Inleiden of nog even afwachten?

Hoi allemaal,

Dit is een onderwerp waar ik enorm over twijfel, ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Ik ben aanstaande vrijdag 41 weken zwanger van mijn eerste kindje. Ik hoor van de verloskundige steeds dat het een grote baby is en dat is eigenlijk het gene dat mij aan het twijfelen heeft gezet en ook een beetje angstig heeft gemaakt om nog veel langer af te wachten op een natuurlijke bevalling. Ik ben inmiddels twee keer gestript en heb een kleine 2cm ontsluiting. Helaas heeft het strippen op bloed- en slijmverlies na totaal geen effect gehad.

Morgen wil de verloskundige mij nog een keer strippen. Ze gaf aan dat ik pas eind deze week of begin volgende week een consult in het ziekenhuis krijg omdat er anders een kans is dat ze in het ziekenhuis al gelijk zeggen dat ik deze week nog ingeleid kan worden en dan wordt het ineens een medische bevalling terwijl alles zo goed gaat.

Ik heb inmiddels zoveel last van mijn bekken dat elke beweging pijn doet, de huid van mijn buik wordt zoveel opgerekt dat ik elke dag meer striae lijk te krijgen. Ik heb straks meer striae dan normale huid lijkt wel. Kortom: ik ben echt wel klaar met mijn zwangerschap. Ik twijfel dus of ik deze week inderdaad nog moet afwachten of dat ik moet vragen of ik begin deze week al naar het ziekenhuis moet gaan zodat ik als de baby er eind deze week nog niet is, gelijk al ingeleid kan worden.

Wat adviseren jullie?

Als jij er klaar mee en voor bent zou ik nu al een verwijzing vragen waarom wachten?
Met een inleyof medische bevalling is niks mis

Och ik snap dat je er wel klaar mee bent inmiddels!
Mijn eigen keuze zou zijn: laat de natuur zijn gang gaan. Het kan elk moment beginnen! Zolang er niks gebeurt zal je baby zich prettig voelen in jouw buik en is er nog niet klaar voor. Ik ben voorstander van natuurlijk bevallen en ik krijg vaak de kriebels van inleidingen en “grote baby’s” omdat dat vaak niet waar blijkt te zijn. Misschien een ultimatum stellen voor jezelf? Dan behoudt je zelf de regie. Nogmaals, voor je het weet is het zo ver ;-) succes! En die striemen…frustrerend maar niks tegen te doen! You got this.

O, herkenbaar! Ik was er met 41 weken zó klaar mee. Maar wilde tegelijk wel liever de natuur z'n gang laten gaan. Met 41+1 controle gehad in het ziekenhuis, de baby (overigens ook groter dan gemiddeld) zat nog heerlijk en deed het super. Dat gaf me zoveel vertouwen, dat ik er weer even tegenaan kon. Dus nog een paar dagen afgewacht. Op 41+4 braken m'n vliezen, 41+5 ben ik bevallen van een gezonde zoon van 4 kilo. De grootste van mijn 3 kindjes, maar de enige waarbij ik geen hechtingen nodig had. Ondanks een persfase van 4 minuten. Achteraf dus heel blij dat ik niet gestript ben, echt alles heb laten afwachten. Snap dat je er klaar mee bent, maar je kleintje blijkbaar nog niet. Je kunt het!

Goh dit lijkt wel mijn verhaal van mijn 1e bevalling! Je bent er duidelijk klaar mee en terecht, 41 weken is lang en tot 42 weken doormodderen is onnodig

Terug
Bovenaan