Inleiden zonder teveel medische ingrijpen, tips?

Hallo allemaal,

Donderdag word ik ingeleid (vliezen gebroken) in de hoop dat ons tweede kindje dan geboren zal worden. Ben dan 41 weken zwanger.
Ook mijn eerste zwangerschap is middels een inleiding gegaan en daar heb ik mij volledig overgegeven aan de keuzes van de artsen. Maar nu wil ondanks het breken van de vliezen, eigenlijk zoveel mogelijk een hands-off bevalling.
Het voelt een beetje dubbel, want ik weet wel dat mijn partner en ik de regie hebben in de verloskamer, maar ik weet vanuit mijn eerste bevalling dat ze allerlei protocollen hebben als er ingeleid gaat worden.
Iemand tips over hoe ik dit het beste aanpak? Ik wil het liefst bijv na het breken van de vliezen geen medisch ingrijpen meer en het lichaam alles zelf zo laten oppakken. Ook niet toucheren etc, maar krijg ik dan geen gezeik met de artsen als je wilt afwijken van bestaande protocollen?
Als iemand tips heeft, ik hoor ze graag! Bedankt alvast!

Goede vragen en ik snap dat je dit graag zo wil. Eerlijk gezegd denk ik dat je dit het beste kan bespreken met het ziekenhuis waar je gaat bevallen. Ik weet niet waar je woont, maar in Amsterdam weet ik dat er ziekenhuizen zijn die hier (zoveel als mogelijk) mee instemmen. Of in elk geval hierin met je mee willen denken wat mogelijk is. Maar ook dat er ziekenhuizen zijn die vaster aan hun eigen protocollen vasthouden. En het is ook een beetje afhankelijk van welke verloskundige/gynaecoloog je aan je bed hebt en die dag verantwoordelijk is.. Dus ik zou als ik jou was je wensen heel concreet opschrijven en dan met de zorgverleners overleggen.
Succes en ik gun je een mooie, natuurlijke bevalling! 

Ik zou al je vragen/bespreekpunten opschrijven en het van tevoren goed bespreken. Bedenk wel dat die protocollen er niet voor niets zijn, die zijn er natuurlijk om te zorgen dat je kindje zo gezond mogelijk ter wereld komt en dat jij zo min mogelijk complicaties ondervindt. Je zegt dat je wil dat je lichaam het zelf oppakt, maar als je ingeleid moet worden, is dat blijkbaar een teken dat je lichaam even een zetje nodig heeft. Heel veel succes!

Ik zou het overleggen. Ik wilde eigenlijk niet aan de weeenopwekkers terwijl de artsen dat direct wilde starten. Toen mocht ik het na het breken van de vliezen een uur afwachten (er gebeurde uiteraard helemaal niks haha) om te kijken of er natuurlijk weeen kwamen en toen dat niet zo was werd de medicatie gestart. 

Even googelen: Nira van Dijk heeft een minicursus bevalplan schrijven voor 17(!) euro. Zij is helemaal voor informed consent en eigen keuzes, de regie houden. Eigenlijk precies wat je schrijft dat je graag zou willen. Check ook even haar instagram.

Ik ben ingeleid. Mijn ontsluiting was al zodanig dat ik direct kon vliezenbreken. En daarna lag binnen 45 min mn dochter op mn buik. Geen pompje oid gehad. Zo kan het ook nog lopen. 
Ik had vooraf met een verpleegkundige een bevalplan uitgewerkt. Bij mijn oudste braken de vliezen spontaan en toen kwam ook meteen een weeenstorm op gang. Daarom zijn ze ermee akkoord gegaan om me 3 uur de tijd te geven om weeen te maken. Ik moest vanwege complicaties in het ziekenhuis bevallen. Maar de gewone verloskundige geeft er 6 uur voor, voordat je samen naar het ziekenhuis gaat om weeenopwekkers te starten. Mits alles goed is natuurlijk. Je kan hier best over 'onderhandelen'. Zeker bij de tweede. Mij is verteld dat bij de eerste die opwekkers vaker nodig zijn. En dat het lichaam bij een tweede beter weet wat de bedoeling is. Dus dan zijn ze wat milder met direct het pompje aan zetten. 
Maar realiseer je wel dat bij 80% van de inleidingen de weeen niet vanzelf op gang komen, en dat het dus wel nodig blijkt.
Ik had ook overlegd dat als het nodig is, dat ze starten met een hele lage dosis, en me altijd vertellen wanneer het opgehoogd zou worden. En weer uit als mijn lijf het goed overnam. Was ook akkoord en eigenlijk ook protocol. Maar bleek niet nodig dus. 
Zorg ook dat je man je wensen kent. Tijdens een bevalling hoor je zelf niet alles en kun je ook niet altijd zelf dingen bespreken. Dan kan hij je advocaat zijn.

Terug
Bovenaan