bij mijn 2e ingeleid om dezelfde reden bij 38 weken. Om 9u ballon gekregen, toen heb ik 3u rondgelopen en gedanst met muziek in oren. Om 12u viel ballon eruit en had ik 3 cm. Om 13u vliezen gebroken door verloskundige en toen begonnen de weeen. 15.30u was ze er al. Was kort maar krachtig met maar 2x persen. Mijn 1e was ook sterrenkijker maar deze lag goed. Overigens viel gewicht reuze mee 3600 gram. Zo’n groei echo zit er ook vaak naast....

Ik heb 7,5 week geleden een keizersnede gehad. Dit is me echt 100% meegvallen! Ze proberen er zelfs tijdens de operatie iets bijzonders voor je van te maken. Ze zeiden me precies hoe hij geboren werd. De voetjes zijn er, de billetjes enz. En toen hij helemaal eruit was, loeten ze even het doek zakken en kon ik m al zien. Paar minuutjes mee met de kinderarts ( echt maar 5 minuutjes ofzo) en vervolgens legde mijn man hem bij mij op de borst, terwijl ze de wond verder dichtmaakten. Dit duurde zeker n half uir en al die tijd had ik mijn zoon lkkr bij me oo de borst!
het herstel duurt idd langer. Je moet echt 6 weken rekening mee houden, niet zwaar tillen, geen zware huishoudelijke taken enz. Ik was na 6 weken ook echt wel weer goed op de been. Het is nu 7,5 week geleden en vanaf vlgd week ga ik het sporten langzaam opbouwen. En met langzaam, bedoel ik ook langzaam.
Als natuurlijke bevalling zoveel stress met zich meebrengt, zou ik zeker voor een keizersnede gaan!

Ik heb een geplande keizersnede ook al besproken met de gynaecoloog bij 21 weken, doordat bij week 11 alvast stond dat ik met 38 weken ingeleid zal worden. In eerste instantie wilde mijn gyneacoloog het er niet over hebben en ook voor mijn argumenten (onderbouwd vanuit de wetenschappelijke literatuur) was hij niet gevoelig. Uiteindelijk bleek ik hem overvallen te hebben en zullen we over een aantal weken een risico analyse doen over de risico's voor het kind en mij bij een inleiding vs keizersnede. 
Vanuit de wetenschappelijke literatuur blijkt dat 45% van de inleidingen alsnog eindigt in een spoed keizersnede. Bij een inleiding (afhankelijk ook wat er bij jou medisch speelt), als er sprake is van diabetes, insuline afhankelijk en hoge bloeddruk blijkt dat er minder vaak tot volledige ontsluiting wordt gekomen met wee opwekkers, zodra het kind groter is dan 4000-4500 gram het risico op totale ruptuur toeneemt, het kind sneller "vast" komt te zitten met zijn schoudertje achter het schaambeen, wat oa uiteindelijk zorgt voor complicaties en waarschijnlijk een spoed keizersnede .
In deze zou ik met je gyneacoloog goed de voors en tegens bespreken, je niet laten leiden door de angstige ervaring van de 1e keer, tenzij die angst zo groot is dat het voor complicaties kan zorgen. Hevige angst kan er namelijk voor zorgen dat je niet tot volledige ontsluiting komt. Op basis van de feiten, hoe wel/niet angstig je bent zou ik als ik jou was de afweging maken. En het beĺangrijkste is dat je zelf achter de keuze kan staan. Ik ben er zelf van overtuigd dat welke optie het ook wordt, het alleen succesvol is (met zo min mogelijk complicaties) als jij er zelf achterstaat.

Ik had bij mijn eerste een bevalling van 37 uur, met vacuumpomp en totaalruptuur. Zij lag ook als sterrenkijker.
De tweede lag normaal maar ging er vanuit dat het ook lang zou duren, maar die was er in 3 uur!
Dus hoe het vorige keer is verlopen is niet altijd voorspellend voor de volgende keer, zeker als de ligging nu goed is.

Terug
Bovenaan